Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-LOG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego, umiejętność rozwiązywania zadań podczas ćwiczeń |
Pełny opis: |
Przedmiot i działy logiki. Problematyka semiotyki logicznej, logiki formalnej i metodologii nauk. Budowa składniowa wypowiedzi językowych. Kategorie syntaktyczne: zdania, nazwy i funktory. Logika formalna. Pojęcie wnioskowania dedukcyjnego. Warunki niezawodności wnioskowań. Rachunek zdań. Metody ustalania dedukcyjności wnioskowań. Pojęcie wynikania logicznego. Rachunek nazw. Ocenianie słuszności wnioskowań Wnioskowanie uprawdopodobniające. Metodologia nauk. Definiowanie. Podział logiczny i klasyfikacja. Sztuka argumentacji. |
Literatura: |
Chodkowski T., Nieznański E., Świetorzecka K., Wójtowicz A., Elementy logiki prawniczej. Definicje, podziały i typy argumentacji, Polskie Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa-Poznań 2000. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. Hołówka T., Błędy, spory, argumenty, Wydział Filozofii i Socjologii UW, Warszawa 1998. Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Lewandowski S., Machińska H., Malinowski A., Petzel J., Logika dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2003 Malinowski A., Pełka M., Brzeski R., Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexsisNexsis, Warszawa 2006. Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu logiki w systemie nauk, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zna podstawową terminologię z zakresu logiki. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu logiki. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w takich systemach logiki klasycznej, jak logika tradycyjna, elementarna współczesna logika formalna: klasyczny rachunek zdaniowy i klasyczny rachunek predykatów. Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w logice. Zna i rozumie podstawowe metody dowodowe różnych systemów logiki klasycznej takich, jak logika tradycyjna, elementarna współczesna logika formalna: klasyczny rachunek zdaniowy i klasyczny rachunek predykatów. Umiejętności Potrafi prawidłowo interpretować problemy logiczne. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych problemów w zakresie logiki. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do konstruowania prostych dowodów logicznych. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania problemów logicznych. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody tradycyjne, będące połączeniem metody podającej (czytanie podręcznika) z metodą problemową (rozwiązywanie zadań w nim zawartych); obecność i aktywność na zajęciach, pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.