Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-LOG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru:

pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego,

umiejętność rozwiązywania zadań podczas ćwiczeń

Pełny opis:

Przedmiot i działy logiki.

Problematyka semiotyki logicznej, logiki formalnej i metodologii nauk.

Budowa składniowa wypowiedzi językowych. Kategorie syntaktyczne: zdania, nazwy i funktory.

Logika formalna. Pojęcie wnioskowania dedukcyjnego. Warunki niezawodności wnioskowań.

Rachunek zdań. Metody ustalania dedukcyjności wnioskowań. Pojęcie wynikania logicznego.

Rachunek nazw. Ocenianie słuszności wnioskowań

Wnioskowanie uprawdopodobniające.

Metodologia nauk. Definiowanie. Podział logiczny i klasyfikacja.

Sztuka argumentacji.

Literatura:

Chodkowski T., Nieznański E., Świetorzecka K., Wójtowicz A., Elementy logiki prawniczej. Definicje, podziały i typy argumentacji, Polskie Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa-Poznań 2000.

Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Hołówka T., Błędy, spory, argumenty, Wydział Filozofii i Socjologii UW, Warszawa 1998.

Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004

Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Lewandowski S., Machińska H., Malinowski A., Petzel J., Logika dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2003

Malinowski A., Pełka M., Brzeski R., Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexsisNexsis, Warszawa 2006.

Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu logiki w systemie nauk, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

Zna podstawową terminologię z zakresu logiki.

Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu logiki.

Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w takich systemach logiki klasycznej, jak logika tradycyjna, elementarna współczesna logika formalna: klasyczny rachunek zdaniowy i klasyczny rachunek predykatów.

Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w logice.

Zna i rozumie podstawowe metody dowodowe różnych systemów logiki klasycznej takich, jak logika tradycyjna, elementarna współczesna logika formalna: klasyczny rachunek zdaniowy i klasyczny rachunek predykatów.

Umiejętności

Potrafi prawidłowo interpretować problemy logiczne.

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych problemów w zakresie logiki.

Wykorzystuje zdobytą wiedzę do konstruowania prostych dowodów logicznych.

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania problemów logicznych.

Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków.

Kompetencje społeczne

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Metody i kryteria oceniania:

Metody tradycyjne, będące połączeniem metody podającej (czytanie podręcznika) z metodą problemową (rozwiązywanie zadań w nim zawartych);

obecność i aktywność na zajęciach, pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)