Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emocje i motywacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3F-EMO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emocje i motywacja
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) niestacjonarne
Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna charakterystykę procesów emocjonalnych.

Potrafi opisać mechanizmy rządzące procesami emocjonalnymi.

Potrafi nazwać rodzaje mechanizmów motywacyjnych oraz dokonać ich rozróżnienia pod względem siły determinacji zachowania.

Jest świadomy wzajemnych interakcji pomiędzy procesami emocjonalnymi i poznawczymi, potrafi je zidentyfikować i opisać.

Jest w stanie wyjaśnić kwestię nieświadomości emocji.

Potrafi wskazać biologiczne podłoże procesów emocjonalnych (w podstawowym zakresie).

Umiejętności

Jest w stanie przygotować wystąpienie z zakresu psychologii emocji i motywacji w oparciu o literaturę naukową.

Potrafi znaleźć odniesienie teorii i badań z obszaru psychologii emocji i motywacji do praktyki psychologicznej lub życia codziennego.

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie emocji i motywacji w relacjach interpersonalnych i funkcjonowaniu społecznym człowieka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

w związku z rozporządzeniem "EDUKACJA ZDALNA":

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

Prezentacja:

Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia(s. 173-180). Gdańsk: GWP.

Związek emocje - poznanie. (24.03)

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

Prezentacja:

Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP.

Motywacja jako zjawisko psychologiczne. (21.04)

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

Prezentacja:

Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123).

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne. (31 III)

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

Prezentacja:

Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i

Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN.

Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN.

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna. (7 IV)

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

Prezentacja:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165).

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. (28 IV)

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118.

11.Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. (5 V)

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

Prezentacja:

Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN.

12. Motywacje a działanie i tworzenie. (12 V)

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460.

13. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. (19 V)

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Prezentacja:

Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218).

Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234).

Uwagi:

w związku z rozporządzeniem "EDUKACJA ZDALNA":

następujące tematy prowadzone są zdalnie:

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem (17.03.2020 r.)

Związek emocje - poznanie (24.03.2020 r.)

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne (31.03.2020 r.)

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna (7.04.2020 r.)

Motywacja jako zjawisko psychologiczne (21.04.2020 r.)

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. (28.04.2020 r.)

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. (5.05.2020 r.)

Motywacje a działanie i tworzenie. (12.05.2020 r.)

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. (19.05.2020 r.)

1. Do każdych zajęć przypisana jest Lektura, którą proszę przeczytać i opracować.

2. Prowadzący prześle listę pytań do lektury, do indywidualnego, własnego opracowania.

3. Obowiązuje dotychczasowy podział pracy w zakresie warunku zaliczenia, jakim jest Prezentacja.

4. Prezentacje mają być "bogate" w treść. Do prezentacji można przygotować krzyżówkę, quiz, ćwiczenie, podlinkować film. Prezentacje przesyłane są do prowadzącego. Prowadzący sprawdza prezentację i odsyła ją do studentów, jako materiał obowiązujący z danych zajęć.

5. Każdą grupę opracowującą prezentację obowiązuje przygotowanie stosownego Konspektu (streszczenia prezentacji). Dokument przesyłany jest do prowadzącego. Prowadzący sprawdza prezentację i odsyła ją do studentów, jako materiał obowiązujący z danych zajęć.

6. Studenci otrzymają dodatkowe materiały do studiowania z danego zagadnienia.

Wykład:

Edukacja na odległość dotyczy na ten moment tematów:

Biologia emocji. Teoria J. LeDoux i przegląd współczesnych hipotez półkulowych (18.03.2020 r.).

Przeżycia traumatyczne a emocje i funkcjonowanie mózgu (25.03.2020 r.).

Emocje poza świadomością (1.04.2020 r.).

Poznawcze teorie emocji (8.04.2020 r.).

Emocje a optymalne funkcjonowanie (15.04.2020 r.). Metody pomiaru emocji (22.04.2020 r.).

Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie w funkcjonowaniu człowieka.(29.04.2020 r.)

Motywacja. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy. (06.05.2020 r.)

Motywacja. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy. (c.d.)

Motywacja - modele ogólne.

Instynkt jako podstawa motywacji. (13.05.2020 r.)

Modele popędowe motywacji. (20.05.2020 r.)

Modele aktywacji i stymulacji. (27.05.2020 r.)

Podsumowanie wykładu z emocji i motywacji. (3.06.2020 r.)

Przesłany jest materiał wykładowy do danego tematu, który stanowił będzie główny element operacjonalizujący dane zagadnienie

Przesłany jest również dodatkowy materiał do samodzielnego opracowania, przeczytania.

Informacja z 22.04.2020 r.: zgodnie z zarządzeniem kierownictwa uczelni informuję, że prowadzący chce zrealizować zaliczenie z ćwiczeń i egzamin z wykładu konwencjonalnie, czekając na rozwój wypadków - takie rozwiązanie podtrzymuje. Z chwilą ostatecznego ustalenia będzie niezwłocznie wpisane, jakie przyjęto końcowe rozwiązanie.

Informacja z 11.05.2020 r. - podstawą zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu będzie przesłanie wykonanej pracy (w formie prezentacji i konspektu), dodatkowo (fakultatywnie): wykonanie zadania/pracy teoretycznej na wskazany przez prowadzącego temat (zadanie A). Egzamin z wykładu będzie w formie online.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

w związku z rozporządzeniem "EDUKACJA ZDALNA" 17.03.2020 r.:

ćwiczenia

Informacje dla studentów na temat realizacji następujących zagadnień tematycznych:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Literatura:

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38).

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517.

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93).

Neurobiologiczne podłoże emocji.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159).

5. Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

6. Związek emocje - poznanie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

7. Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

8. Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

9. Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

10. Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

11. Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

12. Motywacje a działanie i tworzenie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

13. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Uwagi:

w związku z rozporządzeniem "EDUKACJA ZDALNA" 17.03.2020 r.:

ćwiczenia:

Informacje dla studentów na temat realizacji następujących zagadnień tematycznych:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Neurobiologiczne podłoże emocji.

(zagadnienia zrealizowane 22.03.2020 r.)

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Związek emocje - poznanie.

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

(zagadnienia zrealizowane 17.05.2020 r.)

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

(zagadnienia zrealizowane 23.05.2020 r.)

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Motywacje a działanie i tworzenie.

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

(zagadnienia do realizacji 07.06.2020 r.)

Ustalenia ogólne prowadzonych zajęć online

1. Do każdych zajęć przypisana jest Lektura, którą proszę przeczytać i opracować.

2. Prowadzący prześle listę pytań do lektury, do indywidualnego, własnego opracowania.

3. Obowiązuje dotychczasowy podział pracy w zakresie warunku zaliczenia, jakim jest Prezentacja.

4. Prezentacje mają być "bogate" w treść. Do prezentacji można przygotować krzyżówkę, quiz, ćwiczenie, podlinkować film. Prezentacje przesyłane są do prowadzącego. Prowadzący sprawdza prezentację i odsyła ją do studentów, jako materiał obowiązujący z danych zajęć.

5. Każdą grupę opracowującą prezentację obowiązuje przygotowanie stosownego Konspektu (streszczenia prezentacji). Dokument przesyłany jest do prowadzącego. Prowadzący sprawdza prezentację i odsyła ją do studentów, jako materiał obowiązujący z danych zajęć.

6. Studenci otrzymają dodatkowe materiały do studiowania z danego zagadnienia.

wykład:

Przesłany zostanie materiał wykładowy do danego tematu, który stanowił będzie główny element operacjonalizujący dane zagadnienie.

Przesłany zostanie dodatkowy materiał do opracowania, przeczytania.

Tematy:

Wstępna charakterystyka podstawowych pojęć. Emocje jako zjawiska o charakterze interakcyjnym. Emocje elementarne. (22.03.2020 r.)

Emocje w perspektywie ewolucyjnej. Psychoewolucyjna teoria emocji Roberta Plutchika. Ekspresja emocji. (22.03.2020 r.)

Biologia emocji (26.04.2020 r.)

Przeżycia traumatyczne a funkcjonowanie na poziomie mózgu i procesy emocjonalne (26.04.2020 r.)

Emocje bez świadomości. (16.05.2020 r.)

Poznawcze teorie emocji. Emocje o genezie automatycznej i emocje postpoznawcze. (16.05.2020 r.)

Perspektywy optymalnego funkcjonowania. Metody badania emocji. Emocje świadomościowe. (24.05.2020 r.)

Inteligencja emocjonalna i jej znaczenie w funkcjonowaniu człowieka. (24.05.2020 r.)

Motywacja. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy. (24.05.2020 r.)

Motywacja. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy.

Motywacja - modele ogólne.

Instynkt jako podstawa motywacji. (6.06.2020 r.)

Modele popędowe motywacji. (20.06.2020 r.)

Modele aktywacji i stymulacji. (20.06.2020 r.)

Informacja z 22.04.2020 r.: zgodnie z zarządzeniem kierownictwa uczelni informuję, że prowadzący chce zrealizować zaliczenie z ćwiczeń i egzamin z wykładu konwencjonalnie, czekając na rozwój wypadków - takie rozwiązanie podtrzymuje. Z chwilą ostatecznego ustalenia będzie niezwłocznie wpisane, jakie przyjęto końcowe rozwiązanie.

Informacja z 12.05.2020 r. - podstawą zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu będzie przesłanie wykonanej pracy (w formie prezentacji i konspektu).

Informacja z 22.05.2020 r. - egzamin z wykładu będzie w formie testu, online.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)