Biologiczne podstawy zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-BPZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne podstawy zachowania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
• Badanie czynności mózgu - historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych (teoria holistyczna, frenologia) obserwacje kliniczne, zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń psychicznych ( dlaczego stosujemy modele zwierzęce, regulacje prawne, eksperyment ostry i chroniczny, stereotaksja, stymulacja mózgu, wyłączanie czynności struktur mózgowych, rejestracja aktywności elektrycznej mózgu, techniki psychofizjologiczne oparte na badaniu aktywności AUN, testy behawioralne oparte na warunkowaniu i zachowaniu spontanicznym, modele genetyczne ), funkcjonalne i strukturalne techniki neurobrazowania . Nieinwazyjne modulowanie czynności mózgu. • Zarys neuroanatomii funkcjonalnej: ośrodkowy (móżdżek, struktury pnia mózgu w tym systemy monoaminergiczne, wzgórze, podwzgórze, przysadka mózgowa, ciało migdałowate, hipokamp, jądra podstawne, kora mózgowa); obwodowy (autonomiczny i somatyczny) układ nerwowy – nerwy czaszkowe, rdzeniowe. Mózgowie wg kryterium ontogenetycznego (tyłomózgowie, śródmózgowie, przodomózgowie). Układ limbiczny. Opony, komory, unaczynienie mózgu, bariera krew-mózg. • Budowa mikroskopowa układu nerwowego : istota biala, istota szara, neurony, przekaźnictwo synaptyczne, neuroprzekaźniki, rodzaje i rola komórek glejowych • Neuroplastyczność rozwojowa, kompensacyjna, związana z uczeniem się i pamięcią • Struktura i zasady dzialania układów sensorycznych – organizacja anatomiczna i topograficzna, kodowanie informacji o intensywności, cechach jakościowych i aspektach czasowych bodźca, hierarchiczne przetwarzanie informacji, synestezja • Procesy uwagi: mózgowy system selekcji informacji, zaburzenia uwagi • Mózgowe mechanizmy pamięci: substraty anatomiczne, mechanizmy molekularne, zaburzenia pamięci • Uczenie się , warunkowanie klasyczne i instrumentalne • Mózgowa reprezentacja mowy, zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu • Neuroanatomiczne i biochemiczne podłoże popędów – popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy (termoregulacja, popęd pragnienia, łaknienia) oraz nie związane z homeostazą , ale zależne od stanu wewnętrznego organizmu (popęd seksualny – uwarunkowania biologiczne). Zaburzenia. • Biologiczne podłoże emocji – historia badań i poglądów (Darwin, teoria Jamesa i Langego, Teoria Cannona i Barda, Teoria Papeza, Teoria McLeana). Funkcjonalna neuroanatomia emocji współcześnie, lateralizacja emocji i hipoteza walencji. Stres i działanie osi HPA (stres w ujęciu Seyle’go, oś podwzgórze-przysadka-nadnercza, stres a układ immunologiczny i choroby, źródła stresu, strategie radzenia sobie ze stresem). Emocje negatywne – obwód neuronalny strachu, neurochemia strachu, agresja (rodzaje agresji, ewolucyjna funkcja agresji, agresja patologiczna, rola ciała migdałowatego i kory przedczołowej, chemia agresji, interakcja geny/środowisko w kształtowaniu się tendencji do agresji. Płeć a agresja. Emocje pozytywne – układ nagrody. • Biologiczne korelaty zaburzeń w sferze motywacyjno-emocjonalnej (zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju) • Biologiczne podłoże różnic indywidualnych w zakresie temperamentu i inteligencji – genetyka zachowania (podstawowe założenia, metody, współczynnik odziedziczalności, środowisko wspólne i specyficzne, czynniki genetyczne w zróżnicowaniu cech i zachowań, badania na zwierzętach w paradygmacie genetyki zachowania, korelacje genów i środowiska), temperament jako biologiczny składnik osobowości. Inteligencja – wpływ genów, wpływ środowiska, biologiczne podłoże inteligencji (szybkość przewodzenia impulsów, sprawność i integralność układu nerwowego, dyskurs dotyczący wielkości mózgu), anatomia inteligencji • Psychopatologia w genetyce zachowania – zaburzenia osobowości • Rozwój OUN w ontogenezie - etapy rozwoju: poziom narządowy, poziom komórkowy. Rozwój mózgu w okresie prenatalnym, postnatalnym, w okresie adolescencji i dorosłości, starzenie się OUN |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Sadowski B. (2005) Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa (rozdz. 3, 15, 19, 20, 22) Kalat J. (2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa (rozdz.2,3,4,5,8,12) Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (red.) (2005) Mózg a zachowanie. PWN, Warszawa (rozdz. 8, 14, 15, 17, 20, 24) Literatura Uzupełniająca: Longstaff A. (2002) Neurobiologia. PWN, Warszawa LeDoux J. (2000) Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań. Plomin R., DeFries J.C., McClearn G.E., McGuffin P. (red) (2001) Genetyka zachowania. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna, w stopniu niezbędnym dla zrozumienia relacji mózg-zachowanie w normie i patologii, funkcjonalną anatomię układu nerwowego na poziomie makroskopowym. Potrafi wymienić i opisać podstawowe metody badania czynności mózgu. Potrafi przedstawić ogólne właściwości układów sensorycznych oraz mechanizmy sterowania ruchem. Umie scharakteryzować fazy snu i ich mechanizmy mózgowe. Potrafi scharakteryzować neuroanatomiczne i biochemiczne podłoże popędów i emocji, oraz biologiczne korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Zna fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i potrafi scharakteryzować skutki stresu. Potrafi opisać substraty anatomiczne procesów pamięci i uczenia się. Zna neuropsychologiczne podłoże mowy i specyficznych funkcji językowych. Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia mowy. Potrafi opisać metody badawcze i osiągnięcia genetyki zachowania w szacowaniu wkładu czynnika genetycznego i środowiska do różnic indywidualnych w zachowaniu. Umiejętności Potrafi przygotować prezentację multimedialną na zadany temat dotyczący funkcjonowania układu nerwowego posługując się wieloma źródłami. Potrafi samodzielnie zanalizować raport z badań naukowych i wnioski włączyć do swojej prezentacji. Kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk, Jolanta Zagrodzka-Szmagalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.