Wybrane zagadnienia doradztwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2S-WZD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia doradztwa |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W02 Zna definicje poradnictwa i doradztwa, charakteryzuje różnice pomiędzy pojęciami. K_W09 Zna zinstytucjonalizowany system poradnictwa. K_W15 Charakteryzuje etapy procesu poradnictwa. K_W15 Wymienia modele poradnictwa. K_W13 Wskazuje profesjonalne i osobowe kompetencje doradcy. Umiejętności K_U02 Posiada umiejętność analizy tekstu naukowego na temat poradoznawstwa. K_U04 Potrafi dokonać wstępnej oceny własnych predyspozycji w odniesieniu do osobistych kompetencji doradcy. K_U07 Potrafi wstępnie rozpoznać trudności klienta oraz wyznaczyć kierunki pomocy. Kompetencje społeczne K_K01 Wykazuje się aktywną postawą wobec poszerzania wiedzy i umiejetności. K_K02 Przejawia umiejętności pracy w zespole |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
pomiar efektów kształcenia: ocena przygotowania studentów oraz bieżąca aktywności studentów podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
1. Założenia teoretyczne i przedmiot zainteresowań poradoznawstwa 2. Czynniki rozwoju zinstytucjonalizowanego poradnictwa 3. Modele doradztwa (liberalne - dialogowe - dyrektywne) 4. System poradnictwa w Polsce 5. Metody i techniki w poradnictwie 6. Rozmowa doradcza 7. Znaczenie relacji doradca-klient w procesie poradnictwa 8. Indywidualne doradztwo jako wspomaganie rozwoju 9. Specyfika prowadzenia grupowego poradnictwa 10. Profesjonalne i osobowe kompetencje doradcy jako warunek skutecznego pomagania 11. Wybrane strategie pracy poradniczej - agresja i przemoc w rodzinie - uzależnienia - przestępstwa - trudności okresu dorastania/ wiek życia dziecka a metody wychowawcze - sytuacja rozwodu - niepełnosprawność/ choroba w rodzinie - poradnictwo wobec osób niepełnosprawnych - poradnictwo wobec osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (np. młodzież niedostosowana społecznie) - bezdomność i ubóstwo - bezrobocie - problemy okresu późnej dorosłości |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kargulowa A. (2014). 34 lata w budowaniu poradoznawstwa. „Taniec czasu” w budowaniu dyscypliny. Edukacja Dorosłych (2), s. 53-68. Tarkowska M. (2006). Rozmowa doradcza – wspólne poszukiwanie rozwiązań. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego nr 35 (s. 1-76). Literatura uzupełniająca: Kargulowa A. (2004). O teorii i praktyce poradnictwa : odmiany poradoznawczego dyskursu : podręcznik akademicki - Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN. Kukla D. (red.) (2009). Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka : wybrane obszary Warszawa : Katedra Pedagogiki Społecznej i Pedagogiki Pracy Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład, dyskusja, analiza przypadków Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30, przygotowanie do zajęć 50 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Mariola Wolan-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.