Socjologia moralności i obyczajów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2S-SMO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia moralności i obyczajów |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Oceny, normy i wartości moralne 3. Krótka historia socjologicznej refleksji nad moralnością 4. Moralność jako przedmiot socjologii oraz innych nauk 5. Czynniki kształtujące moralność 6. Typologie moralności 7. Biologiczna geneza moralności 8. Rola emocji w rozumowaniu moralnym 10. Wielość i zróżnicowanie kulturowe norm moralnych 12. Przemiany wartości i obyczajów 13. Kondycja moralna społeczeństwa polskiego Ćwiczenia 1. Czym jest moralność i jak ją badać? 2. Biologiczne korzenie moralności 3. Kulturowe i społeczne uwarunkowania moralności 4. Religia a moralność 5. Paniki moralne i wojny kulturowe 6. Zaufanie i przyjaźń w przestrzeni moralnej 7. Postprawda i kryzys zaufania 8. „Banalność zła” z socjologicznej i psychologicznej perspektywy 9. Wartości i normy deklarowane i realizowane przez Polaków 10. Obyczajowość polska przed i po transformacji ustrojowej 11. Wpływ wynalazków technicznych na przemiany obyczajów |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie socjologii moralności oraz socjologii obyczajów. Ma podstawową wiedzę o człowieku, relacjach między ludźmi i więziach społecznych. Posiada wiedzę o normach i regułach (moralnych, obyczajowych, prawnych), ich zróżnicowaniu, źródłach, zmianach i sposobach działania. Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat moralności, obyczajów oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji. Umiejętności Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska z zakresu socjologii moralności oraz obyczajów. Potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych z zakresu socjologii moralności oraz obyczajów. Posiada umiejętność przygotowania spełniających przyjęte w socjologii standardy wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z dziedziny socjologii moralności i obyczajów z wykorzystaniem różnych źródeł. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków w zakresie problematyki moralności i obyczajów. Kompetencje społeczne Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych form życia kulturalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Barbara Pasamonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - przygotowanie prezentacji multimedialnej do wybranego tematu, dyskusja na podstawie pytań zawartych w prezentacji i lektury obowiązkowej, praca w grupach, kolokwium zaliczeniowe. |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Oceny, normy i wartości moralne – elementarne jednostki moralności 2. Relacje moralne jako fundament społeczeństwa 3. Krótka historia socjologicznej refleksji nad moralnością 4. Moralność jako przedmiot socjologii oraz innych nauk 5. Czynniki kształtujące moralność 6. Typologie moralności 7. Biologiczna geneza moralności 8. Rola emocji w rozumowaniu moralnym 9. Społeczne i kulturowe uwarunkowania moralności 10. Wielość i zróżnicowanie norm moralnych 11. Teoria fundamentów moralnych 12. Przemiany wartości w świecie współczesnym 13. Kondycja moralna społeczeństwa polskiego 14. Etos rycerski w historycznej i współczesnej odsłonie Ćwiczenia 1. Czym jest moralność i jak ją badać? 2. Biologiczne korzenie moralności 3. Biologiczne uwarunkowania moralności: altruizm i agresja 4. Moralny konflikt płci w perspektywie psychologii ewolucyjnej 5. Kulturowe uwarunkowania moralności 6. Przemiany obyczajów: rodzina i dom na przestrzeni wieków 7. Paniki moralne i polskie spory światopoglądowe 8. Zderzenie wartości: liberalizm versus konserwatyzm 9. Religia a moralność 10. Wartości i normy deklarowane i realizowane przez Polaków 11. Postprawda i kryzys zaufania 12. Etyka protestancka jedyną drogą do dobrobytu? 13. Banalność zła – dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? 14. Postęp bio-technologiczny i nowe wyzwania moralne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ossowska Maria, Socjologia moralności. Zarys zagadnień, Warszawa 2005. 2. Mariański Janusz, Moralność w kontekście społecznym, Kraków 2014. 3. Haidt Jonathan, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot 2014. 4. Pinker Steven, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk 2005. 5. Inglehart Ronald, Norris Pippa, Wzbierająca fala, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Buss David, Psychologia ewolucyjna, Gdańsk 2001. 2. Harrison E. Lavrence; Huntington P. Samuel (red.). Kultura ma znaczenie, Poznań 2003. 3. Łaciak Beata, Obyczajowość polska czasu transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Warszawa 2005. 4. Giddens Anthony, Przemiany intymności, Warszawa 2006. 5. Szpakowska Małgorzata, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003. |
|
Uwagi: |
Wykład: Metoda podająca z prezentacjami multimedialnymi i elementami konwersatorium. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 30 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h Ćwiczenia: Prezentacja multimedialna, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej: 30 h 3. Przygotowanie się do kolokwium końcowego: 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Barbara Pasamonik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
- Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny/test. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (prace domowe lub esej), sporządzenie prezentacji i wygłoszenie referatu. - Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez aktywność na zajęciach oraz merytoryczny wkład do dyskusji. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Oceny, normy i wartości moralne – elementarne jednostki moralności 2. Relacje moralne jako fundament społeczeństwa 3. Krótka historia socjologicznej refleksji nad moralnością 4. Moralność jako przedmiot socjologii oraz innych nauk 5. Geneza moralności 6. Typologie moralności 7. Biologiczne podstawy moralności 8. Społeczne i kulturowe uwarunkowania moralności 9. Wielość i zróżnicowanie norm moralnych 10. Przemiany moralności w świecie współczesnym 11. Kondycja moralna społeczeństwa polskiego 12. Amoralny familizm 13. Zaufanie społeczna a dobrostan i dobrobyt 14. Obyczajowość w sferze prywatnej i publicznej 15. Etos rycerski w historycznej i współczesnej odsłonie Ćwiczenia: 1. Czym jest moralność i jak ją badać? 2. Biologiczne korzenie moralności 3. Biologiczne uwarunkowania moralności: altruizm, agresja, dominacja 4. Konflikt płci w perspektywie psychologii ewolucyjnej 5 Przemiany obyczajów: rodzina na przestrzeni wieków 6. Panika moralna i polskie spory światopoglądowe / wojny kulturowe 7 "Czy Bóg nienawidzi kobiet"? Religia vs kultura 8. Religijna vs świecka moralność 9. Spór pomiędzy uniwersalizmem i relatywizmem etycznym 10. Wartości i normy deklarowane/realizowane przez Polaków 11. Postprawda i kryzys zaufania 12. Etyka protestancka jedyną drogą do dobrobytu? 13. Banalność zła 14. Postęp bio-technologiczny i nowe wyzwania moralne 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Ossowska Maria, Socjologia moralności. Zarys zagadnień, Warszawa 2005. Mariański Janusz, Moralność w kontekście społecznym, Kraków 2014. Haidt Jonathan, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Sopot 2014. Pinker Steven, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk 2005. Inglehart Ronald, Norris Pippa, Wzbierająca fala, Warszawa 2009.Harrison, E. Lavrence; Huntington P. Samuel (red.). Kultura ma znaczenie, Poznań 2003. Lektura uzupełniająca: Łaciak Beata, Obyczajowość polska czasu transformacji czyli wojna postu z karnawałem, Warszawa 2005. Szpakowska Małgorzata, Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian, Warszawa 2003. Tarkowska Elżbieta, Tarkowski Jacek, Amoralny familizm, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych [w:] Edmund Wnuk-Lipiński (red.), Grupy i więzi społeczne w systemie monocentrycznym, Warszawa 1990. Adamczyk Grzegorz, Moralność i konsumpcja we współczesnym społeczeństwie polskim, Lublin 2013. Waal Frans, Bonobo i ateista, W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, Kraków 2014. Buss David M., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje. Gdańsk 2001. Pawlik Wojciech, Grzech. Studium z socjologii moralności, Kraków 2007. Adamczyk Grzegorz, Przemiany moralności w polskim społeczeństwie. Między mitem a rzeczywistością. W kręgu socjologii Janusza Mariańskiego, Roczniki Nauk Społecznych, tom 43, nr 2/2015. Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Warszawa 2018. Weber Max, Racjonalność kapitalistyczna, [w:] Andrzej Mencwel (red.), Antropologia kultury, Warszawa 2004. Ossowska Maria, Klasyczny model moralności mieszczańskiej: Beniamin Franklin [w:] Andrzej Mencwel (red.), Antropologia kultury, Warszawa 2004. Etounga-Manguelle Daniel, Czy Afryce potrzebny jest program dostosowania kulturowego? [w:] L. E. Harrison, S. P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Poznań 2003. Bauman Zygmunt, Historia naturalna zła, „Znak” 2012, nr 690. Harari Yuval Noah, Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2015. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w odstępach co tygodniowych według planu zajęć na platformie MS Teams w piątkii od godz. 9.50 do 13.10 (kod do zespołu: zw375do). Wykład Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta 1. Udział w wykładach: 30 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 45 h Ćwiczenia: referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji multimedialnej, praca pisemna na zaliczenie: 45 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.