Społeczne aspekty migracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2S-SAM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne aspekty migracji |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Podstawowe treści programowe: 1. Migracje i mobilność – podstawowe zagadnienia i problemy 2. Migracje i problematyka wielokulturowości 3. Migracje a globalny rynek pracy 4. Migracje zagraniczne Polaków 5. Polska jako kraj przyjmujący imigrantów 6. Migracje wewnętrzne w Polsce – miasto/wieś 7. Przykłady procesów migracyjnych 8. Teoretyczne dyskursy migracji |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawową terminologię z zakresu socjologii migracji. Potrafi wyróżnić i opisać przyczyny, kierunki oraz najważniejsze trendy związane z charakterem współczesnych migracji. Zna najważniejsze uwarunkowania prawne oraz mechanizmy organizacyjne i instytucjonalne kształtujące charakter współczesnych migracji w skali globalnej. Posiada wiedzę na temat najważniejszych typów migracji oraz ich przemian. Umiejętności Potrafi wykorzystywać elementy teorii socjologii migracji oraz dostępne źródła danych (zachowując świadomość ich ograniczeń) do analizy problemów i zjawisk związanych z procesami migracji. Posiada umiejętność przygotowania pracy pisemnej z zakresu problematyki socjologii migracji, która spełnia standardy prac pisemnych w języku polskim, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu nauk społecznych z wykorzystaniem różnych źródeł. Kompetencje społeczne Rozumie konieczność regularnego uzupełniania zdobytej wiedzy z zakresu socjologii migracji, śledzenia aktualnych raportów, wyników nowych badań, analiz naukowych oraz artykułów publicystycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Marcin Grudzień, Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: - egzamin pisemny (weryfikacja testowa zapoznania się z materiałami przedstawianymi na wykładach - prezentacje Power Point) - udział w dyskusji - analiza tekstów, badań i danych - przygotowywanie prezentacji |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów i studentek z problematyką migracji oraz pojęciami niezbędnymi w socjologicznej analizie mobilności, między innymi: przyczyny migracji, migracje a ład globalny, feminizacja migracji. Omówione zostaną podstawowe typy i kierunki migracji. Zwrócona zostanie szczególna uwaga na problematykę integracji, zróżnicowań etnicznych, rasizmu, wykluczenia, wielokulturowości. Polska zostanie zanalizowana zarówno jako kraj emigracyjny jak i przyjmujący imigrantów. Poza tym poruszona zostanie kwestia migracji wewnętrznych – miasto/wieś. Jednocześnie podczas zajęć będzie mowa o dyskursach migracji. Wykład będzie miał bowiem charakter interaktywny, korzystać będziemy nie tylko z literatury przedmiotu, ale również z bieżących informacji medialnych. |
|
Literatura: |
1. Castells S., Miller M.J.(2011), „Migracje we współczesnym świecie”, Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Grabowska I. (2014), „Społeczno-ekonomiczne efekty migracji międzynarodowych Polaków: kariery zawodowe i kapitał ludzki”, Warszawa: Studia BAS nr 4(40) 2014, s. 81-103 3. Grzymała-Kozłowska A. (2008) (red.), „Między wielością a jednością. Integracja odmiennych grup i kategorii migrantów w Polsce”, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami 4. Kajdanek K. (2011), „Pomiędzy miastem a wsią”, Warszawa: Wydawnictwo Nomos 5. Łukasiuk M. (2007), „Obcy w mieście: migracja do współczesnej Warszawy”, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 6. Pasamonik B. (2014), „Rola płci w integracji europejskiej muzułmanów”, Warszawa: Wydawnictwo Nomos 7. Piłat A. i inni (2013), „Mała Azja w Polsce. Plany i strategie imigrantów z Azji i Bliskiego Wschodu”, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych 8. Urry J. (2009), „Socjologia mobilności”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 9. Wybrane raporty Urzędu ds. Cudzoziemców w Polsce, Ośrodka Badań nad Migracjami, Stowarzyszenia Interwencji Prawnej, CBOS, GUS, PAH, Instytutu Spraw Publicznych 10. Lesińska, M., Okólski, M. (2019). 25 wykładów o migracjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: - wykład z elementami metod interaktywnych - praca w grupie - analiza danych - przygotowywanie prezentacji multimedialnych Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładzie: 15 h - przygotowanie się do egzaminu końcowego z wykładu: 15 h - udział w ćwiczeniach: 15 h - przygotowywanie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu: 15 h - analiza danych i raportów dotyczących rynku pracy: 10 h - przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń: 10 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Adrianna Krzywik, Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA WYKŁAD - test wiedzy z treści wykładów i towarzyszącej im literatury (pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru), MS Forms. Literatura zostanie udostępniona poprzez MS Teams/Google Disc/adresy email studentów i studentek. ĆWICZENIA Obecność na ćwiczeniach Aktywność podczas zajęć i pracy w grupach Referaty Kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁAD - Wprowadzenie do problematyki migracji i mobilności (definicje i typy migracji, najważniejsze wyzwania) - Teorie migracji - Mobilność Polek i Polaków – Polska jako kraj wysyłający emigrantów - Polska jako kraj przyjmujący imigrantów - Migracje wewnętrzne w Polsce – perspektywa historyczna: Ziemie Zachodnie i Północne - Migracje wewnętrzne w Polsce – mobilność miasto-wieś - Migracje przymusowe w perspektywie międzynarodowej ĆWICZENIA - Wprowadzenie do problematyki migracji - Polityka migracyjna, prawo międzynarodowe - Migracje przymusowe, migracje uchodźcze - Migracja oczami uchodźców (dokument filmowy) - Migracje ekonomiczne i pozaekonomiczne - Skutki procesów migracyjnych - Integracja migrantów |
|
Literatura: |
WYKŁAD Castells, S., Miller, M. J. (2011). „Migracje we współczesnym świecie”. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lesińska, M., Okólski, M. (2019). 25 wykładów o migracjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". Grabowska, I. (2014). „Społeczno-ekonomiczne efekty migracji międzynarodowych Polaków: kariery zawodowe i kapitał ludzki”. Warszawa: Studia BAS nr 4(40) 2014, s. 81-103. Piłat, A., et al. (2013). „Mała Azja w Polsce. Plany i strategie imigrantów z Azji i Bliskiego Wschodu”. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Grzymała-Kozłowska, A. (2008) (red.), „Między wielością a jednością. Integracja odmiennych grup i kategorii migrantów w Polsce”, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami. Bartkowski, J. (2003). Tradycja i polityka: wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Kajdanek, K. (2011). „Pomiędzy miastem a wsią”. Warszawa: Wydawnictwo Nomos. Łukasiuk, M. (2007). „Obcy w mieście: migracja do współczesnej Warszawy”. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Szymańska, J. (2017). Strategia Unii Europejskiej wobec kryzysu migracyjnego: priorytety, bariery, efekty. Studia BAS 3(51), str. 159-186. ĆWICZENIA Becker-Pestka, D. (2012). Rodzina w obliczu migracji zarobkowej. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, Kwartalnik I (5). Chałupczak Henryk i Browarek Tomasz. 1998. Mniejszości narodowe w Polsce 1918–1995. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Hut P., Jaroszewska E., Studenci zagraniczni w Polsce na tle migracji edukacyjnych na Ğwiecie, Badania. Ekspertyzy. Rekomendacje, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011. Lesińska, M., Okólski, M. (2019). 25 wykładów o migracjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". Łukasiuk M. 2007, Obcy w mieście. Migracja do współczesnej Warszawy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. Kępińska, E. (2008). Migracje sezonowe z Polski do Niemiec. Warszawa. Piłat, A., et al. (2013). „Mała Azja w Polsce. Plany i strategie imigrantów z Azji i Bliskiego Wschodu”. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Szymańska, J. (2017). Strategia Unii Europejskiej wobec kryzysu migracyjnego: priorytety, bariery, efekty. Studia BAS 3(51). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia WYKŁAD - wykład, pokaz - analiza literatury przedmiotu Zajęcia będą odbywać się w pierwszym cyklu, co tydzień w czwartki, w godz. 11.40-13.15, w zespole Ms Teams "Społeczne aspekty migracji 2020/2021 - wykład": https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16f006d706ba43f8bf4dba5e5264fe1a%40thread.tacv2/conversations?groupId=a55ec15f-dced-4582-8756-e654c4243d71&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ĆWICZENIA konwersatorium warsztaty praca w grupach analiza literatury przedmiotu Zajęcia będą odbywać się w pierwszym cyklu, w poniedziałki, w godzinach 13.30-15.05 w zespole Ms Teams "Ćwiczenia - Społeczne aspekty migracji": https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6e52d224ce154dae900d53b8ca4f2dea%40thread.tacv2/conversations?groupId=322b2500-07dd-48f4-bcea-573a32dfc3f2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładzie: 15 h - przygotowanie się do egzaminu końcowego z wykładu: 15 h - zapoznanie się z literaturą przedmiotu do wykładu: 10 h - udział w ćwiczeniach: 15 h - przygotowanie się do kolokwium: 10 h - zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 10 h Łączna liczba godzin: 75 Liczba punktów ECTS -3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.