Różnice międzykulturowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2F-RMI1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Różnice międzykulturowe |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. SC, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Jawne i ukryte różnice międzykulturowe 2. Postrzeganie różnic, filtry kulturowe i kompetencje międzykulturowe 3. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia 4. Komunikacja międzykulturowa: werbalna i niewerbalna 5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu 6. Kultura zachodnia vs wschodnia: orientalizm vs okcydentalizm 7. Geografia myślenia: greckie sylogizmy vs chińskie tao 8. Geografia moralności: teoria fundamentów moralnych Jonathana Haidt’a 9. Typologie i wymiary kultur • wielka piątka Geerta Hofstede • siedem wymiarów kultury Fonsa Trompenaarsa • dziewięć wymiarów kultury w projekcie GLOBE • koncepcja wartości Shaloma Schwartza 10. Globalne przemiany w systemach wartości: Światowy Sondaż Wartości Ćwiczenia: 1. Kultura jako źródło różnic 2. Swoi i obcy: grupowość i kategoryzacja społeczna 3. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia. 4. Podbój Ameryki i odkrycie „Innego” 5. Rekonstrukcja obrazu „obcego” w kulturze ludowej 6. Wielokulturowość dawniej i dziś 7. Analiza wybranych różnic kulturowych 8. Językowe i pozajęzykowe aspekty grzeczności 9. Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur 10. Różnorodność kulturowa źródłem konfliktów 11. Koncepcja zderzenia cywilizacji i sąd nad teorią Huntingtona 12. Dylematy tolerancji w społeczeństwach międzykulturowych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada ogólną wiedzę o kulturze, płaszczyznach jej przejawiania się i różnych typach kultury. Zna historię przełamywania europejskiego etnocentryzmu i odkrywania „Innego”. Rozumie zasadę relatywizmu kulturowego: poznawczego i etycznego. Zna europejską historię tolerancji religijnej i kulturowej. Zna psychologiczną i kulturową genezę, a także naturę stereotypów i uprzedzeń oraz metody ich zwalczania. Rozumie rolę mediów w generowaniu i podtrzymywaniu stereotypów. Rozumie tendencyjność postrzegania międzygrupowego i jego rolę w konfliktach międzykulturowych. Zna pojęcie i zakres „ukrytej kultury” (zasady proksemiki, zarządzania czasem itd.), rozróżnia kultury niskiego i wysokiego kontekstu. Zna wpływ komunikacji niewerbalnej i werbalnej na nieporozumienia międzykulturowe. Zna podstawowe linie podziałów aksjologicznych w świecie kultur (Światowy Sondaż Wartości, badania Schwartza). Zna podstawowe typologie wymiarów kultury według Hofstede, Trompenaarsa, projektu Globe. Rozumie fenomen orientalizmu i okcydentalizmu oraz cele studiów postkolonialnych. Wie co się dzieje z kulturami i tożsamościami kulturowymi w warunkach globalizacji i wielokulturowości (glokalizacja kultur, tożsamości hybrydowe, transnarodowe). Zna wizerunek „obcego” w polskiej kulturze ludowej. Zna i rozumie stosunek Polaków do innych narodów i imigrantów. Zna i rozumie fenomen paniki moralnej wokół uchodźców. Zna wizerunek Polaków w oczach innych narodów (Arabów, Brytyjczyków, Niemców i Rosjan). Umiejętności Potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować różnice międzykulturowe oraz diagnozować źródła nieporozumień międzykulturowych. Kompetencje społeczne Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Barbara Pasamonik, Ryszard Radzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - przygotowanie prezentacji multimedialnej do wybranego tematu, udział w dyskusji, aktywna praca w grupach, kolokwium zaliczeniowe. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Jawne i ukryte różnice międzykulturowe 2. Postrzeganie różnic, filtry kulturowe i kompetencje międzykulturowe 3. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia 4. Komunikacja międzykulturowa: werbalna i niewerbalna 5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu 6. Kultura zachodnia vs wschodnia: orientalizm vs okcydentalizm 7. Geografia myślenia: greckie sylogizmy vs chińskie tao 8. Geografia moralności: teoria fundamentów moralnych Jonathana Haidt’a 9. Typologie i wymiary kultur • wielka piątka Geerta Hofstede • siedem wymiarów kultury Fonsa Trompenaarsa • dziewięć wymiarów kultury w projekcie GLOBE • koncepcja wartości Shaloma Schwartza 10. Globalne przemiany w systemach wartości: Światowy Sondaż Wartości 11. Analiza międzykulturowych zderzeń wartości: spór o muzułmańską zasłonę, spór o karykatury Mahometa Ćwiczenia: 1. Kultura jako źródło różnic 2. Swoi i obcy: grupowość i kategoryzacja społeczna 3. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia. 4. Podbój Ameryki i odkrycie „Innego” 5. Rekonstrukcja obrazu „obcego” w kulturze ludowej 6. Wielokulturowość dawniej i dziś 7. Analiza wybranych różnic kulturowych 8. Językowe i pozajęzykowe aspekty grzeczności 9. Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur 10. Różnorodność kulturowa źródłem konfliktów 11. Koncepcja zderzenia cywilizacji i sąd nad teorią Huntingtona 12. Dylematy tolerancji w społeczeństwach międzykulturowych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Boski Paweł, 2009, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Wyd. PWN, Warszawa. • Trompenaars Fons, Charles Hampden-Turner, 2002, Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. • Mikułowski Pomorski Jerzy, 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków. • F. Price Wiliam, H. Crapo Richard, 2003, Psychologia w badaniach międzykulturowych. Czy ludzie wszędzie są tacy sami? GWP, Gdańsk. • Marcjanik Małgorzata (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Benedyktowicz Zbigniew, Portrety „obcego”, 2000, Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków. • Kapuściński Ryszard, 2008, Podróże z Herodotem, BGW, Warszawa. • Hall Edward, 1987, Bezgłośny język, PIW, Warszawa. • Hall Edward, 2003, Ukryty wymiar, PIW, Warszawa. • Matsumoto David, Linda Juang, 2007, Psychologia międzykulturowa, GWP, Gdańsk. |
|
Uwagi: |
Wykład Metoda podająca z prezentacjami w Power Point. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta 1. Udział w wykładach: 30 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h Ćwiczenia: Prezentacja multimedialna, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku. Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej: 30 h 3. Przygotowanie się do kolokwium końcowego: 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Pasamonik, Ryszard Radzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.