Problemy współczesnej cywilizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-2F-PWC | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy współczesnej cywilizacji | ||
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru Praca na ćwiczeniach Egzamin Praca grupowa, Egzamin, Samodzielne pozyskiwanie materiałów do zajęć Indywidualna praca na zajęciach Dyskusje w trakcie zajęć Praca grupowa Egzamin |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma świadomość wpływu języka (np. języka prawniczego czy różnic znaczeniowych) na kontakty międzyludzkie Ma wiedzę o istnieniu różnych instytucji i organizacji mających wpływ na funkcjonowanie prawa międzynarodowego i rynku globalnego Ma podstawową wiedzę o człowieku i relacjach międzyludzkich we współczesnym świecie Ma wiedzę o przemianie pewnych instytucji międzynarodowych i konsekwencji tych zmian dla funkcjonowania prawa czy gospodarki międzynarodowej Ma wiedzę o historycznej ewolucji wybranych wyobrażeń i zjawisk społecznych Zna ogólne zasady i przyczyny rozwoju pewnych form indywidualnej przedsiębiorczości Umiejętności Potrafi analizować i poprzez odwołanie do zdobytej wiedzy proponować rozwiązania pewnych problemów współczesnego świata Posiada umiejętność prognozowania pewnych zjawisk społecznych i analizowania ich przyczyn i rozwoju Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych zjawisk społecznych Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z odwołaniem do teorii socjologicznych i poglądów innych autorów Kompetencje społeczne Rozumie znaczenie współcześnie zachodzących procesów cywilizacyjnych Potrafi kreatywnie wykorzystywać i łączyć zdobytą wiedzę Ma świadomość wyjątkowości różnych kultur |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dominika Walczak | |
Prowadzący grup: | Dominika Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Bogumił | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Buczkowski | |
Prowadzący grup: | Adam Buczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1/ Prezentacja na zadany temat 2/ Aktywność w dyskusjach grupowych | |
Pełny opis: |
1/ Konstruktywizm społeczny 2/ Kultura natychmiastowości i tożsamość 3/ Jedzenie a struktura społeczna 4/ Eutanazja - dylematy demograficzne, indywidualistyczne, etyczne i medyczne 5/ Choroba - ujęcie medyczne i społeczne 6/ Rodziny nienormatywne w perspektywie ich uczestników 7/ Tacierzyństwo. Przemiany roli ojca we współczesnym świecie. Przyczyny tych przemian. Nowe wzorce ojcostwa. 8/ Poliamoria - przemiany relacji intymnych 9/ Handel ludźmi. Przyczyny i przykłady handlu ludźmi we współczesnym świecie. Problemy społeczne wywoływane przez to zjawisko. 10/ Sex turystyka. Pojawienie się zjawiska. Główne kierunki. Różnice sex turystyki kobiet i mężczyzn. Problemy społeczne wywoływane przez to zjawisko. 11/ Macierzyństwo zastępcze. Definicje, opis zjawiska, problemy prawne, etyczne, ekonomiczne. Kliniki macierzyństwa zastępczego w Indiach i konsekwencje rozwoju tego zjawiska w tym kraju. 12/ Przemiany struktury społecznej w Polsce po II w.ś. i ich wpływ na współczesną treść i formę debaty politycznej 13/ Chiny we współczesnym świecie. Chiny po II wojnie światowej, rodzenie się chińskiej potęgi ekonomicznej. Źródła sukcesu ekonomicznego. Dalsze możliwości rozwoju. Chiny jako główny gracz na arenie międzynarodowej. | |
Literatura: |
1/ Horyzonty konstruktywizmu. Inspiracje, perspektywy, przyszłość red. Ewa Binczyk. Wyd. Naukowe UMK 2015 2/ Paulina Wierzba – Konstruowanie tożsamości współczesnej młodzieży w kulturze ryzyka i skoku adrenaliny. s. 147-196 [w] Rekonstrukcje tożsamości w kulturze natychmiastowości red. Daria Hejwosz-Gromkowska. Wyd. Naukowe UAM 2014 3/ Henryk Domański (i inni) – Wzory jedzenie a struktura społeczna. Wyd. Naukowe Scholar 2015 4/ Joanna Mizielińska (i inni) – Różnym głosem. Rodziny z wyboru w Polsce. Wyd. PWN 2017. 5/ Deborah Anapol – Poliamoria. Miłość i intymność z wieloma partnerami i partnerkami. Wyd. Czarna Owca 2013. 6/ Andrzej Leder, "Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.