Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening komunikacji w rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-TKR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening komunikacji w rodzinie
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla III r. PS, spec.: praca socjalna na rzecz rodziny, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Stankowska
Prowadzący grup: Magdalena Stankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Specyfika komunikacji rodzinnej, komunikacja niewerbalna,

aktywne słuchanie, komunikacja bez przemocy,

sytuacje konfliktowe- rozwiązywanie sporów, specyfika komunikacji z dzieckiem, komunikacja kobiet i mężczyzn

W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową

Pełny opis:

Specyfika komunikacji rodzinnej

Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna .

Aktywne słuchanie, techniki służące aktywnemu słuchaniu

Komunikacja bez przemocy - założenia i praktyka

Wyrażanie uczuć, docieranie do potrzeb w NVC

Sytuacje konfliktowe- konstruktywne rozwiązywanie sporów

Komunikacja z dzieckiem - dialog zamiast kar, docieranie do przyczyn zachowania,

Komunikacja kobiet i mężczyzn - różnice w komunikacji, potrzebach odmienność strategii komunikacyjnych

Zajęcia, które odbyły się zdalnie:

13.03. komunikacja niewerbalna

-przesłanie prezentacji w Power Poincie dotyczącej komunikacji niewerbalnej Prezentacja są uzupełnieniem tego, co zostało przekazane na ostatnich zajęciach, które odbyły się stacjonarnie

-wysłanie zadań dla studentów do wykonania w domu (praca pisemna, refleksje po wykonaniu ćwiczenia )

Zajęcia 20.03. Aktywne słuchanie część 1.

- Przesłanie prezentacji na temat aktywnego słuchania

- wysłanie zadań do wykonania w domu

Zajęcia 27.03. Aktywne słuchanie część 2.

Wysłanie zadań do wykonania w domu (praca pisemna, refleksje po wykonaniu ćwiczenia )

Zajęcia 3.04 Porozumienie bez przemocy jako jedna z metod komunikacyjnych

- wysłanie artykułu M. Stankowska, Porozumienie bez przemocy w pracy socjalnej. Czy możliwe?

- wysłanie zdjęcia ukazującego schemat PBP wg M. Rosenberga

- wysłanie zadań do wykonania (praca pisemna)

7.04 Porozumienie bez przemocy część 2.

- wysłanie prezentacji na temat potrzeb ludzkich w koncepcji PBP M. Rosenberga

- wysłanie zadań do zrobienia (praca pisemna, refleksje po wykonaniu ćwiczenia )

24.04 Konflikty w rodzinie

- wysłanie prezentacji na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania

- wysłanie zadań do wykonania ( praca pisemna)

8.05. Komunikacja z dzieckiem cześć 1.

- wysłanie prezentacji dotyczącej komunikacji z dzieckiem w ujęciu T. Gordona

- wysłanie zadań do wykonania (praca pisemna)

15.05 komunikacja z dzieckiem część 2.

- wysłanie prezentacji na temat komunikacji z dzieckiem

- wysłanie zadań do wykonania (

22.05. Komunikacja kobiet i mężczyzn

- wysłanie prezentacji na temat różnic w komunikacji kobiet i mężczyzn

- wysłanie zadań do wykonania (praca pisemna)

29.05 Komunikacja z osobą z zaburzeniami psychicznymi

- wysłanie prezentacji

- wysłanie szczegółowych informacji i terminów dotyczących zaliczenia

5.06.

- zaliczenie

Literatura:

T. Rostowska T. Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009, s. 79- 117

M. L. Patterson, Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2011, s.37-82.

J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Rozdział 7 (Słuchanie). s. 217-255.

M.B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 15-39, s. 52-78

K. Łęcki, A. Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej,

Uwagi:

W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Stankowska
Prowadzący grup: Magdalena Stankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Specyfika komunikacji rodzinnej, komunikacja niewerbalna,

aktywne słuchanie, komunikacja bez przemocy,

sytuacje konfliktowe- rozwiązywanie sporów, specyfika komunikacji z dzieckiem, komunikacja kobiet i mężczyzn

W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową

Pełny opis:

Specyfika komunikacji rodzinnej

Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna .

Aktywne słuchanie, techniki służące aktywnemu słuchaniu

Komunikacja bez przemocy - założenia i praktyka

Wyrażanie uczuć, docieranie do potrzeb w NVC

Sytuacje konfliktowe- konstruktywne rozwiązywanie sporów

Komunikacja z dzieckiem - dialog zamiast kar, docieranie do przyczyn zachowania,

Komunikacja kobiet i mężczyzn - różnice w komunikacji, potrzebach odmienność strategii komunikacyjnych

Zajęcia prowadzone zdalnie

Zajęcia 22.03. Aktywne słuchanie

- Przesłanie prezentacji na temat aktywnego słuchania

- wysłanie zadań do wykonania w domu

Zajęcia 28.03 Porozumienie bez przemocy jako jedna z metod komunikacyjnych

- wysłanie artykułu M. Stankowska, Porozumienie bez przemocy w pracy socjalnej. Czy możliwe?

- wysłanie zdjęcia ukazującego schemat PBP wg M. Rosenberga

- wysłanie zadań do wykonania

26.04 Konflikty w rodzinie. Komunikacja z osobą z zaburzeniami psychicznymi

- wysłanie prezentacji na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania

- wysłanie prezentacji na temat komunikacji z osobą z zaburzeniami psychicznymi

- wysłanie zadań do wykonania ( praca pisemna)

16.05. Komunikacja kobiet i mężczyzn

- wysłanie prezentacji dotyczącej różnic w komunikacji kobiet i mężczyzn

- przesłanie szczegółowych informacji dotyczących zaliczenia

Literatura:

T. Rostowska T. Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009, s. 79- 117

M. L. Patterson, Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot 2011, s.37-82.

J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Rozdział 7 (Słuchanie). s. 217-255.

M.B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wydanie II rozszerzone, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 15-39, s. 52-78

K. Łęcki, A. Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Wydawnictwo Interart, Warszawa 1996,

A. Faber, E. Mazlich, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2012, s. 17-34 (jak pomóc dzieciom, by radziły sobie z własnymi uczuciami), s. 135-187 (Zamiast karania)

Uwagi:

W sytuacji, gdy zajęcia są prowadzone zdalnie, podstawą zaliczenia są prezentacje przesłane osobie prowadzącej zajęcia i odpowiedzi na zadania przesyłane przez osobę prowadzącą wysyłane drogą mailową

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)