Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-RFO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r.PS, spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa 3. Przygotowanie refleksji pisemnej z wybranej tematycznie literatury 3. Kolokwium końcowe pisemne Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Ocena pracy pisemnej - refleksji 5. Wynik kolokwium pisemnego Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie refleksji 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem |
Pełny opis: |
Rodzina i jej znaczenie Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych Praca socjalna z rodziną ryzyka Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza |
Literatura: |
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005. Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014. Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999 Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim funkcjonujących w systemie pomocy społecznej. Posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych tych osób. Zna rodzaje systemów wparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania rodziny dysfunkcyjnej oraz dziecka osieroconego w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających ich funkcjonowanie społeczne. Ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a rodziną dysfunkcyjną oraz dzieckiem osieroconym. Umiejętności Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji rodziny dysfunkcyjnej oraz dzieci osieroconych. Umie wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu pracy socjalnej by opracować indywidualny plan wsparcia rodziny i dziecka. Stara się wykorzystywać technologie w celu pozyskiwania informacji, krytycznej ich oceny oraz analizy. Potrafi przygotować prace pisemne dotyczące zagadnień z zakresu wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy rodzinie dysfunkcyjnej oraz dziecku osieroconemu. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności. Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Umie planować i realizować własne uczenie się. Kompetencje społeczne Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy. Stara się myśleć prospołecznie. Uczestniczy w przygotowaniu działań na rzecz rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Forma zaliczenia: końcowe kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina i jej znaczenie Funkcjonowanie współczesnej rodziny Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej Polityka społeczna (czy prorodzinna?) wobec rodziny i dziecka - stan aktualny Zakres przedmiotowy instytucjonalnej pomocy społecznej Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi 2. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych Praca socjalna z rodziną ryzyka Zwiększenie intensywności pracy socjalnej 3. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego 4. Rodzina problemowa Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych Kuratela rodzinna 5. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego 6. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej 7. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna 8. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej Wybrane metody, techniki i narzędzia Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej 9. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005. Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014. Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999 Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe 30 Opracowywanie prac pisemnych, prezentacji, przygotowywanie się do zajęć 60 Sumaryczna liczba godzin: 90 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie refleksji pisemnej z wybranej tematycznie literatury 3. Kolokwium końcowe pisemne Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Ocena pracy pisemnej - refleksji 5. Wynik kolokwium pisemnego Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie refleksji 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina i jej znaczenie Funkcjonowanie współczesnej rodziny Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej Polityka społeczna (czy prorodzinna?) wobec rodziny i dziecka - stan aktualny Zakres przedmiotowy instytucjonalnej pomocy społecznej Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi 2. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych Praca socjalna z rodziną ryzyka Zwiększenie intensywności pracy socjalnej 3. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego 4. Rodzina problemowa Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych Kuratela rodzinna 5. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego 6. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej 7. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna 8. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej Wybrane metody, techniki i narzędzia Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej 9. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005. Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014. Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999 Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe 15 Opracowywanie prac pisemnych, prezentacji, przygotowywanie się do zajęć 60 Sumaryczna liczba godzin: 75 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie refleksji pisemnej z wybranej tematycznie literatury 3. Kolokwium końcowe pisemne Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Ocena pracy pisemnej - refleksji 5. Wynik kolokwium pisemnego Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie refleksji 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina i jej znaczenie Funkcjonowanie współczesnej rodziny Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej Polityka społeczna (czy prorodzinna?) wobec rodziny i dziecka - stan aktualny Zakres przedmiotowy instytucjonalnej pomocy społecznej Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi 2. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych Praca socjalna z rodziną ryzyka Zwiększenie intensywności pracy socjalnej 3. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego 4. Rodzina problemowa Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych Kuratela rodzinna 5. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego 6. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej 7. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna 8. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej Wybrane metody, techniki i narzędzia Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej 9. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005. Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014. Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999 Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a3326e63fabfb4ae79c711a429d076d61%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=eca5318d-2296-4500-9e98-d4bb3b884989&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 35 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 25 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 20 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 110 godzin Liczba punktów ECTS – 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie refleksji pisemnej z wybranej tematycznie literatury 3. Kolokwium końcowe pisemne Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Ocena pracy pisemnej - refleksji 5. Wynik kolokwium pisemnego Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie refleksji 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina i jej znaczenie Funkcjonowanie współczesnej rodziny Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej Polityka społeczna (czy prorodzinna?) wobec rodziny i dziecka - stan aktualny Zakres przedmiotowy instytucjonalnej pomocy społecznej Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi 2. Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych Praca socjalna z rodziną ryzyka Zwiększenie intensywności pracy socjalnej 3. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego 4. Rodzina problemowa Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych Kuratela rodzinna 5. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego 6. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej 7. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna 8. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Dokumentacja wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej Wybrane metody, techniki i narzędzia Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej 9. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej |
|
Literatura: |
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005. Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014. Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999 Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720). Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a548459c59a794bde996d24ae24fb051a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2e1c317c-0834-44d1-849a-9bdd49f70733&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 35 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 25 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 25 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 100 godzin Liczba punktów ECTS – 4. W semestrze zimowym r. ak. 2021/22 potwierdzanie efektów kształcenia w trybie zdalnym w ramach zespołu MTeams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.