Praca socjalna w domach pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-PWD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna w domach pomocy społecznej |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r.PS, spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie - opracowanie planu wspierania mieszkańca oraz oceny standardu wybranego dps Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Egzamin pisemny Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowania planu wspierania mieszkańca oraz oceny standardu dps 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) 4. Wynik pisemnego egzaminu końcowego Kompetencje społeczne Ocena kompetencji: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: System pomocy i opieki nad osobami starszymi i zależnymi. Priorytety Rodzaje wsparcia kierowane do osób starszych i zależnych Człowiek zależny w domu pomocy społecznej. Z perspektywy polityki społecznej i pracy socjalnej Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi Działalność domów pomocy społecznej. Dom pomocy społecznej instytucją totalną? Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w dps Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu dps Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach dps |
Literatura: |
1. Jacek A., Sarnacka E., Miaskowska-Daszkiewicz K., Domy pomocy społecznej. Organizacja i funkcjonowanie, Difin, Warszawa 2014. 2. Kozaczuk L. Terapia zajęciowa w d. p. s. Interart 1999. 3. Leszczyńska-Rejchert A., Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej. Wyd. Adam Marszałek, 2010. 4. Mielczarek A., Człowiek stary w domu pomocy społecznej. Z perspektywy polityki społecznej i pracy socjalnej. Akapit. Toruń 2010. 5. Tarkowska E., Życie codzienne w domu pomocy społecznej. Interart 1998. 6. Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi. WRZOS. 2011. (źródło: Internet). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wie, jak realizować statutowe założenia i regulaminy pracy placówki z uwzględnieniem zasad poufności i dostępności udzielanej pomocy. Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania. Umiejętności Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej Kompetencje Docenia znaczenie nauk społecznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze pracy socjalnej Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania |
Metody i kryteria oceniania: |
Opis metod kształcenia: Prezentacja, dyskusja kierowana. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Przygotowywanie pisemnych „wejściówek” na podstawie uprzedniej kwerendy treści z zakresu przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Opracowanie planu wspierania mieszkańca oraz standardu wybranego dps FORMA ZALICZENIA: EGZAMIN PISEMNY |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Historia domów pomocy społecznej Domy pomocy społecznej jako instytucje totalne Perspektywy rozwoju domów pomocy społecznej System pomocy i opieki nad osobami starszymi i zależnymi. Priorytety Rodzaje wsparcia kierowane do osób starszych i zależnych. Usługi opiekuńcze w systemie pomocy – jakość i standaryzacja. Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu dps Standardy podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi Półinstytucjonalne formy pomocy i opieki Specyfika pracy w dziennych domach pomocy społecznej Specyfika pracy w środowiskowych domach samopomocy Determinanty jakości życia podopiecznych Charakterystyka procesów adaptacyjnych Zadania i organizacja samorządu mieszkańców w dps Specyfika pracy socjalnej w domach pomocy społecznej i ośrodkach opiekuńczych Specyfika organizacji czasu wolnego Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w dps Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach dps Terapia w domach pomocy społecznej: pojęcie, cele, metody, formy Specyfika funkcjonowania [i praca socjalna w] hospicjum |
|
Literatura: |
Goffman E. Charakterystyka instytucji totalnych, w: Współczesne teorie socjologiczne, Scholar Warszawa 2006 Tarkowska E. Życie codzienne w domach pomocy społecznej, IFIS PAN, Warszawa 1994 Kozaczuk, L. Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1999 Mielczarek A. Człowiek stary w domu pomocy społecznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010 Niedbalski J. Żyć i pracować w domu pomocy społecznej, Łódź, 2012 •Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593 z późn. zm. •Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych. Dz.U. z 30 września 2005r., Nr 189, poz. 1598. •Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 06 lipca 2006.. zmieniające rozporządzenie w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych, Dz.U. 943. •Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej. Dz.U. z 27 sierpnia 2012r., poz. 964. •Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie rodzinnych domów pomocy. Dz.U. z dnia 26 czerwca 2012r. poz. 719. •Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy. Dz.U. z 2010r. Nr 238, poz. 1586. •Kluczyńska J., Personel domów pomocy społecznej dla osób starszych wobec problemów mieszkańców w stanie terminalnym. w: Z teorii oraz praktyki pracy socjalnej i pomocy społecznej (red. D. Piekut – Brodzka) Warszawa, ChAT 2004 •Laskowski A., Dylematy opieki paliatywnej, Praca Socjalna, nr 3/2001 •Mikołajczak J., Aspekty cierpienia osób chorych terminalnie i możliwości niesienia im pomocy, w: Problemy polityki i pracy socjalnej D. M. Piekut - Brodzka (red.) APS 2000. •Rudnicki Z., Śmierć jako kres życia ludzkiego; (w:) Nowicka A., Starość jako faza życia człowieka, [w:] Wybrane problemy osób starszych, Nowicka A., (red.) Kraków 2010. •Zmęczeni życiem – senior, który życzy sobie śmierci. Efektywne reagowanie fachowego pomagania. „Wspólne tematy” 2004 Nr 4. •Zych A., Rozpaczać, aby żyć – żałoba w życiu człowieka; (w:) Wybrane problemy osób starszych, Nowicka A., (red.) Kraków 2010. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką, Nakład pracy studenta: (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe Ćwiczenia: 15 Przygotowywanie się do zajęć/egzaminu Opracowywanie kwerend - wejściówek, prac pisemnych, prezentacji Ćwiczenia: 35 Sumaryczna liczba godzin: 50 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie - opracowanie planu wspierania mieszkańca oraz oceny standardu wybranego dps Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć 4. Egzamin pisemny Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowania planu wspierania mieszkańca oraz oceny standardu dps 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) 4. Wynik pisemnego egzaminu końcowego sprawdzającego wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: System pomocy i opieki nad osobami starszymi i zależnymi. Priorytety Rodzaje wsparcia kierowane do osób starszych i zależnych. Usługi opiekuńcze w systemie pomocy – jakość i standaryzacja. Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu dps Standardy podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi Półinstytucjonalne formy pomocy i opieki Specyfika pracy w dziennych domach pomocy społecznej Specyfika pracy w środowiskowych domach samopomocy Specyfika pracy socjalnej w domach pomocy społecznej i ośrodkach opiekuńczych Działalność dps i innych placówek wsparcia w okresie pandemii covid-19 Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w dps Charakterystyka procesów adaptacyjnych Domy pomocy społecznej jako instytucje totalne Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach dps Terapia w domach pomocy społecznej: pojęcie, cele, metody, formy Specyfika organizacji czasu wolnego Zadania i organizacja samorządu mieszkańców w dps Specyfika funkcjonowania [i praca socjalna w] hospicjum |
|
Literatura: |
Goffman E. Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Scholar Warszawa Grabusińska Z. Domy pomocy społecznej w Polsce, CRZL, Warszawa 2013 Kozaczuk, L. Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1999 2006 Mielczarek A. Człowiek stary w domu pomocy społecznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010 Niedbalski J. Żyć i pracować w domu pomocy społecznej, Łódź, 2012 Tarkowska E. Życie codzienne w domach pomocy społecznej, IFIS PAN, Warszawa 1994 •Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593 z późn. zm. • wybrane rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af5239cc9c3b947c99f14b3594cc55ee9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b2a02684-de3e-480a-8629-77024ff2c13f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 30 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 30 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 10 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 20 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 90 godzin Liczba punktów ECTS – 3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: System pomocy i opieki nad osobami starszymi i zależnymi. Priorytety Rodzaje wsparcia kierowane do osób starszych i zależnych. Usługi opiekuńcze w systemie pomocy – jakość i standaryzacja. Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu dps Standardy podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi Półinstytucjonalne formy pomocy i opieki Specyfika pracy w dziennych domach pomocy społecznej Specyfika pracy w środowiskowych domach samopomocy Specyfika pracy socjalnej w domach pomocy społecznej i ośrodkach opiekuńczych Działalność dps i innych placówek wsparcia w okresie pandemii covid-19 Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w dps Charakterystyka procesów adaptacyjnych Domy pomocy społecznej jako instytucje totalne Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach dps Terapia w domach pomocy społecznej: pojęcie, cele, metody, formy Specyfika organizacji czasu wolnego Zadania i organizacja samorządu mieszkańców w dps Specyfika funkcjonowania [i praca socjalna w] hospicjum |
|
Literatura: |
Goffman E. Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Scholar Warszawa Grabusińska Z. Domy pomocy społecznej w Polsce, CRZL, Warszawa 2013 Kozaczuk, L. Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1999 2006 Mielczarek A. Człowiek stary w domu pomocy społecznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010 Niedbalski J. Żyć i pracować w domu pomocy społecznej, Łódź, 2012 Tarkowska E. Życie codzienne w domach pomocy społecznej, IFIS PAN, Warszawa 1994 •Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593 z późn. zm. • wybrane rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afd2ff77cb39442d28a8f27ed1592e446%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7e5ddcb0-2ac1-4b30-ae77-1ee7601c6768&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 30 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 10 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 20 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 75 godzin Liczba punktów ECTS – 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.