Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc postpenitencjarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1S-POO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pomoc postpenitencjarna
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PS spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla III r.PS, spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

- udział w dyskusji,

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć

- liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte i zamknięte).

Umiejętności

- praca z dokumentami: wniosek o udzielenie pomocy FPP, wniosek o zapomogę z FS.

Kompetencje społeczne

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej.

Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki

Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki.

Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny.

Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa.

Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski.

Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Literatura uzupełniająca:

Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, zna kluczowe założenia pomocy postpenitencjarnej oraz rozumie istotę readaptacji społecznej. Zna prawne aspekty udzielania pomocy postpenitencjarnej.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizowania problemów jednostek wykluczonych społecznie oraz samodzielnego proponowania rozwiązań ułatwiających proces readaptacji społecznej i zawodowej. Potrafi pracować w grupie, tworzyć oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach mających na celu pomoc osobom marginalizowanym w powtórnym włączeniu w sieci społeczne.

Kompetencje społeczne

Student/-ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania na rzecz osób marginalizowanych społecznie.

Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób marginalizowanych społecznie.

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie kolokwium pisemnego - 11 pytań o charakterze otwartym i zamkniętym.

Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Beata Leska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: Katarzyna Stanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (20 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 10 pytań otwartych);

wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć;

aktywność na zajęciach

praca zaliczeniowa - projekt socjalny obejmujący działania wobec osoby opuszczającej zakład karny

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

I. Pomoc postpenitencjarna w systemie polityki społecznej

15.11.2020 r. (08.10.2020 r.)

II. Resocjalizacja w polskim systemie karnym – przygotowanie do wyjścia na wolność (15.10.2020 r.)

III. Polski system pomocy postpenitencjarny i jego uwarunkowania (22.10.2020 r.)

IV. Formy pomocy dla osób opuszczających zakłady karne (realia).

Film "GIT" (29.10.2020 r.)

V. Sytuacja społeczno-ekonomiczna osób opuszczających placówki resocjalizacyjne i ich rodzin w kontekście wykluczenia społecznego (05.11.2020 r.)

VI. Kurator sądowy i jego rola w procesie readaptacji społecznej skazanych (12.11.2020 r.)

VII. Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami (19.11.2020 r.)

VIII. Organizacje pozarządowe w systemie pomocy postpenitencjarnej (26.11.2020 r.)

IX. Rola środowiska lokalnego w procesie readaptacji społecznej i zawodowej osób skazanych (09.12.2020 r.)

X. Teorie pracy socjalnej i ich konotacje w aspekcie pomocy postpenitencjarnej (10.12.2020 r.)

XI. Metody pracy socjalnej z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne (17.12.2020 r.)

XII. Etapy pracy socjalnej z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne

XIII. Dobre praktyki

Literatura:

Literatura obowiązkowa :

Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski.

Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat.

Literatura uzupełniająca:

Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach);

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

przygotowanie projektu socjalnego - 20 godzin

łączna liczba godzin aktywności - 85 godzin

Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams.

Link do kanału:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a9d656b1edf12426fa745270423de459a%40thread.tacv2/Pomoc%2520postpenitencjarna?groupId=8c8ab6b4-fda9-47a1-963e-665194e04429&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

- udział w dyskusji,

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć

- liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte i zamknięte).

Umiejętności

- praca z dokumentami: wniosek o udzielenie pomocy FPP, wniosek o zapomogę z FS.

Kompetencje społeczne

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej.

Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki

Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki

Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny

Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa.

Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski.

Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Literatura uzupełniająca:

Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study;

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności):

godziny kontaktowe - 15 godzin

przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

przygotowanie kontraktu - 30 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:90 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS

Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a74667e43c66548fd8fbd7b992d2f2a56%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b3e92262-938d-4238-8f31-daa65b34faf4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)