Pomoc postpenitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1S-POO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc postpenitencjarna |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PS spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r.PS, spec.: praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - udział w dyskusji, - aktywność w trakcie realizowanych zajęć - liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte i zamknięte). Umiejętności - praca z dokumentami: wniosek o udzielenie pomocy FPP, wniosek o zapomogę z FS. Kompetencje społeczne - aktywność w trakcie realizowanych zajęć. |
Pełny opis: |
Treści programowe: System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej. Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki. Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny. Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Literatura uzupełniająca: Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, zna kluczowe założenia pomocy postpenitencjarnej oraz rozumie istotę readaptacji społecznej. Zna prawne aspekty udzielania pomocy postpenitencjarnej. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizowania problemów jednostek wykluczonych społecznie oraz samodzielnego proponowania rozwiązań ułatwiających proces readaptacji społecznej i zawodowej. Potrafi pracować w grupie, tworzyć oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach mających na celu pomoc osobom marginalizowanym w powtórnym włączeniu w sieci społeczne. Kompetencje społeczne Student/-ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania na rzecz osób marginalizowanych społecznie. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób marginalizowanych społecznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie kolokwium pisemnego - 11 pytań o charakterze otwartym i zamkniętym. Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Beata Leska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (20 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 10 pytań otwartych); wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć; aktywność na zajęciach praca zaliczeniowa - projekt socjalny obejmujący działania wobec osoby opuszczającej zakład karny |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Pomoc postpenitencjarna w systemie polityki społecznej 15.11.2020 r. (08.10.2020 r.) II. Resocjalizacja w polskim systemie karnym – przygotowanie do wyjścia na wolność (15.10.2020 r.) III. Polski system pomocy postpenitencjarny i jego uwarunkowania (22.10.2020 r.) IV. Formy pomocy dla osób opuszczających zakłady karne (realia). Film "GIT" (29.10.2020 r.) V. Sytuacja społeczno-ekonomiczna osób opuszczających placówki resocjalizacyjne i ich rodzin w kontekście wykluczenia społecznego (05.11.2020 r.) VI. Kurator sądowy i jego rola w procesie readaptacji społecznej skazanych (12.11.2020 r.) VII. Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami (19.11.2020 r.) VIII. Organizacje pozarządowe w systemie pomocy postpenitencjarnej (26.11.2020 r.) IX. Rola środowiska lokalnego w procesie readaptacji społecznej i zawodowej osób skazanych (09.12.2020 r.) X. Teorie pracy socjalnej i ich konotacje w aspekcie pomocy postpenitencjarnej (10.12.2020 r.) XI. Metody pracy socjalnej z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne (17.12.2020 r.) XII. Etapy pracy socjalnej z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne XIII. Dobre praktyki |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa : Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat. Literatura uzupełniająca: Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin przygotowanie projektu socjalnego - 20 godzin łączna liczba godzin aktywności - 85 godzin Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a9d656b1edf12426fa745270423de459a%40thread.tacv2/Pomoc%2520postpenitencjarna?groupId=8c8ab6b4-fda9-47a1-963e-665194e04429&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - udział w dyskusji, - aktywność w trakcie realizowanych zajęć - liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte i zamknięte). Umiejętności - praca z dokumentami: wniosek o udzielenie pomocy FPP, wniosek o zapomogę z FS. Kompetencje społeczne - aktywność w trakcie realizowanych zajęć. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej. Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Literatura uzupełniająca: Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin przygotowanie kontraktu - 30 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:90 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a74667e43c66548fd8fbd7b992d2f2a56%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b3e92262-938d-4238-8f31-daa65b34faf4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.