Projekt socjalny (warsztaty w terenie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-1F-PWT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt socjalny (warsztaty w terenie) |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. PS, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ocena efektów kształcenia: wiedza - zaliczenie egzaminu, 3 pytania otwarte w oparciu o treści prezentowane podczas zajęć i zadaną literaturę, zaliczenia od 1,6/3 pkt., ocena opisu projektu socjalnego umiejętności - wykonanie i opisanie autorskiego projektu socjalnego (praca w zespole 3-4 osobowym), obrona projektu kompetencje - aktywność podczas zajęć, wykonanie i opisanie autorskiego projektu socjalnego, obrona projektu |
Pełny opis: |
Wykład: Rodzaje i funkcje projektów; struktura projektu socjalnego Tok postępowania celowościowego; aksjologia i prakseologia w projektowaniu Diagnoza: zakres, źródła informacji, metody i techniki Diagnoza społeczności lokalnej: mapa zasobów i potrzeb dla projektu animacyjnego Cele, działania i rezultaty Harmonogram działań, Podział zadań i koordynacja współpracy partnerów; budżet zadaniowy, zarządzanie projektem Monitoring i ewaluacja projektu socjalnego Ćwiczenia: Ćwiczenia w APS: Zasady pisania projektu: określanie celów, charakterystyka odbiorców, uzasadnienie, planowanie i wycena działań, przewidywanie rezultatów, zarządzanie ryzykiem, informacja i promocja, środki i zasoby, ewaluacja (jej cele, formy, techniki, pisanie sprawozdań). Warsztaty w terenie: realizacja projektu w wybranej placówce o charakterze socjalnym lub edukacyjno-wychowawczym (dom pomocy społecznej, środowiskowy dom samopomocy, dom dziecka, ognisko wychowawcze, szkoła, świetlica środowiskowa itp.). Realizacja projektu poprzedzona jest nawiązaniem współpracy z placówką, ustaleniem zasad współpracy, w tym rekrutacją uczestników. Zaliczenie – obrona projektu |
Literatura: |
1.Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziołkowska B. (2010), Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar/EFS; rozdział V pt. Projektowanie i prowadzenie procesu ewaluacji projektu, str. 113-134 (wersja elektroniczna dostępna w Internecie) 2.Brzezińska A., Wojciechowska j., Ziółkowska B., Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób z ograniczeniami, Polityka Społeczna 2010 – numer specjalny pt.” Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności” (wersja elektroniczna dostępna w Internecie) 3.Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000 4.Kantowicz E., Założenia projektu socjalnego i próby jego aplikacji, w: A. Niesporek, K. Wódz (red.), Praca socjalna w Polsce, Katowice 1999, str. 191 – 204 5.Kotlarska-Michalska A., (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999: 6.Kotlarska-Michalska A., „Diagnozowanie w pracy socjalnej. Znaczenie badań naukowych w diagnozowaniu problemów społecznych”, str.17-27 7. Kotlarska-Michalska A., „Praca socjalna – oczekiwany zakres a bariery realizacji. Diagnoza i projekt zmiany”, str.179-193 8.Marynowska-Hetka E., Piekarski J., Projekt działania i jego funkcje, w: Marynowska-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996, 9.Niesporek A., Projekt socjalny, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas - Czyż, Akapit, Toruń, 2007 10.Podgórecki A., Tok postępowania celowościowego, w: E. Marynowicz – Hetka, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, wyd. Interart, W-wa 1996 11.Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie);Bydgoszcz, 2011. 12.Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, wyd. Śląsk, Katowice 2010, str. 59-73 (2.3 Etapy konstruowania projektu socjalnego i 2.4. Rodzaje projektów socjalnych)’ 13.Praca socjalna, numer 3/2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • zna etapy i elementy toku postępowania celowościowego • wie, jakie są rodzaje projektów socjalnych • wie, jakie funkcje pełni projekt socjalny w pracy socjalnej • zna zasady i etapy tworzenia projektu socjalnego • zna strukturę projektu socjalnego, potrafi scharakteryzować jego elementy i rozumie wzajemne zależności pomiędzy nimi • zna różne rodzaje wskaźników społecznych • zna zasady i formy funkcjonowania partnerstwa projektowego • odróżnia monitoring od ewaluacji; zna cele i zasady prowadzenia ewaluacji • zna budowę kontraktu socjalnego Umiejętności: • tworzenie planu diagnozy potrzeb, problemów i zasobów społecznych, w tym umiejętności wskazania zagadnień będących przedmiotem diagnozy, wyboru źródeł informacji oraz jakościowych i ilościowych metod badań społecznych • przeprowadzanie badań diagnostycznych, przeanalizowania zebranych informacji i wnioskowania • formułowanie celów głównych i szczegółowych wraz z uzasadnieniem • planowanie działań i tworzenia harmonogramu • określanie oczekiwanych rezultatów działań wraz ze wskaźnikami • planowanie i prowadzenie monitoringu oraz ewaluacji wewnętrznej projektu socjalnej • konstruowanie budżetu projektu socjalnego • zarządzanie projektem socjalnym • rekrutowanie beneficjentów projektu i motywowania ich do aktywnego udziału w projekcie • zarządzanie informacją • zawieranie kontraktu z klientem pomocy społecznej Kompetencje społeczne: • nawiązywanie kontaktów interpersonalnych i rozwijanie partnerskich relacji z podmiotami pozyskanymi do współpracy na kolejnych etapach realizacji projektu (począwszy od diagnozy przez planowanie i realizowaniu działań po ewaluację projektu) • rozwiązywanie konfliktów pomiędzy partnerami lokalnymi uczestniczącymi w tworzeniu i realizacji projektu socjalnego w celu osiągnięcia kompromisu/ konsensusu • moderowanie dyskusji grupowej • komunikowanie się ze środowiskiem lokalnym i promowanie projektu z wykorzystaniem mediów, w tym mediów lokalnych i mediów elektronicznych • występowanie na forum publicznym: organizowanie i prowadzenie spotkań informacyjno-edukacyjnych dot. projektu dla różnych podmiotów: władz lokalnych, instytucji, obywateli • budowanie trwałych relacji z podmiotami wspierającymi realizację projektu w sposób niematerialny, rzeczowy i finansowy • umiejętność pracy w grupie z uwzględnieniem. komunikacji, słuchania, zarządzania czasem |
Metody i kryteria oceniania: |
ĆWICZENIA - opracowanie spójnej koncepcji i realizacja projektu socjalnego (potwierdzona przez placówkę) - przynajmniej 3 spotkania na studiach stacjonarnych i 2 na niestacjonarnych; WYKŁAD: egzamin pisemny Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z projektu i egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia - egzamin (wykład); opis i realizacja autorskiego projektu socjalnego (ćwiczenia). |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład- projekt socjalny - zagadnienia terminologiczne; cele projektów; rodzaje projektów; zasady realizacji projektów, w tym cykl życia projektu; ewaluacja projektu (jej cele, zasady, stosowane metod, techniki i narzędzia); projekty w opinii pracowników służb społecznych. Ćwiczenia - opisanie i wykonanie autorskiego projektu socjalnego w organizacji/ instytucji związanej z pomocą społeczną. |
|
Literatura: |
1.Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziołkowska B. (2010), Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar/EFS; rozdział V pt. Projektowanie i prowadzenie procesu ewaluacji projektu, str. 113-134 (wersja elektroniczna dostępna w Internecie) 2.Brzezińska A., Wojciechowska j., Ziółkowska B., Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób z ograniczeniami, Polityka Społeczna 2010 – numer specjalny pt.” Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności” (wersja elektroniczna dostępna w Internecie) 3.Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000 4.Kantowicz E., Założenia projektu socjalnego i próby jego aplikacji, w: A. Niesporek, K. Wódz (red.), Praca socjalna w Polsce, Katowice 1999, str. 191 – 204 5.Kotlarska-Michalska A., (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999: 6.Kotlarska-Michalska A., „Diagnozowanie w pracy socjalnej. Znaczenie badań naukowych w diagnozowaniu problemów społecznych”, str.17-27 7. Kotlarska-Michalska A., „Praca socjalna – oczekiwany zakres a bariery realizacji. Diagnoza i projekt zmiany”, str.179-193 8.Marynowska-Hetka E., Piekarski J., Projekt działania i jego funkcje, w: Marynowska-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996, 9.Niesporek A., Projekt socjalny, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas - Czyż, Akapit, Toruń, 2007 10.Podgórecki A., Tok postępowania celowościowego, w: E. Marynowicz – Hetka, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, wyd. Interart, W-wa 1996 11.Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie);Bydgoszcz, 2011. 12.Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, wyd. Śląsk, Katowice 2010, str. 59-73 (2.3 Etapy konstruowania projektu socjalnego i 2.4. Rodzaje projektów socjalnych)’ 13.Praca socjalna, numer 3/2005 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja, mini wykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupie. Nakład pracy studenta: przygotowanie się do egzaminu (15 godzin), opis projektu (25 godzin) wykonanie projektu (15 godzin), godziny kontaktowe W+ćw (45 godz) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia - egzamin (wykład); opis i realizacja autorskiego projektu socjalnego (ćwiczenia). |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład- projekt socjalny - zagadnienia terminologiczne; cele projektów; rodzaje projektów; zasady realizacji projektów, w tym cykl życia projektu; ewaluacja projektu (jej cele, zasady, stosowane metod, techniki i narzędzia); projekty w opinii pracowników służb społecznych. Ćwiczenia - opisanie i wykonanie autorskiego projektu socjalnego w organizacji/ instytucji związanej z pomocą społeczną. |
|
Literatura: |
Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziołkowska B. (2010), Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar/EFS; rozdział V pt. Projektowanie i prowadzenie procesu ewaluacji projektu, str. 113-134 (wersja elektroniczna dostępna w Internecie) Dymowska M., Ciczkowska-Giedziun M., Projekt socjalny w kształceniu do pracy socjalnej : refleksje nad działaniem W: Praca socjalna jako dyscyplina naukowa? : współczesne wyzwania wobec kształcenia i profesji, M. Kawińska, J. Kurtyka-Chałas, Wyd. UKSW, Warszawa 2017, s. 335-348. Brzezińska A., Wojciechowska j., Ziółkowska B., Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób z ograniczeniami, Polityka Społeczna 2010 – numer specjalny pt.” Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności” (wersja elektroniczna dostępna w Internecie) Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000 Kantowicz E., Założenia projektu socjalnego i próby jego aplikacji, w: A. Niesporek, K. Wódz (red.), Praca socjalna w Polsce, Katowice 1999, str. 191 – 204 Faliszek E., Ewaluacja w polskiej pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014 Jabłoński T., Ewaluacja jako narzędzie zarządzania projektem unijnym w obszarze pomocy społecznej, w: Zarządzanie publiczne 1/2012, s.65-75 Szatur-Jaworska B.(red.), Ewaluacja w służbach społecznych: praca zbiorowa, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, 2010 Ornacka K., Ewaluacja wobec pracy socjalnej: implikacje dla praktyki pomocowej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2016 Kotlarska-Michalska A., (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999: Kotlarska-Michalska A., „Praca socjalna – oczekiwany zakres a bariery realizacji. Diagnoza i projekt zmiany”, str.179-193 Niesporek A., Projekt socjalny, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas - Czyż, Akapit, Toruń, 2007 Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie);Bydgoszcz, 2011. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, wyd. Śląsk, Katowice 2010, str. 59-73 (2.3 Etapy konstruowania projektu socjalnego i 2.4. Rodzaje projektów socjalnych)’ Praca socjalna, numer 3/2005 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja, mini wykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupie. Nakład pracy studenta: przygotowanie się do egzaminu (15 godzin), opis projektu (40 godzin) wykonanie projektu (15 godzin), godziny kontaktowe W+ćw (30 godz) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.