Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-1F-POL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka społeczna
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PS, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

• Polityka społeczna – geneza, wartości i cele, podmioty, zakres przedmiotowy, instrumenty

• Ład społeczny w świetle katolickiej nauki społecznej

• Społeczna gospodarka rynkowa

• Aktywna polityka społeczna – geneza (kryzys welfare state), cele, założenia

• Wielosektorowa polityka społeczna: znaczenie społeczeństwa obywatelskiego i kapitału społecznego

• Ubezpieczenia społeczne – rola w kontynentalnym modelu polityki społecznej (model Bismarcka) i współczesne kierunki rozwoju

• Wskaźniki i normy społeczne w polityce społecznej

• Polityka zatrudnienia i rynku pracy

• Polityka aktywnej integracji w systemie pomocy społecznej

• Ochrona zdrowia w polityce społecznej

• Reforma systemu edukacji w Polsce. Edukacja a rynek pracy.

• Modele polityki rodzinnej w krajach Unii Europejskiej

Literatura:

• Hrynkiewicz J. (red.), Ubezpieczenia społeczne w Polsce, wyd. ISNS UW, Warszawa 2011: Cele zabezpieczenia społecznego - str. 212-215; Zasady i techniki finansowania systemu zabezpieczenia społecznego - str. 224-227

• Magnuszewska-Otulak G., Rozwój systemu zabezpieczenia społecznego w Wielkiej Brytanii. Raport Beveridge`a, Studia i Materiały IPiSS 1992, nr 3 (364) 46-75

• Księżopolski M.,Wspólnie czy osobno? Rozważania o polityce społecznej, wyd. Elipsa, Warszawa 2013, str. 54 - 69 (fragment rozdziału IV pt. Dokąd zmierza polityka społeczna w Polsce?)

• Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej, rodz. 5 Od działań osłonowych do programów aktywizujących. Polityka społeczna w Polsce w okresie transformacji; część pt. Trzy fale polskich reform społecznych, str. 221-258

• Szarfenberg R., Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna, Problemy polityki społecznej, nr 20/2013, str. 13-37, http://problemypolitykispolecznej.pl/images/czasopisma/20/Szarfenberg%20PPS%2020-2013.pdf

• Szumlicz T, System zabezpieczenia emerytalnego po 10 latach - jaki powód sporu o OFE? Polityka Społeczna nr 5-6/2010, str. 24 – 25

• Samoraj-Charitonow B., Podniesienie wieku emerytalnego w Polsce a koncepcja bezpieczeństwa socjalnego, Problemy polityki społecznej, nr 21/2013, str. 109-123

http://problemypolitykispolecznej.pl/images/czasopisma/21/Samoraj-Charitonow%20PPS%2021-13-9.pdf

•Wiśniewski Z., Dolny E., Możliwości i ewolucja programów rynku pracy, Polityka Społeczna nr 3/2013, str. 3 – 7 (czytelnia APS)

•Staręga-Piasek J. (red.), Bezrobocie – między diagnozą a działaniem. Seria poświęcona klientom pomocy społecznej. Poradnik dla pracowników służb społecznych, IRSS, Warszawa – podrozdział pt. Instytucje rynku pracy w Polsce, str. 53-67; Instytucje zatrudnienia socjalnego i ekonomii społecznej, str. 67-73

• Grewiński M., Od systemu opieki przez politykę pomocy do aktywizacji i integracji społecznej w Polsce, w: Grewiński M., Krzyszkowski J., Współczesne tendencje w pomocy społecznej i pracy socjalnej, MCPS, Warszawa 2011, str. 9-21

• Rymsza M., Pomoc społeczna i praca socjalna w Polsce: perspektywy i bariery rozwoju, w: Grewiński M., Krzyszkowski J., Współczesne tendencje w pomocy społecznej i pracy socjalnej, MCPS, Warszawa 2011, str. 32-40

• Magnuszewska-Otulak G., Wybrane problemy polityki zdrowotnej w Polsce, Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje, nr 21/2013, str. 85-105, http://www.problemyps.pl

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu polityki społecznej.

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą genezy, celów i wartości, podmiotów i zakresu przedmiotowego oraz instrumentów polityki społecznej. Zna modele polityki społecznej, techniki zabezpieczenia społecznego oraz klasyczne systemy zabezpieczenia społecznego. Zna alternatywne wobec welfare state koncepcje polityki społecznej (geneza, cele, założenia, rekomendowane rozwiązania) – aktywną politykę społeczną oraz wielosektorową politykę społeczną.

Posiada elementarną wiedzę o relacjach między instytucjami polityki społecznej w Polsce.

Zna rodzaje zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych. Zna wyzwania, cele i kierunki rozwoju polityki społecznej krajów Unii Europejskiej.

Umiejętności

Potrafi opracować koncepcję i strukturę autorskiej wypowiedzi na wybrany temat.

Sprawnie posługuje się terminami właściwymi dla polityki społecznej. Potrafi ocenić adekwatność rozwiązań stosowanych w lokalnej polityce społecznej do potrzeb rodzin zamieszkujących na danym terenie.

Potrafi znaleźć i zinterpretować dane statystyczne opisujące wybrane zagadnienia z zakresu polityki społecznej.

Potrafi korzystać z aktów prawnych regulujących kwestie polityki społecznej. Potrafi wykorzystać różne źródła, metody i techniki badań społecznych do analizy procesów z zakresu polityki społecznej.

Kompetencje

Potrafi dyskutować na tematy kontrowersyjne i budzące emocje w sposób rzeczowy, posługując się argumentowani z literatury przedmiotu i aktywnie słuchając innych uczestników dyskusji.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, współpracuje z innymi studentami w zakresie przygotowania koncepcji wspólnej.

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD INTERAKTYWNY, PREZENTACJA MULTIMEDIALNA, FILM EDUKACYJNY,

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)