Wykład akademicki (2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10SD-1A-WYK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład akademicki (2) |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. (niestacjonarne 3 stopnia) Obowiązkowe dla III r. (stacjonarne 3 stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pedagogiką hermeneutyczna: teoria i badanie. Zajęcia dostarczają syntetyczną wiedzę dotyczącą hermeneutyki pedagogicznej jako postaci teorii kształcenia oraz metody badań rzeczywistości wychowawczej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest w szczególności: 1) zrozumienie genezy hermeneutyki pedagogicznej i przesłanek paradygmatu hermeneutycznego w pedagogice, 2) poznanie współczesnych konceptualizacji hermeneutyki pedagogicznej ujmowanej w kategoriach teorii kształcenia, 3) poznanie związków pomiędzy konceptualizacjami hermeneutyki pedagogicznej i współczesnymi nurtami przemian oświatowych, 4) poznanie założeń hermeneutyki intersubiektywności (hermeneutyki obiektywnej) jako metody analizy wyników badań jakościowych. W sytuacji nadzwyczajnej (pandemia) zajęcia odbywają się w formie bezpośredniej (synchronicznej) za pośrednictwem platform internetowych (Zoom, Teams), zgodnie z rozkładem zajęć. Możliwa jest również realizacja części zajęć w formie samokształcenia kierowanego na podstawie dostarczonych tekstów. |
Literatura: |
K. Ablewicz, Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 25-41. B. Milerski, Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, WN ChAT, Warszawa 2011. B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, WN PWN, Warszawa 2019. D. Urbaniak-Zająć, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN Warszawa 2013. Dodatkowe materiały: Streszczenie książki, wykonane przez prowadzącego zajęcia: A. Wernet, Enführung in die Interpretationstechnik der Objektiven Hermeneutik, VS Verlag für Sozialwissenschaften, wyd. 3, Wiesbaden 2009. Materiał ćwiczeniowy: Protokoły wywiadów zrealizowanych przez prowadzącego zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności podczas zajęć oraz wypowiedzi ustnej łączącej tematykę planowanej rozprawy doktorskiej z pedagogiką hermeneutyczną. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Milerski, Wiesław Theiss | |
Prowadzący grup: | Bogusław Milerski, Wiesław Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykład akademicki "Pedagogika hermeneutyczna: teoria i badania". Zajęcia dostarczają syntetycznej wiedzy dotyczącej hermeneutyki pedagogicznej jako postaci teorii kształcenia oraz metody badań rzeczywistości wychowawczej. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest w szczególności: 1) zrozumienie genezy hermeneutyki pedagogicznej i przesłanek paradygmatu hermeneutycznego w pedagogice, 2) poznanie współczesnych konceptualizacji hermeneutyki pedagogicznej ujmowanej w kategoriach teorii kształcenia, 3) poznanie założeń hermeneutyki intersubiektywności (hermeneutyki obiektywnej) jako metody analizy wyników badań jakościowych, 4) poznanie związków pomiędzy konceptualizacjami hermeneutyki pedagogicznej i współczesnymi nurtami przemian oświatowych. |
|
Literatura: |
K. Ablewicz, Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 25-41. B. Milerski, Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, WN ChAT, Warszawa 2011. B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, WN PWN, Warszawa 2019. D. Urbaniak-Zająć, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności podczas zajęć oraz krótkiego eseju łączącego tematykę planowanej rozprawy doktorskiej z pedagogiką hermeneutyczną. W sytuacji nadzwyczajnej (pandemia) zajęcia odbywają się w części w formie samokształcenia kierowanego na podstawie dostarczonych tekstów oraz w części w formie bezpośredniej (synchronicznej) zgodnie z rozkładem zajęć. Materiały do zajęć, terminy zajęć bezpośrednich oraz warunki zaliczenia są opisane w USOSMail. Teksty zaliczeniowe należy przesłać do dnia zakończenia zajęć dydaktycznych, zgodnie z organizacją roku akademickiego. Zajęcia bezpośrednie, synchroniczne są prowadzone w aplikacji Zoom w terminach uzgodnionych z doktorantami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Theiss | |
Prowadzący grup: | Bogusław Milerski, Wiesław Theiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.