Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-WTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 145 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na podstawie 4 zadań określonych w kartach pracy wysłanych na adres mailowy grup uczestniczących w zajęciach

Pełny opis:

• Zmiany w podejściu do osób z niepełnosprawnością - biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności, kontekstowe uwarunkowania funkcjonowania człowieka . Zagadnienie to omówiono w czasie wykładu w APS w dniu 01.03.20.

Poniższe zagadnienia zrealizowano w formie zdalnej edukacji.

• Nowe podmioty pedagogiki specjalnej , przykładem : małe dziecko o zaburzonym rozwoju oraz jego rodzina, 15.03.20.20

• Przestrzeń funkcjonowania osób z niepełnosprawnością i współczesne możliwości jej aranżacji - projektowanie uniwersalne, 19.04.20

• Nowe trendy w edukacji - edukacja integracyjna oraz inkluzyjna, 25.04.20

• Nowe technologie w pedagogice specjalnej, 26.04.20.

Materiały sukcesywnie wysyłane mailem do studenckich grup uczestniczących w zajęciach. Zestaw do każdego zagadnienia zawiera:

• Materiały ( np. prezentacje, wykaz dostępnej literatury i inne) dotyczące omawianego zagadnienia,

• wykaz literatury uzupełniającej,

• wykaz dostępnych filmów ilustrujących omawiane treści,

• karty pracy z zadaniami do wykonania.

Literatura:

Chrzanowska, I., G. Szumski (red.). (2019) . Edukacja w przedszkolu i w szkole. Warszawa: FRSE. ( dostępne on-line na stronie ORE)

Cichocka-Segiet,K., Mostowski,P., Rutkowski,P.(2019). Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych . w: Chrzanowska, I., G. Szumski (2019) . Edukacja w przedszkolu i w szkole. Warszawa: FRSE. ( dostępne on-line na stronie ORE)

Fiszer,A.(2016).Nowe media jako narzędzie usprawniające życie

osób niepełnosprawnych . Studia Krytyczne/Critical Studies 2: 161-­174/ skan do wysłania

Głodkowska,J.(2017). Dziecko Osobą- personalistyczny odczyt kanonów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.W: Głodkowska, J., Konieczna, I. , Piotrowicz, R., Walczak, G.(red.). (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju. Warszawa: Wydawnictw APS ( dostępne on-line na stronie wydawnictwa APS)

Głodkowska,J., Konieczna,I. , Piotrowicz,R., Walczak,G.(red.). (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju. Warszawa: Wydawnictw APS ( dostępne on-line na stronie wydawnictwa APS)

Majewski,T. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności / skan do wysłania

5 kluczowych przesłan dla edukacji włączającej. Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej. 2014 / wersja PDF dostepność mailowa)

Walczak,G.(2017). Wczesna interwencja/wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością w Polsce. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. W: Głodkowska,J., Konieczna,I. , Piotrowicz,R., Walczak,G.(red.). (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju. Warszawa: Wydawnictw APS ( dostępne on-line na stronie wydawnictwa APS)

Poza tym

Prezentacje multimedialne

Filmy – dotyczące omawianych zagadnień;

Inne materiały ilustracyjne

Uwagi:

metody , zdalne nauczanie, prezentacje multimedialne, analiza tekstów

godziny kontaktowe 3, zdalne nauczanie 12

przygotowane do zajęć 30

wykonanie zadań 25

punkty ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)