Współczesna literatura dziecięca i młodzieżowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-WLD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna literatura dziecięca i młodzieżowa |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Opis efektów kształcenia w trybie zdalnym: Eseje recenzyjne nadesłane przez studentów przez pocztę w domenie aps. są podstawą zaliczenia fakultetu Temat pracy zaliczeniowej: Czy współczesna książka dziecięca i młodzieżowa (nie)może stanowić narzędzie wychowania? Uzasadnij tezę, odwołując się do wybranych tekstów literackich (ewentualnie serii, jeśli jest przeznaczona dla małych dzieci) wydanych po roku 2000. Wymagania formalne: Forma wypowiedzi: Esej interpretacyjno-oceniający Korzystamy z wzorów recenzji zamieszczanych na stronach czasopism : "Guliwer": https://sbc.org.pl/publication/155262#structure oraz Ryms http://www.ryms.pl/category/recenzje Długość eseju : min. 5 stron, max. 12 stron tekstu TNR, interlinia 1,0 Termin oddania: 6 kwietnia 2020 Przykładowe numery różnych czasopism specjalistycznych, w których znajdują się eseje recenzyjne książek wysłane studentom na konta indywidualne USOS Oceny będą widoczne w USOS |
|
Pełny opis: |
1. Najważniejsze zjawiska i wydarzenia literackie w piśmiennictwie dla dzieci i młodzieży w latach 1989 – 2016: rynek książek dla dzieci, polska książka ilustrowana, krytyka literacka. 2. Wybrane problemy czytelnictwa dzieci i młodzieży: zainteresowania czytelnicze, gust literacki, bestsellery, kanon książek XXI wieku. 3. Promocja książki i czytelnictwa dziecięcego: zadania i funkcje Polskiej Sekcji International Board on Books for Young People, rola społecznych kampanii promujących czytanie. 4. Literatura popularna a literatura dla dzieci i młodzieży. 5. Funkcje ilustracji w książce literackiej dla dzieci. Książka obrazkowa. 6. Miejsce poezji w wychowaniu i w refleksji krytyki literackiej. Humor i zabawa językiem. Poezja intelektualna, religijna. 7. Funkcje i wartości powieści. Gatunki prozatorskie i ich rozwój w ostatnich dziesięcioleciach: powieść obyczajowa, psychologiczna, beletrystyka biograficzna, proza podróżniczo - przygodowa, miłosno – romansowa, powieść dla dziewcząt. 8. Rodzina i szkoła w wybranych utworach dla dzieci. 9. Tematy tabu we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. 10. Fantasy – nowe zjawisko w literaturze przełomu XX i XXI wieku. 11. Oferta wydawnicza dla młodego odbiorcy po roku 1989: tematy, fabuły, bohaterowie, przeboje literackie i czytelnicze – prezentacja wybranych utworów. Polecam książkę - propozycje studentów. wykład problemowy, dyskusja, recenzje nowości wydawniczych KSZTAŁCENIE W TRYBIE ZDALNYM: Od dnia 16 marca 2020 kontakt ze studentami odbywa się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
|
Literatura: |
1. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku, red. M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013. publikacja dostępna online na stronie Wydawnictwa UŁ 2. Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński (wybrane rozdziały), Warszawa 2004. 3. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko, Poznań 2015 4. Literatura dla dzieci i młodzieży: (po roku 1980), red. K. Heske - Kwaśniewicz, Katowice 2008. (książka wysłana studentom na adresy emailowe) 5. Zabawa K., Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013. 6. O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak i M. Rogoża, Kraków 2015 7. Ungeheuer‑Gołąb, A., Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów.2009 Materiał filmowy do wykładów: https://www.youtube.com/watch?v=X4juBNLUvEg https://wyborcza.pl/10,82983,21247923,nogas-na-stronie-mapy-i-inne-cuda-czyli-jak-tworza-mizielinscy.html |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 15 godz. Przygotowanie recenzji książek: 10 godz. Liczba punktów ECTS - 2 Opis efektów kształcenia w trybie zdalnym: Eseje recenzyjne nadesłane przez studentów przez pocztę w domenie aps. są podstawą zaliczenia fakultetu Temat pracy zaliczeniowej: Czy współczesna książka dziecięca i młodzieżowa (nie)może stanowić narzędzie wychowania? Uzasadnij tezę, odwołując się do wybranych tekstów literackich (ewentualnie serii, jeśli jest przeznaczona dla małych dzieci) wydanych po roku 2000. Wymagania formalne: Forma wypowiedzi: Esej interpretacyjno-oceniający Korzystamy z wzorów recenzji zamieszczanych na stronach czasopism : "Guliwer": https://sbc.org.pl/publication/155262#structure oraz Ryms http://www.ryms.pl/category/recenzje Długość eseju : min. 5 stron, max. 12 stron tekstu TNR, interlinia 1,0 Termin oddania: 6 kwietnia 2020 Przykładowe numery różnych czasopism specjalistycznych, w których znajdują się eseje recenzyjne książek wysłane studentom na konta indywidualne USOS Oceny będą widoczne w USOS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.