Uczeń pochodzenia migranckiego w środowisku szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-UPM1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uczeń pochodzenia migranckiego w środowisku szkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Osiąganie efektów kształcenia: - analiza sytuacji uczniów migrantów i pochodzenia migracyjnego na podstawie informacji medialnych lub - analiza podejmowanych w szkołach działań na rzecz uczniów migrantów i pochodzenia migracyjnego. lub - analiza sytuacji uczniów migrantów w klasach przygotowawczych. |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotowe: 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie podstawowych wymagań. 2. Uczeń/uczennica migrant i pochodzenia migracyjnego – podstawowe pojęcia i regulacje prawne. 3. Proces adaptacji ucznia z doświadczeniem migracyjnym w środowisku szkolnym. 4. Diagnozowanie uczniów ze środowisk migranckich – zasady, narzędzia i możliwości udzielania wsparcia (w tym osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). 5. Nauka języka polskiego jako drugiego. Nauczenie przedmiotowe uczniów z niskimi kompetencjami językowymi. Włączenie treści międzykulturowych do nauczania przedmiotowego. 6. Warsztat pracy: metody i narzędzia do pracy edukacyjnej i integracyjnej w klasie/grupie zróżnicowanej kulturowo (w tym metoda poszukiwania wspólnych korzeni i metody pracy na stereotypach) - 4 godziny 7. Integracja uczniów w wielokulturowej klasie. Programy i działania integracyjne. 8. Ocenianie ucznia migrantów w zakresie języka polskiego i wiedzy przedmiotowej - założenia i podstawowe trudności. 9. Wspieranie uczniów migrantów w środowisku szkolnym (asystent kulturowy, poradnie i organizacje pozarządowe). Platforma dobrych praktyk. 10. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia w kontekście różnic kulturowych. 11. Zaangażowanie organizacji pozarządowych we wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym. 12. Wspieranie rozwoju osiągnięć szkolnych u ucznia migranta i ucznia pochodzenia migracyjnego. 13. Job shadowing w oddziałach przygotowawczych. 14. Omówienie wniosków job shadowing. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bernacka-Langier A., Dąbrowa E., Pawlic-Rafałowska Ewa, Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., Praca z uczniem cudzoziemskim Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, WCiES u Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Warszawa 2011. 2. Bernacka-Langier A., Pawlic-Rafałowska E., Rogalska, Spurtacz M., Małgorzata Zasuńska M., Welcome Pac, Biuro Edukacji m.st Warszawy, Warszawa 2011. 3. Bernacka-Langier A., Brzezicka E., Doroszuk S., Gębal P., Janik-Płocińska B., Marcinkiewicz A., Pawlic-Rafałowska E., Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., Ku wielokulturowej szkole w Polsce, WCiES, Warszawa 2010. 4. Dąbrowa E., Nowak M., Pawlic-Rafałowska E. (et.), Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach. Przewodnik dobrych praktyk dla nauczycieli, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawa 2018, s. 31-37, 53-56, 94-127, [w:] http:// edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/programy-unijne/13052/attachments/ kompetencje_miedzykulturowe_nauczycieli_w_wielokluturowych_miastach_warszawa-berlin.pdf. 5. Martinelli, M. Taylor (red.), Uczenie się międzykulturowe, Warszawa 2002. 6. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Błeszyńska K., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły, ORE, Warszawa 2010. 2. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010 (całość). 3. Klimowicz A. (red.), Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. CODN, Warszawa 2004. Todorovska-Sokolovska V., Ośrodek Rozwoju Edukacji Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach UE, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja, pokaz, dyskusja, job shadowing NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 0 Inne formy - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiąganie efektów kształcenia: - analiza sytuacji uczniów migrantów i pochodzenia migracyjnego w warunkach COVID-19. lub - analiza podejmowanych w szkołach działań na rzecz uczniów migrantów i pochodzenia migracyjnego w okresie pandemii. lub - analiza sytuacji uczniów migrantów w klasach przygotowawczych w okresie pandemii. Analizę należy przygotować we współpracy z podmiotami zewnętrznymi - szkoła, Ośrodek dla Uchodźców, Centrum Wielokulturowe itp. Analizę można opracować z zespołach 2-osobowych. Do pomiaru efektów posłużą również prace wykonywane podczas zajęć związane z problematyką zajęć. Warunkiem zaliczenia są: 1. udział w zajęciach 2. realizacja prac w trakcie zajęć; 3. wykonanie analizy, prezentacja wniosków z analizy podczas ostatnich zajęć i złożenie wersji papierowej w Teams. Próg zaliczenia przedmiotu 60%: Próg zaliczenia egzaminu: 100%-90,1% - 5,0 90%-85,1% - 4,5 85%-75,1% - 4,0 75%-70,1% - 3,5 70%-60,1% - 3,0 60% i mniej - 2,0 |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotowe: 1. Wprowadzenie do przedmiotu. Omówienie podstawowych wymagań. 2. Dlaczego ludzie migrują? - motywy migracji i ich wpływ na sytuację osób (głównie dzieci). Migracje w okresie pandemii. 3. Uczeń/uczennica migrant i pochodzenia migracyjnego – podstawowe pojęcia. Prawo do edukacji dzieci z kontekstem migracyjnym. 4. Sytuacja życiowa i edukacyjna młodych migrantów. Podstawowe problemy tożsamościowe. 5. Uczeń migrant w środowisku szkolnym - organizacja i wsparcie w procesie adaptacji w nowym środowisku. 6. Diagnozowanie uczniów ze środowisk migranckich – zasady i narzędzia Działania postdiagnostyczne (w tym osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). 7. Nauka języka polskiego jako drugiego. Nauczenie przedmiotowe uczniów z niskimi kompetencjami językowymi. 8. Metodyka pracy w środowisku wielokulturowym, w tym w oddziałach ogólnodostępnych i przygotowanych. 9. Integracja uczniów w wielokulturowej klasie. Programy i działania integracyjne. 10. Ocenianie ucznia migrantów w zakresie języka polskiego i wiedzy przedmiotowej - założenia i podstawowe trudności. 11. Wspieranie uczniów migrantów w środowisku szkolnym (asystent kulturowy, poradnie i organizacje pozarządowe). Platforma dobrych praktyk. 12. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia w kontekście różnic kulturowych. 13. Zaangażowanie organizacji pozarządowych we wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym. 14. Wspieranie rozwoju osiągnięć szkolnych u ucznia migranta i ucznia pochodzenia migracyjnego. 15. Prezentacja wyników analiz. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bernacka-Langier A., Dąbrowa E., Pawlic-Rafałowska Ewa, Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., Praca z uczniem cudzoziemskim Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, WCiES u Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Warszawa 2011. 2. Bernacka-Langier A., Pawlic-Rafałowska E., Rogalska, Spurtacz M., Małgorzata Zasuńska M., Welcome Pac, Biuro Edukacji m.st Warszawy, Warszawa 2011. 3. Bernacka-Langier A., Brzezicka E., Doroszuk S., Gębal P., Janik-Płocińska B., Marcinkiewicz A., Pawlic-Rafałowska E., Wasilewska-Łaszczuk J., Zasuńska M., Ku wielokulturowej szkole w Polsce, WCiES, Warszawa 2010. 4. Dąbrowa E., Nowak M., Pawlic-Rafałowska E. (et.), Kompetencje międzykulturowe nauczycieli w wielokulturowych miastach. Przewodnik dobrych praktyk dla nauczycieli, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Warszawa 2018, s. 31-37, 53-56, 94-127, [w:] http:// edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/programy-unijne/13052/attachments/ kompetencje_miedzykulturowe_nauczycieli_w_wielokluturowych_miastach_warszawa-berlin.pdf. 5. Dąbrowa E., Segregacja czy integracja? - sytuacja uczniów ze słabą znajomością języka polskiego w oddziałach przygotowawczych, w: J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko (red.) Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 230-242. 6. Gębal P., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Księgarnia Akademicka, Kraków 2018. 7. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Błeszyńska K., Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły, ORE, Warszawa 2010. 2. Dąbrowa E., Markowska-Manista U., Analiza doświadczeń krajów europejskich w dziedzinie edukacji dzieci i młodzieży cudzoziemskiej, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010 (całość). 3. Klimowicz A. (red.), Edukacja międzykulturowa. Poradnik dla nauczyciela, Wyd. CODN, Warszawa 2004. Todorovska-Sokolovska V., Ośrodek Rozwoju Edukacji Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach UE, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim w roku akad. 2020/2021 są realizowane z wykorzystaniem platformy Teams; https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6cd961f8c57c40b1b590219d6adf575f%40thread.tacv2/conversations?groupId=26d9d7e9-547b-41cd-abcb-1aa8ba6fcbd3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: 0pm8mkt Metody kształcenia: prezentacja, pokaz, film, symulacja, rozwiazywanie sytuacji problemowej, gra, dyskusja, praca z tekstem. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 Przygotowanie się do egzaminu - 0 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 0 Inne formy - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.