Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świat uczuć i potrzeb. Wprowadzenie do „Porozumienia bez Przemocy” Marshalla B. Rosenberga

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-SUP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Świat uczuć i potrzeb. Wprowadzenie do „Porozumienia bez Przemocy” Marshalla B. Rosenberga
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

ZAKRES TEMATYCZNY:

1. Wprowadzenie: co to jest „Porozumienie bez Przemocy”. Postać Marshalla Rosenberga i jego proces odkrywania reguł PbP.

2. Podstawowe założenia teorii i metody Marshalla Rosenberga oraz ich przydatność.

3. Uczucia: definicja, jakie są, skąd się biorą, kto jest za nie odpowiedzialny, czemu służą.

4. Potrzeby: definicja, jakie są, kto jest odpowiedzialny za ich zaspokojenie, jakie mogą być strategie zaspokajania potrzeb.

5. Jak poznać i wyrazić własne uczucia i potrzeby, czyli empatia wobec siebie i „język żyrafy” (porównanie z „językiem szakala”).

6. Jak towarzyszyć komuś w przeżywaniu uczuć, czyli empatia wobec kogoś.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 93 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Zagrodzka
Prowadzący grup: Alicja Zagrodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Studenci po każdym wykładzie piszą komentarze w Forms w terminie wyznaczonym przez wykładowcę (wynosi on tygodzień od udostępnienia odcinka wykładu).

Każdy komentarz jest oceniany oddzielnie za pomocą punktów od 0 do 5.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie komentarzy do wszystkich odcinków wykładu. Zaliczone są te komentarze, za które student otrzymał co najmniej 3 punkty.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z punktów za komentarze.

Pełny opis:

ZAKRES TEMATYCZNY:

1. Wprowadzenie: co to jest „Porozumienie bez Przemocy”. Postać Marshalla Rosenberga i jego proces odkrywania reguł PbP.

2. Podstawowe założenia teorii i metody Marshalla Rosenberga oraz ich przydatność.

3. Uczucia: definicja, jakie są, skąd się biorą, kto jest za nie odpowiedzialny, czemu służą.

4. Potrzeby: definicja, jakie są, kto jest odpowiedzialny za ich zaspokojenie, jakie mogą być strategie zaspokajania potrzeb.

5. Jak poznać i wyrazić własne uczucia i potrzeby, czyli empatia wobec siebie i „język żyrafy” (porównanie z „językiem szakala”).

6. Jak towarzyszyć komuś w przeżywaniu uczuć, czyli empatia wobec kogoś.

Każdy z tematów przedstawiony jest w osobnym wykładzie, połączonym z prezentacją w PowerPoincie.

Każdy wykład wraz z prezentacją udostępniany jest w OneDrive. Udostępnienie odbywa się asynchronicznie, ale regularnie (raz w tygodniu).

Od momentu udostępnienia wykłady są dostępne bez ograniczeń czasowych.

Studenci informowani są o udostępnieniu wykładu pocztą elektroniczną oraz przez ogłoszenia w Teams. Tą samą drogą informowani są o udostępnieniu formularza w Forms na komentarz oraz o terminie wyznaczonym przez wykładowcę na wypełnienie formularza (wynosi on tydzień od udostępnienia odcinka wykładu).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie komentarzy do wszystkich odcinków wykładu, zaczynając od wykładu 2. Zaliczone są te komentarze, za które student otrzymał co najmniej 3 punkty. Ocena końcowa będzie średnią z punktów za komentarze.

Formularze Forms na komentarze są aktywne przez tydzień od udostępnienia wykładu.

Żeby zobaczyć liczbę punktów otrzymaną za komentarz oraz odpowiedź wykładowcy, trzeba jeszcze raz wejść w formularz - jest to możliwe wyłącznie w okresie jego aktywności.

Przedłużenie aktywności formularza w celu napisania komentarza lub odczytania odpowiedzi na komentarz jest możliwe tylko na indywidualną prośbę z uzasadnieniem. O takim przedłużeniu jest informowana tylko ta osoba, dla której została przedłużona aktywność formularza.

Kryteria oceniania komentarzy

Komentarze mają zawierać odpowiedzi na następujące pytania:

"Jakie ma Pani/Pan refleksje po wykładzie?

Co było dla Pani/Pana ważne, poruszające?

Co się Pani/Panu podobało? Co się nie podobało?

Proszę o konkrety, nie o ogólniki. Wystarczy kilka zdań, nie chodzi o długą wypowiedź."

Refleksje mają dotyczyć nie tylko formy, ale też treści wykładu (tzn. można pisać też o formie, ale nie wystarczy pisać tylko o niej).

Jeżeli ktoś napisze to, co tu jest podane, dostaje 5 pkt - nawet, jeśli jego refleksje będą całkowicie negatywne ("Nie podobało mi się... Uważam, że to nieprawda..." itp.). Jeżeli zabraknie konkretów na temat tego, co było ważne, poruszające, co się podobało, co nie podobało itp., tylko będą same ogólniki ("Świetny wykład"), punktów będzie mniej i będzie informacja, co trzeba poprawić, żeby dostać 5 punktów. Tak samo, jeżeli ktoś napisze tylko o formie, a nie odniesie się w ogóle do treści wykładu. Punktów może być mniej również wówczas, jeżeli na podstawie komentarza będzie można przypuszczać, że ktoś nie słuchał albo nie zrozumiał jakiejś ważnej treści z wykładu.

Otrzymanie 0-2 punktów oznacza, że komentarz nie został zaliczony i należy go koniecznie poprawić. Otrzymanie 3-4 punktów oznacza, że komentarz został zaliczony - w takiej sytuacji jeśli ktoś chce, może go poprawić, ale nie jest to wymagane na zaliczenie przedmiotu.

Poprawione komentarze należy wysłać poprzez specjalnie utworzone w tym celu formularze. Proszę podawać w poprawionych komentarzach numer wykładu, którego ten komentarz dotyczy.

Formularze na poprawione komentarze nie służą do przysyłania spóźnionych komentarzy - spóźnione komentarze przysłane tą drogą nie będą czytane.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Rosenberg M.B. (2018) Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Berendt J., Sendor M. (2013) Dogadać się z dzieckiem. Coaching, empatia, rodzicielstwo, Warszawa, CoJaNaTo.

2. McKay M., Fanning P., Paleg K., Landis D. (2013) Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko. Poradnik dla rodziców, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND.

3. Rosenberg M.B. (2016) Edukacja wzbogacająca życie, Poznań, Warszawa, Dialogue Unlimited.

4. Wieczorek L. (2016) Nie mów przepraszam, nie mów kocham. Książka o empatii wobec siebie i innych, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.

Uwagi:

Forma komunikacji ze studentami: poczta elektroniczna (alaza@aps.edu.pl), zespół w Teams (ogłoszenia, czat), formularze Forms (komentarze do wykładów).

Sposób dotarcia do adresatów: adres mailowy roku, podany przez uczestników zajęć, indywidualne adresy mailowe uczestników zajęć (USOSmail) oraz ogłoszenia w Teams.

Sposób pracy: regularne, asynchroniczne udostępnianie na OneDrive prezentacji z nagranym wykładem, odczytywanie i ocenianie komentarzy (wystawianie punktów oraz odsyłanie opisowej informacji zwrotnej) w Forms, udostępnianie materiałów dodatkowych na OneDrive.

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna wykładowcy wraz z nagranym wykładem oraz komentarzami zawierającymi odnośniki do literatury, udostępniana w odcinkach tematycznych na OneDrive

- dialog z wykładowcą poprzez komentarze do wykładów pisane przez studentów i otrzymywane od wykładowcy informacje zwrotne w Forms (na temat wiedzy)

- praca samodzielna polegająca lekturze materiałów dodatkowych udostępnianych przez wykładowcę na OneDrive

- konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej lub na czacie w Teams w wyznaczonych terminach dyżurów (oraz innych, w razie pilnej potrzeby)

UMIEJĘTNOŚCI:

- ćwiczenia proponowane studentom przez wykładowcę w trakcie wykładów (można je wykonywać również pomiędzy wykładami)

- dialog z wykładowcą poprzez komentarze do wykładów pisane przez studentów i otrzymywane od wykładowcy informacje zwrotne w Forms (na temat umiejętności)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- prezentacja multimedialna wykładowcy wraz z nagranym wykładem oraz komentarzami zawierającymi odnośniki do literatury, udostępniana w odcinkach tematycznych na OneDrive

- dialog z wykładowcą poprzez komentarze do wykładów pisane przez studentów i otrzymywane od wykładowcy informacje zwrotne w Forms (na temat wiedzy i umiejętności)

- praca samodzielna polegająca lekturze materiałów dodatkowych udostępnianych przez wykładowcę na OneDrive

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 20 h

Pisanie komentarzy do wykładów - 5 h

Czytanie materiałów dodatkowych - 5 h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 30 h

Liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)