Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika serca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-PSC1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika serca
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Forma zaliczenia: ankiety, końcowa praca pisemna.

Pełny opis:

Zagadnienia

1. Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku

2. Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej

3. Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emocjonalnego

4. Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca

5. Kompetencje emocjonalne nauczyciela

6. Postulowana sylwetka osobowościowa nauczyciela-wychowawcy-opiekuna

7. Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka.

8. Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości"

Literatura:

1. Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową, [w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12.

2. Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994.

3. Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszurowe

4. Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipulacje. WL 2002.

5. Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016

6. Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992.

7. Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

8. Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007.

9. Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008.

10. Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002.

11. Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.

12. Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005.

13. Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007.

14. Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

15. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin, 55 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Forma zaliczenia: ankiety, końcowa praca pisemna.

Uwaga. Ze względu na sytuację pandemiczną zajęcia będą realizowane w formie zdalnej.

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Przewiduje się zdalne elementy zaliczenia przedmiotu, w tym:

Prace pisemne okresowe wysyłane i oceniane z wykorzystaniem poczty elektronicznej

Praca pisemna końcowa – zaliczeniowa; wysyłana i oceniana z wykorzystaniem poczty elektronicznej

Pełny opis:

Zagadnienia

1. Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku

2. Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej

3. Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emocjonalnego

4. Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca

5. Kompetencje emocjonalne nauczyciela

6. Postulowana sylwetka osobowościowa nauczyciela-wychowawcy-opiekuna

7. Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka.

8. Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości"

Literatura:

1. Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową, [w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12.

2. Kotański M., Ty zaraziłeś ich narkomanią. Warszawa. PZWL. 1994.

3. Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszurowe

4. Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipulacje. WL 2002.

5. Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016

6. Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992.

7. Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

8. Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2007.

9. Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008.

10. Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002.

11. Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.

12. Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005.

13. Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007.

14. Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

15. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone są w sposób asynchroniczny z wykorzystaniem [sprawdzonego już przed okresem pandemii] kontaktu poprzez pocztę elektroniczną.

Metody kształcenia (na odległość)

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- zdalna indywidualna praca studenta nad podanymi zagadnieniami

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams (w ramach zespołu przedmiotowego)

Zadania do wykonania (z terminarzem)

Wg postępu realizacji programu – poprzez pocztę elektroniczną

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)