Teoretyczne i praktyczne konteksty programów resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-PPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne i praktyczne konteksty programów resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 4 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
1. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności 2. Norma i patologia w życiu człowieka 3. Działalność Służby Więziennej 4. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych 5. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: a) Kobiety b) Niebezpieczni c) Skazani z niepełnosprawnościami d) Długoterminowi 6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych b) Analiza metod pracy z osobami skazanymi c) Rekrutacja do programów d) Ewaluacja działań 7. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych |
Pełny opis: |
1. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności 2. Norma i patologia w życiu człowieka 3. Działalność Służby Więziennej 4. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych 5. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: a) Kobiety b) Niebezpieczni c) Skazani z niepełnosprawnościami d) Długoterminowi 6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych b) Analiza metod pracy z osobami skazanymi c) Rekrutacja do programów d) Ewaluacja działań 7. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 78 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny; Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie egzaminu- testu sprawdzającego wiedzę (8 pytań, 7 zamkniętych i 1 otwarte) z zakresu przedmiotu, przeprowadzonego w sytuacji zajęć stacjonarnych- na terenie APS lub w sytuacji trwania zajęć online w aplikacji MS Forms Link do zespołu w Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd52c7e071bd440cbbb73803b8d0ddf0%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2e8f820-9427-4e04-af91-1591654965b5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności 2. Norma i patologia w życiu człowieka. Zachowania przestępcze. W dniu 16.03.2020 przesłano USOSmail prezentację z komentarzem. 3. Działalność Służby Więziennej 23.03 i 30.03 W dniu 23.03.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja dotycząca zadań SW, szczegółowej charakterystyki populacji więziennej, funkcji kary pozbawienia wolności, indywidualizacji wykonywania kary pozbawienia. wolności, rodzajów i typów zakładów karnych oraz systemów odbywania kary. Wyjaśniono zasadę wolnej progresji i omówiono klasyfikację osadzonych. Osobno omówiono kwestię badań psychiatrycznych i psychologicznych przeprowadzanych u osób osadzonych. Studenci mieli możliwość zdawania pytań poprzez pocztę APS i USOSmail. 4. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.1 a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych 6.04 W dniu 6.04 zostały przesłane materiały źródłowe, artykuł A. Majcherczyka (2006) Programy resocjalizacji skazanych - głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa, Przegląd Więziennictwa Polskiego nr 52-53 oraz Zarządzenie 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 roku w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych. Wskazano pytania do zastanowienia: 1. Cel działań grupowych 2. Od jakich czynników uzależniona jest skuteczność programów resocjalizacyjnych? (bazując na materiałach źródłowych, jak i własnej wiedzy) 3. Jakie cechy wychowawców i psychologów sprzyjają pracy z osadzonymi (i innymi grupami osób o specjalnych potrzebach) 5. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.2 b) model teoretyczny c) czynniki ryzyka i czynniki chroniące d) analiza metod pracy z osobami skazanymi 20.04.2020 e) cele programów f) rekrutacja do programów 20.04.2020 w dniu 20.04.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja dotycząca podstaw tworzenia programów resocjalizacyjnych; szczegółowo z komentarzami omówiono poszczególne etapy tworzenia programów. Studenci mają możliwość zdawania pytań poprzez pocztę APS i USOSmail oraz Teams. d) Ewaluacja działań W dniu 27.04.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja z komentarzami dotycząca przygotowania i przeprowadzenia ewaluacji. Studenci mają możliwość zdawania pytań poprzez pocztę APS i USOSmail oraz Teams. e) Opór w pracy resocjalizacyjnej W dniu 4.05.2020 została przesłana przez USOSmail prezentacja z komentarzami dotycząca pracy z uczestnikami przejawiącymi opór. Wyjaśniono zjawisko oporu, jego źródła, sposoby radzenia sobie. Odniesiono się również do zmiany w postaw osób uczestniczących w programach resocjalizacyjnych. 4. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych 5. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: a) Kobiety b) Niebezpieczni c) Skazani z niepełnosprawnościami d) Długoterminowi 6. 7. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych |
|
Literatura: |
1. Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych 2. Monika Marczak (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce 3. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.) Psychologia penitencjarna, Warszawa, PWN, 2016 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, filmy, dyskusja, w okresie prowadzenia zajęć online, treści programowe będą realizowane zdalnie za pomocą poczty usos Link do zespołu Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acd52c7e071bd440cbbb73803b8d0ddf0%40thread.tacv2/conversations?groupId=b2e8f820-9427-4e04-af91-1591654965b5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe, wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny; Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie egzaminu- testu sprawdzającego wiedzę online w aplikacji MS Forms |
|
Pełny opis: |
1. Norma i patologia w życiu człowieka. Zachowania przestępcze. 2. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności 3. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych 4. Działalność Służby Więziennej 5. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.1 a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych Pytania do zastanowienia: 1. Cel działań grupowych 2. Od jakich czynników uzależniona jest skuteczność programów resocjalizacyjnych? (bazując na materiałach źródłowych, jak i własnej wiedzy) 3. Jakie cechy wychowawców i psychologów sprzyjają pracy z osadzonymi (i innymi grupami osób o specjalnych potrzebach) 6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.2 b) model teoretyczny c) czynniki ryzyka i czynniki chroniące d) analiza metod pracy z osobami skazanymi e) cele programów f) rekrutacja do programów d) Ewaluacja działań e) Opór w pracy resocjalizacyjnej 7. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: a) Kobiety b) Niebezpieczni c) Skazani z niepełnosprawnościami d) Długoterminowi 8. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych |
|
Literatura: |
1. Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych 2. Monika Marczak (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce 3. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.) Psychologia penitencjarna, Warszawa, PWN, 2016 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, filmy, Godziny kontaktowe, wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6a868b04bc13476b82c81deefc00a615%40thread.tacv2/conversations?groupId=5091f037-26a3-4e18-a652-9b66e5e7dd6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 55 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie i prezentacja programy resocjalizacyjnego ( w wybranym obszarze) |
|
Pełny opis: |
1. Norma i patologia w życiu człowieka. Zachowania przestępcze. 2. Zasadność tworzenia programów dla zbiorowości osób pozbawionych wolności 3. Zakład karny jako instytucja totalna, deprywacja potrzeb osób osadzonych 4. Działalność Służby Więziennej 5. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.1 a) Zasady konstruowania programów resocjalizacyjnych; rodzaje programów resocjalizacyjnych 6. Podstawy teoretyczno – praktyczne programów resocjalizacyjno readaptacyjnych cz.2 b) model teoretyczny c) czynniki ryzyka i czynniki chroniące d) analiza metod pracy z osobami skazanymi e) cele programów f) rekrutacja do programów d) Ewaluacja działań e) Opór w pracy resocjalizacyjnej 7. Praca z przykładowymi grupami osób pozbawionych wolności: a) Kobiety b) Niebezpieczni c) Skazani z niepełnosprawnościami d) Długoterminowi 8. Analiza wybranych programów resocjalizacyjnych |
|
Literatura: |
1. Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych 2. Monika Marczak (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce 3. Ciosek M., Pastwa- Wojciechowska B. (red.) Psychologia penitencjarna, Warszawa, PWN, 2016 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, filmy, Godziny kontaktowe, wykład 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do prezentacji 10 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.