Patologie w cyberprzestrzeni oraz świecie wirtualnym. Diagnoza i profilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-PCS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie w cyberprzestrzeni oraz świecie wirtualnym. Diagnoza i profilaktyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Anna Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena wykonanej pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczny kontekst patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 2. Uwarunkowania powstawania patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 3. Hikikomori jako zjawisko alienacji społecznej 4. Infoholizm – narkotyk XXI w 5. Zmiany osobowościowe nadmiernego użytkowania cyberprzestrzeni 6. Dolegliwości zdrowia fizycznego. Ergonomiczne aspekty korzystania z urządzeń cyfrowych 7. Przemoc i agresja powodowana grami komputerowymi 8. Cyberprzemoc i jej uwarunkowania 9. Seksting jako forma autoprezentacji w cyberprzestrzeni 10. Cyberpornografia i jej konsekwencje 11. Cyberprzestrzeń inspiracją do zażywania substancji psychoaktywnych 12. Portale społecznościowe a jakość i styl życia 13. Działania edukacyjne środowiska szkolnego wobec patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 14. Środowisko rodzinne wobec ryzykownych zachowań w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Wyd. Impuls, Kraków 2018. 2. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. Wyd. Impuls, Kraków 2018. 3.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, Kraków 2015 4. M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Wyd. NASK, Warszawa 2016 5. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, Kraków 2015 6. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 7. A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. A. Andrzejewska J. Bednarek (red.), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009 2. S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Wyd. DIFIN, Warszawa 2007 3. S. Kozak, Patologia fonoholizmu,. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Anna Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena wykonanej pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczny kontekst patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 2. Uwarunkowania powstawania patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 3. Hikikomori jako zjawisko alienacji społecznej 4. Infoholizm – narkotyk XXI w 5. Zmiany osobowościowe nadmiernego użytkowania cyberprzestrzeni 6. Dolegliwości zdrowia fizycznego. Ergonomiczne aspekty korzystania z urządzeń cyfrowych 7. Przemoc i agresja powodowana grami komputerowymi 8. Cyberprzemoc i jej uwarunkowania 9. Seksting jako forma autoprezentacji w cyberprzestrzeni 10. Cyberpornografia i jej konsekwencje 11. Cyberprzestrzeń inspiracją do zażywania substancji psychoaktywnych 12. Portale społecznościowe a jakość i styl życia 13. Działania edukacyjne środowiska szkolnego wobec patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 14. Środowisko rodzinne wobec ryzykownych zachowań w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Wyd. Impuls, Kraków 2018. 2. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. Wyd. Impuls, Kraków 2018. 3.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, Kraków 2015 4. M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Wyd. NASK, Warszawa 2016 5. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, Kraków 2015 6. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 7. A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. A. Andrzejewska J. Bednarek (red.), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009 2. S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Wyd. DIFIN, Warszawa 2007 3. S. Kozak, Patologia fonoholizmu,. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andrzejewska | |
Prowadzący grup: | Anna Andrzejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena wykonanej pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczny kontekst patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 2. Uwarunkowania powstawania patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 3. Hikikomori jako zjawisko alienacji społecznej 4. Infoholizm – narkotyk XXI w 5. Zmiany osobowościowe nadmiernego użytkowania cyberprzestrzeni 6. Dolegliwości zdrowia fizycznego. Ergonomiczne aspekty korzystania z urządzeń cyfrowych 7. Przemoc i agresja powodowana grami komputerowymi 8. Cyberprzemoc i jej uwarunkowania 9. Seksting jako forma autoprezentacji w cyberprzestrzeni 10. Cyberpornografia i jej konsekwencje 11. Cyberprzestrzeń inspiracją do zażywania substancji psychoaktywnych 12. Portale społecznościowe a jakość i styl życia 13. Działania edukacyjne środowiska szkolnego wobec patologii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym 14. Środowisko rodzinne wobec ryzykownych zachowań w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Wyd. Impuls, Kraków 2018. 2. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. Wyd. Impuls, Kraków 2018. 3.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, Kraków 2015 4. M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Wyd. NASK, Warszawa 2016 5. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, Kraków 2015 6. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 7. A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. A. Andrzejewska J. Bednarek (red.), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009 2. S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Wyd. DIFIN, Warszawa 2007 3. S. Kozak, Patologia fonoholizmu,. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, - praca w zespołach, - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook oraz poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0c47f11fb7304edb90fbb55974e7342d%40thread.tacv2/conversations?groupId=04f2f262-6c90-495a-afcf-53ba03196bd5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.