Język obcy jako narzędzie komunikacji osób z niepełnosprawnością w erze globalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-JON |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język obcy jako narzędzie komunikacji osób z niepełnosprawnością w erze globalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 78 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - kolokwium pisemne, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość kontekstów społecznych, pedagogicznych i psychologicznych nauczania języka obcego osoby z niepełnosprawnością. Kolokwium pisemne odbędzie się 08.06.2020 w formie testu jednokrotnego wyboru (17 pytań) w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams. |
|
Pełny opis: |
1.Komunikacja międzyludzka. 2. Komunikacja pozawerbalna- szerokość źrenic, wyraz twarzy, gestykulacja, proksemika, postawa ciała. 3. Komunikacja werbalna. 4. Język jako proces poznawczy i narzędzie komunikacji. 5. Dwuklasowość języka. 6. Aspekt fonetyczny, leksykalny, składniowy i dyskursywny języka. 7. Prozodia języka. 8. Teorie komunikacji- klasyczna teoria komunikacji, teorie konstruktywistów, teoria systemowa komunikacji. 9. Mózgowa organizacja mowy, fenomen afazji, schizofazji i oligofazji. 10. Klasyfikacja języków- pojęcie rodziny i ligii jezykowej, 11. Zasady konstrukcji języków. 12. Metody nauki języków obcych - immersja i ekmersja. 13. Kontekst społeczny przezwajania języka obcego. 14. Wpływ dwujęzyczności na procesy poznawcze. 15. Reprezentacje umysłowe osób dwujęzycznych. 16. Język angielski jako język międzynarodowej komunikacji w biznesie i nauce. 17. Rożne rodzaje niepełnosprawności a przyswajanie języka obcego. 18. Kontrowersja wokół problemu nauczania języka obcego osoby z niepełnosprawnością intelektualną. --------------------------------------------------------------------------------------------- W związku pandemią koronawirusa: 16.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczył następujących zagadnień: komunikacja werbalna i niewerbalna. 23.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: dwuklasowość języka. 30.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: Aspekt fonetyczny, leksykalny, składniowy i dyskursywny języka. 06.04.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: Teorie komunikacji- klasyczna teoria komunikacji, teorie konstruktywistów, teoria systemowa komunikacji. UWAGA: od 20.04.20 kolejne wykłady w dostępie synchronicznym w aplikacji Teams zgodnie z planem studiów (tj. poniedziałki w godz. 11:40-13:15). Możliwość zadawania pytań na czacie. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie. Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7bf29773c9324855bfe425d38e13f72f%40thread.tacv2/conversations?groupId=4e92307c-4c36-4d0d-a545-b76ab5d88f1b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
- Ida Kurcz. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, Gdańsk 2007. - Ida Kurcz. Psychologia języka i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005 - Zbigniew Nęcki. Komunikacja miedzyludzka. Drukarnia Antykwa Kraków- Kluczbork 2000. - Katarzyna Kaczorowska- Bray. Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Wydawnictwo Uniwersytetu gdańskiego, Gdańsk 2017. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (15 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat społecznych, pedagogicznych i psychologicznych aspektów nauczania języka obcego osoby z niepełnosprawnością. Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (10 godz.) - analiza treści wykładów (15 godz.) - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (25 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. ----------------------------------------------------------------------------------------------- KOREKTA SYLABUSA W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA: Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 145 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - kolokwium pisemne, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość kontekstów społecznych, pedagogicznych i psychologicznych nauczania języka obcego osoby z niepełnosprawnością. Kolokwium pisemne odbędzie się 26.04.2020 w formie testu jednokrotnego wyboru (17 pytań) w aplikacji MS Forms. Link do testu zostanie udostępniony studentom na platformie MS Teams. |
|
Pełny opis: |
1.Komunikacja międzyludzka. 2. Komunikacja pozawerbalna- szerokość źrenic, wyraz twarzy, gestykulacja, proksemika, postawa ciała. 3. Komunikacja werbalna. 4. Język jako proces poznawczy i narzędzie komunikacji. 5. Dwuklasowość języka. 6. Aspekt fonetyczny, leksykalny, składniowy i dyskursywny języka. 7. Prozodia języka. 8. Teorie komunikacji- klasyczna teoria komunikacji, teorie konstruktywistów, teoria systemowa komunikacji. 9. Mózgowa organizacja mowy, fenomen afazji, schizofazji i oligofazji. 10. Klasyfikacja języków- pojęcie rodziny i ligii jezykowej, 11. Zasady konstrukcji języków. 12. Metody nauki języków obcych - immersja i ekmersja. 13. Kontekst społeczny przezwajania języka obcego. 14. Wpływ dwujęzyczności na procesy poznawcze. 15. Reprezentacje umysłowe osób dwujęzycznych. 16. Język angielski jako język międzynarodowej komunikacji w biznesie i nauce. 17. Rożne rodzaje niepełnosprawności a przyswajanie języka obcego. 18. Kontrowersja wokół problemu nauczania języka obcego osoby z niepełnosprawnością intelektualną. --------------------------------------------------------------------------------------------- W związku z pandemią koronawirusa: 15.03.20 - przesłanie prezentacji w Power Point z komentarzami autorskimi na adres mailowy grupy studentów wraz z zadaniami do realizacji. Prezentacja dotyczyła następujących zagadnień: komunikacja werbalna. UWAGA: od 19.04.20 kolejne wykłady w dostępie synchronicznym w aplikacji Teams zgodnie z planem studiów (tj. 19.04, godz. 13:15-15:40; 25.04, godz. 15:45-18:10; 26.04, godz. 13:15-15:40). Możliwość zadawania pytań na czacie. Harmonogram zadań i materiały udostępnione na wyżej wskazanej platformie. Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2b57af9f55274409970b8f412b049266%40thread.tacv2/conversations?groupId=9610d082-bdb7-4ded-b283-d62d99e3e70e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Literatura: |
- Ida Kurcz. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, Gdańsk 2007. - Ida Kurcz. Psychologia języka i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005 - Zbigniew Nęcki. Komunikacja miedzyludzka. Drukarnia Antykwa Kraków- Kluczbork 2000. - Katarzyna Kaczorowska- Bray. Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Wydawnictwo Uniwersytetu gdańskiego, Gdańsk 2017. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Metody podające wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych (15 godz.). Ocenie poddana jest: Wiedza na temat społecznych, pedagogicznych i psychologicznych aspektów nauczania języka obcego osoby z niepełnosprawnością. Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (10 godz.) - analiza treści wykładów (15 godz.) - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (25 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 2. ----------------------------------------------------------------------------------------------- KOREKTA SYLABUSA W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA: Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.