Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy terapii ręki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-ETR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy terapii ręki
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Scenariusze dotyczące zajęć z terapii ręki powinny zawierać przebieg zajęć (z zachowaniem prawidłowego schematu) z opisem zabaw dla dzieci, należy zaznaczyć grupę wiekową, dla której przeznaczone są zajęcia. Schemat zajęć z zakresu terapii ręki został omówiony podczas zajęć stacjonarnych.

Scenariusze są przesyłane przez grupy za pomocą aplikacji Teams według schematu opracowanego podczas zajęć stacjonarnych. Studenci mogą komentować prezentacje korzystając z aplikacji.

Pełny opis:

Podstawowe zagadnienia dotyczące terapii ręki - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Schemat ciała człowieka, orientacja w schemacie własnego ciała, schemacie ciała drugiej osoby, położeniu przedmiotów w przestrzeni, orientacji na kartce papieru - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Wspomaganie koordynacji wzrokowo-ruchowej - przykładowe ćwiczenia oraz pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Ćwiczenia grafomotoryczne - przykłady ćwiczeń i pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Trening prawidłowej postawy ciała - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Usprawniania mięśnia poprzecznego brzucha - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Ćwiczenia w zakresie terapii ręki - zajęcia praktyczne - realizacja poprzez scenariusze zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

https://docplayer.pl/6148616-6-temat-numeru-terapia-reki.html

http://poradniapolice.pl/wp-content/uploads/2017/06/Funkcjonalna-terapia-r%C4%99ki.pdf

https://www.wseit.edu.pl/images/upload/monografie/2017/%C4%86wiczenia%20usprawniaj%C4%85ce%20r%C4%99k%C4%99%20spastyczn%C4%85%20opracowane%20w%20oparciu%20o%20metod%C4%99%20Ester%20Cotton.pdf

http://www.sp11bedzin.edu.pl/Funkcjonalna.pdf

1. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową / Hana Tymichova ; il. Katarzyna Rocławska-Dąbecka ; [red. nauk. prof. dr hab. Bronisław Rocławski]. - Wyd. 2. - Gdańsk : Glottispol, 2004

2. Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat / Aneta Domagała, Urszula Mirecka ; Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010

3. Bartkiewicz W., Giczewska A.: Terapia ręki. Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2014.

4. Kranowitz C.: Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Harmonia, Gdańsk 2011.

5. Ćwiczenia w pisaniu dla klas 1-3 : grafomotoryka i pisanie : praca zbiorowa. Cz. 1 / pod red. Steni Doroszuk ; [zespół aut.: Maria Alaba et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2012

6. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia / red. nauk. Barbara Winczura. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013

7. Przygotowanie do nauki pisania : ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej : przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli / Marta Bogdanowicz. - Wyd. 4. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacje przesłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Zajęcia zaliczane są w formie scenariuszy, które Studenci przesyłają przez aps.edu.pl

Scenariusze powinny zawierać przebieg zajęć z opisem zabaw dla dzieci, należy zaznaczyć grupę wiekową, dla której przeznaczone są zajęcia. Schemat zajęć z zakresu terapii ręki został omówiony podczas zajęć stacjonarnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Scenariusze dotyczące zajęć z terapii ręki powinny zawierać przebieg zajęć (z zachowaniem prawidłowego schematu) z opisem zabaw dla dzieci, należy zaznaczyć grupę wiekową, dla której przeznaczone są zajęcia. Schemat zajęć z zakresu terapii ręki został omówiony podczas zajęć stacjonarnych.

Scenariusze są przesyłane przez grupy za pomocą aplikacji Teams według schematu opracowanego podczas zajęć stacjonarnych. Studenci mogą komentować prezentacje korzystając z aplikacji.

Pełny opis:

Podstawowe zagadnienia dotyczące terapii ręki - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Schemat ciała człowieka, orientacja w schemacie własnego ciała, schemacie ciała drugiej osoby, położeniu przedmiotów w przestrzeni, orientacji na kartce papieru - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Wspomaganie koordynacji wzrokowo-ruchowej - przykładowe ćwiczenia oraz pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Ćwiczenia grafomotoryczne - przykłady ćwiczeń i pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Trening prawidłowej postawy ciała - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Usprawniania mięśnia poprzecznego brzucha - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych.

Ćwiczenia w zakresie terapii ręki - zajęcia praktyczne - realizacja poprzez scenariusze zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

https://docplayer.pl/6148616-6-temat-numeru-terapia-reki.html

http://poradniapolice.pl/wp-content/uploads/2017/06/Funkcjonalna-terapia-r%C4%99ki.pdf

https://www.wseit.edu.pl/images/upload/monografie/2017/%C4%86wiczenia%20usprawniaj%C4%85ce%20r%C4%99k%C4%99%20spastyczn%C4%85%20opracowane%20w%20oparciu%20o%20metod%C4%99%20Ester%20Cotton.pdf

http://www.sp11bedzin.edu.pl/Funkcjonalna.pdf

1. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową / Hana Tymichova ; il. Katarzyna Rocławska-Dąbecka ; [red. nauk. prof. dr hab. Bronisław Rocławski]. - Wyd. 2. - Gdańsk : Glottispol, 2004

2. Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat / Aneta Domagała, Urszula Mirecka ; Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010

3. Bartkiewicz W., Giczewska A.: Terapia ręki. Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2014.

4. Kranowitz C.: Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Harmonia, Gdańsk 2011.

5. Ćwiczenia w pisaniu dla klas 1-3 : grafomotoryka i pisanie : praca zbiorowa. Cz. 1 / pod red. Steni Doroszuk ; [zespół aut.: Maria Alaba et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2012

6. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia / red. nauk. Barbara Winczura. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013

7. Przygotowanie do nauki pisania : ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej : przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli / Marta Bogdanowicz. - Wyd. 4. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008.

Uwagi:

Prezentacje przesłane są za pośrednictwem aplikacji Teams.

Komentowanie ich i omawianie jest możliwe przez aplikację.

Liczba ECTS: 2

30 godzin - zajęcia

15 godzin - przygotowanie scenariusza zajęć dla dzieci

10 godzin - zapoznanie z materiałami do pracy w zakresie Terapii ręki

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)