Elementy terapii ręki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-ETR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy terapii ręki |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Scenariusze dotyczące zajęć z terapii ręki powinny zawierać przebieg zajęć (z zachowaniem prawidłowego schematu) z opisem zabaw dla dzieci, należy zaznaczyć grupę wiekową, dla której przeznaczone są zajęcia. Schemat zajęć z zakresu terapii ręki został omówiony podczas zajęć stacjonarnych. Scenariusze są przesyłane przez grupy za pomocą aplikacji Teams według schematu opracowanego podczas zajęć stacjonarnych. Studenci mogą komentować prezentacje korzystając z aplikacji. |
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia dotyczące terapii ręki - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Schemat ciała człowieka, orientacja w schemacie własnego ciała, schemacie ciała drugiej osoby, położeniu przedmiotów w przestrzeni, orientacji na kartce papieru - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Wspomaganie koordynacji wzrokowo-ruchowej - przykładowe ćwiczenia oraz pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Ćwiczenia grafomotoryczne - przykłady ćwiczeń i pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Trening prawidłowej postawy ciała - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Usprawniania mięśnia poprzecznego brzucha - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Ćwiczenia w zakresie terapii ręki - zajęcia praktyczne - realizacja poprzez scenariusze zajęć. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa https://docplayer.pl/6148616-6-temat-numeru-terapia-reki.html http://poradniapolice.pl/wp-content/uploads/2017/06/Funkcjonalna-terapia-r%C4%99ki.pdf https://www.wseit.edu.pl/images/upload/monografie/2017/%C4%86wiczenia%20usprawniaj%C4%85ce%20r%C4%99k%C4%99%20spastyczn%C4%85%20opracowane%20w%20oparciu%20o%20metod%C4%99%20Ester%20Cotton.pdf http://www.sp11bedzin.edu.pl/Funkcjonalna.pdf 1. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową / Hana Tymichova ; il. Katarzyna Rocławska-Dąbecka ; [red. nauk. prof. dr hab. Bronisław Rocławski]. - Wyd. 2. - Gdańsk : Glottispol, 2004 2. Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat / Aneta Domagała, Urszula Mirecka ; Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010 3. Bartkiewicz W., Giczewska A.: Terapia ręki. Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2014. 4. Kranowitz C.: Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Harmonia, Gdańsk 2011. 5. Ćwiczenia w pisaniu dla klas 1-3 : grafomotoryka i pisanie : praca zbiorowa. Cz. 1 / pod red. Steni Doroszuk ; [zespół aut.: Maria Alaba et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2012 6. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia / red. nauk. Barbara Winczura. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013 7. Przygotowanie do nauki pisania : ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej : przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli / Marta Bogdanowicz. - Wyd. 4. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacje przesłane drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Zajęcia zaliczane są w formie scenariuszy, które Studenci przesyłają przez aps.edu.pl Scenariusze powinny zawierać przebieg zajęć z opisem zabaw dla dzieci, należy zaznaczyć grupę wiekową, dla której przeznaczone są zajęcia. Schemat zajęć z zakresu terapii ręki został omówiony podczas zajęć stacjonarnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Scenariusze dotyczące zajęć z terapii ręki powinny zawierać przebieg zajęć (z zachowaniem prawidłowego schematu) z opisem zabaw dla dzieci, należy zaznaczyć grupę wiekową, dla której przeznaczone są zajęcia. Schemat zajęć z zakresu terapii ręki został omówiony podczas zajęć stacjonarnych. Scenariusze są przesyłane przez grupy za pomocą aplikacji Teams według schematu opracowanego podczas zajęć stacjonarnych. Studenci mogą komentować prezentacje korzystając z aplikacji. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe zagadnienia dotyczące terapii ręki - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Schemat ciała człowieka, orientacja w schemacie własnego ciała, schemacie ciała drugiej osoby, położeniu przedmiotów w przestrzeni, orientacji na kartce papieru - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Wspomaganie koordynacji wzrokowo-ruchowej - przykładowe ćwiczenia oraz pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Ćwiczenia grafomotoryczne - przykłady ćwiczeń i pomocne materiały - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Trening prawidłowej postawy ciała - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Usprawniania mięśnia poprzecznego brzucha - zrealizowane podczas zajęć stacjonarnych. Ćwiczenia w zakresie terapii ręki - zajęcia praktyczne - realizacja poprzez scenariusze zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa https://docplayer.pl/6148616-6-temat-numeru-terapia-reki.html http://poradniapolice.pl/wp-content/uploads/2017/06/Funkcjonalna-terapia-r%C4%99ki.pdf https://www.wseit.edu.pl/images/upload/monografie/2017/%C4%86wiczenia%20usprawniaj%C4%85ce%20r%C4%99k%C4%99%20spastyczn%C4%85%20opracowane%20w%20oparciu%20o%20metod%C4%99%20Ester%20Cotton.pdf http://www.sp11bedzin.edu.pl/Funkcjonalna.pdf 1. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo-ruchową / Hana Tymichova ; il. Katarzyna Rocławska-Dąbecka ; [red. nauk. prof. dr hab. Bronisław Rocławski]. - Wyd. 2. - Gdańsk : Glottispol, 2004 2. Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat / Aneta Domagała, Urszula Mirecka ; Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010 3. Bartkiewicz W., Giczewska A.: Terapia ręki. Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2014. 4. Kranowitz C.: Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Harmonia, Gdańsk 2011. 5. Ćwiczenia w pisaniu dla klas 1-3 : grafomotoryka i pisanie : praca zbiorowa. Cz. 1 / pod red. Steni Doroszuk ; [zespół aut.: Maria Alaba et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2012 6. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia / red. nauk. Barbara Winczura. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013 7. Przygotowanie do nauki pisania : ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej : przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli / Marta Bogdanowicz. - Wyd. 4. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008. |
|
Uwagi: |
Prezentacje przesłane są za pośrednictwem aplikacji Teams. Komentowanie ich i omawianie jest możliwe przez aplikację. Liczba ECTS: 2 30 godzin - zajęcia 15 godzin - przygotowanie scenariusza zajęć dla dzieci 10 godzin - zapoznanie z materiałami do pracy w zakresie Terapii ręki |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.