Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biblioterapia z elementami dramy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-BRD2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biblioterapia z elementami dramy
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kolokwium pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych za pomocą aplikacji Forms w dniu 23.11.2020r.

Pełny opis:

- Poznanie teoretycznych podstaw biblioterapii wychowawczo- humanistycznej (rozwojowej), w tym: swoistość biblioterapii rozwojowej na tle innych typów biblioterapii, różnice między biblioterapią a czytelnictwem, poznanie etapów procesu biblioterapeutycznego.

- Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności)

- Poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii.

- Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej.

- Geneza i historia dramy. Drama w twórczej realizacji celów wychowawczych i dydaktycznych w nowej edukacji. Polska pedagogika dramy – jej początki, inspiracje, rozwój.

- Techniki i strategie dramy i psychodramy, ich zastosowanie. Najczęstsze błędy początkujących nauczycieli dramy.

-Propozycje wykorzystania dramy podczas biblioterapeutycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003

Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002

Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005

Malicki J., Krasoń K. (red.), Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Katowice 2005.

Lewandowska-Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin, 2001

Pankowska K., Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa, 2006

Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Borecka I. (2002), Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa

Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002

Kucharska B., Drama -szanse i zagrożenia, [w:] Strategie i innowacje edukacyjne, red. P. Mazur, D. Sikora, Lublin 2010

Michałowska D., Drama w edukacji. Poznań 2009

Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002

Tomasik E. (1999), Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką

Sprawdzian pisemny obejmujący swym zakresem tematykę wykładów

Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abccd9224681746a8bf6cf81e31db4b72%40thread.tacv2/conversations?groupId=df6e3935-8947-4b9c-a98a-41eb3d0e6a4e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe - wykłady - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Bernadeta Szczupał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sprawdzian pisemny

Pełny opis:

Poznanie teoretycznych podstaw biblioterapii wychowawczo- humanistycznej (rozwojowej), w tym: swoistość biblioterapii rozwojowej na tle innych typów biblioterapii, różnice między biblioterapią a czytelnictwem, poznanie etapów procesu biblioterapeutycznego. Wykorzystanie dramy podczas zajęć biblioterapeutycznych.

Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności), poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii.

Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej. Propozycje wykorzystania dramy podczas biblioterapeutycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003

2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002

3. Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005

4. Lewandowska-Kidoń T. (2001), Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin, Wydawnictwo UMCS

5. Pankowska K. (2006), Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa,

Wydawnictwa APS

6.Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

1.Borecka I. (2002), Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa

2. Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002

3.Michałowska D. (2009), Drama w edukacji. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM

3. Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002

4. Tomasik E. (1999), Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa

Uwagi:

wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką

Godziny kontaktowe - wykłady - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 52 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Szczupał
Prowadzący grup: Bernadeta Szczupał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych za pomocą aplikacji Forms w dniu 23.11.2020r.

Pełny opis:

- Poznanie teoretycznych podstaw biblioterapii wychowawczo- humanistycznej (rozwojowej), w tym: swoistość biblioterapii rozwojowej na tle innych typów biblioterapii, różnice między biblioterapią a czytelnictwem, poznanie etapów procesu biblioterapeutycznego.

- Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności)

- Poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii.

- Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej.

- Geneza i historia dramy. Drama w twórczej realizacji celów wychowawczych i dydaktycznych w nowej edukacji. Polska pedagogika dramy – jej początki, inspiracje, rozwój.

- Techniki i strategie dramy i psychodramy, ich zastosowanie. Najczęstsze błędy początkujących nauczycieli dramy.

-Propozycje wykorzystania dramy podczas biblioterapeutycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003

Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002

Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005

Malicki J., Krasoń K. (red.), Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Katowice 2005.

Lewandowska-Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin 2001

Pankowska K., Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa 2006

Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa 2002

Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002

Kucharska B., Drama -szanse i zagrożenia, [w:] Strategie i innowacje edukacyjne, red. P. Mazur, D. Sikora, Lublin 2010

Michałowska D. (2009), Drama w edukacji. Poznań 2009

Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002

Tomasik E., Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa 1999

Uwagi:

wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką

Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abccd9224681746a8bf6cf81e31db4b72%40thread.tacv2/conversations?groupId=df6e3935-8947-4b9c-a98a-41eb3d0e6a4e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe - wykłady - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)