Biblioterapia z elementami dramy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-BRD2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biblioterapia z elementami dramy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych za pomocą aplikacji Forms w dniu 23.11.2020r. |
Pełny opis: |
- Poznanie teoretycznych podstaw biblioterapii wychowawczo- humanistycznej (rozwojowej), w tym: swoistość biblioterapii rozwojowej na tle innych typów biblioterapii, różnice między biblioterapią a czytelnictwem, poznanie etapów procesu biblioterapeutycznego. - Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności) - Poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii. - Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej. - Geneza i historia dramy. Drama w twórczej realizacji celów wychowawczych i dydaktycznych w nowej edukacji. Polska pedagogika dramy – jej początki, inspiracje, rozwój. - Techniki i strategie dramy i psychodramy, ich zastosowanie. Najczęstsze błędy początkujących nauczycieli dramy. -Propozycje wykorzystania dramy podczas biblioterapeutycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003 Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002 Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005 Malicki J., Krasoń K. (red.), Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Katowice 2005. Lewandowska-Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin, 2001 Pankowska K., Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa, 2006 Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Borecka I. (2002), Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002 Kucharska B., Drama -szanse i zagrożenia, [w:] Strategie i innowacje edukacyjne, red. P. Mazur, D. Sikora, Lublin 2010 Michałowska D., Drama w edukacji. Poznań 2009 Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002 Tomasik E. (1999), Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką Sprawdzian pisemny obejmujący swym zakresem tematykę wykładów Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abccd9224681746a8bf6cf81e31db4b72%40thread.tacv2/conversations?groupId=df6e3935-8947-4b9c-a98a-41eb3d0e6a4e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe - wykłady - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sprawdzian pisemny |
|
Pełny opis: |
Poznanie teoretycznych podstaw biblioterapii wychowawczo- humanistycznej (rozwojowej), w tym: swoistość biblioterapii rozwojowej na tle innych typów biblioterapii, różnice między biblioterapią a czytelnictwem, poznanie etapów procesu biblioterapeutycznego. Wykorzystanie dramy podczas zajęć biblioterapeutycznych. Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności), poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii. Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej. Propozycje wykorzystania dramy podczas biblioterapeutycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003 2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002 3. Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005 4. Lewandowska-Kidoń T. (2001), Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin, Wydawnictwo UMCS 5. Pankowska K. (2006), Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa, Wydawnictwa APS 6.Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: 1.Borecka I. (2002), Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa 2. Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002 3.Michałowska D. (2009), Drama w edukacji. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM 3. Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002 4. Tomasik E. (1999), Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa |
|
Uwagi: |
wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką Godziny kontaktowe - wykłady - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 52 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Szczupał | |
Prowadzący grup: | Bernadeta Szczupał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru i pytań otwartych za pomocą aplikacji Forms w dniu 23.11.2020r. |
|
Pełny opis: |
- Poznanie teoretycznych podstaw biblioterapii wychowawczo- humanistycznej (rozwojowej), w tym: swoistość biblioterapii rozwojowej na tle innych typów biblioterapii, różnice między biblioterapią a czytelnictwem, poznanie etapów procesu biblioterapeutycznego. - Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności) - Poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii. - Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej. - Geneza i historia dramy. Drama w twórczej realizacji celów wychowawczych i dydaktycznych w nowej edukacji. Polska pedagogika dramy – jej początki, inspiracje, rozwój. - Techniki i strategie dramy i psychodramy, ich zastosowanie. Najczęstsze błędy początkujących nauczycieli dramy. -Propozycje wykorzystania dramy podczas biblioterapeutycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003 Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002 Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005 Malicki J., Krasoń K. (red.), Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Katowice 2005. Lewandowska-Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin 2001 Pankowska K., Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa 2006 Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa 2002 Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002 Kucharska B., Drama -szanse i zagrożenia, [w:] Strategie i innowacje edukacyjne, red. P. Mazur, D. Sikora, Lublin 2010 Michałowska D. (2009), Drama w edukacji. Poznań 2009 Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002 Tomasik E., Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa 1999 |
|
Uwagi: |
wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abccd9224681746a8bf6cf81e31db4b72%40thread.tacv2/conversations?groupId=df6e3935-8947-4b9c-a98a-41eb3d0e6a4e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe - wykłady - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.