Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-FF-AZE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin, 55 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Uryga
Prowadzący grup: Danuta Uryga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Ocena pracy pisemnej (esej problemowy) tworzonej zespołowo (3-osobowe zespoły) w oparciu o treści wykładu, lektury i wyszukiwane samodzielnie informacje.

Kryteria oceny: objętość (5-6 stron maszynopisu), poprawność językowa, merytoryczny poziom i spójność stawianych tez i argumentów, adekwatność przykładów i źródeł (wskazanie w przypisach i spisie literatury), poprawność typograficzna.

Pełny opis:

Tematyka wykładu dotyczy zjawiska alternatywności w edukacji, rozumianego jako różnego rodzaju przedsięwzięcia odmienne od dominujących wzorów kształcenia i wychowania, inicjowane oddolnie i ukierunkowane na tworzenie środowisk sprzyjających wartościowemu uczeniu się dzieci i młodzieży.

1. Czym jest alternatywność w edukacji?

2. Dwa sposoby myślenia o szkole - od Herbarta do Deweya.

3. Inna szkoła - polskie przykłady.

4. Edukacja bez szkoły: edukacja domowa, wolne szkoły.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Śliwerski B. Istota i cechy edukacji alternatywnej, W: Pedagogika t. 4. GWP.Holt J.C. Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie , Impuls 2007

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Figiel M. Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Impuls 2001

Gribble D. Edukacja w wolności. W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia, Impuls 2005.

Okoń W. Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP 1999.

Rudnicki P. Pedagogika małych działań, Wydawnictwo DSW 2016.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA: wykład on-line z wykorzystaniem prezentacji i elementami konwersatorium; praca zdalna w zespołach zadaniowych

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

>b> FORMA AKTYWNOŚCI:

Godziny kontaktowe: 12 godz.

Przygotowanie pracy pisemnej: 20 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Uwaga: Zajęcia od 21 III są realizowane w trybie zdalnym, przy pomocy aplikacji Edmodo i Zoom. Od 4 IV zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji Teams, w ramach której (1) odbywają się wykłady on-line (2) przebiega bieżąca komunikacja - chat, forum, (4) zamieszczane są zadania (zgłoszenie propozycji tematyki pracy i praca zaliczeniowa), kryteria oceny i recenzja (5) odbywają się konsultacje zdalne (2 x 1 godz.). Ew. problemy z użytkowaniem zdalnych narzędzi proszę zgłaszać na adres mailowy osoby prowadzącej zajęcia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)