Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-FF-AZE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin, 55 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Danuta Uryga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Ocena pracy pisemnej (esej problemowy) tworzonej zespołowo (3-osobowe zespoły) w oparciu o treści wykładu, lektury i wyszukiwane samodzielnie informacje. Kryteria oceny: objętość (5-6 stron maszynopisu), poprawność językowa, merytoryczny poziom i spójność stawianych tez i argumentów, adekwatność przykładów i źródeł (wskazanie w przypisach i spisie literatury), poprawność typograficzna. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładu dotyczy zjawiska alternatywności w edukacji, rozumianego jako różnego rodzaju przedsięwzięcia odmienne od dominujących wzorów kształcenia i wychowania, inicjowane oddolnie i ukierunkowane na tworzenie środowisk sprzyjających wartościowemu uczeniu się dzieci i młodzieży. 1. Czym jest alternatywność w edukacji? 2. Dwa sposoby myślenia o szkole - od Herbarta do Deweya. 3. Inna szkoła - polskie przykłady. 4. Edukacja bez szkoły: edukacja domowa, wolne szkoły. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Śliwerski B. Istota i cechy edukacji alternatywnej, W: Pedagogika t. 4. GWP.Holt J.C. Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie , Impuls 2007 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Figiel M. Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Impuls 2001 Gribble D. Edukacja w wolności. W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia, Impuls 2005. Okoń W. Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP 1999. Rudnicki P. Pedagogika małych działań, Wydawnictwo DSW 2016. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład on-line z wykorzystaniem prezentacji i elementami konwersatorium; praca zdalna w zespołach zadaniowych NAKŁAD PRACY STUDENTA: >b> FORMA AKTYWNOŚCI: Godziny kontaktowe: 12 godz. Przygotowanie pracy pisemnej: 20 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Uwaga: Zajęcia od 21 III są realizowane w trybie zdalnym, przy pomocy aplikacji Edmodo i Zoom. Od 4 IV zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji Teams, w ramach której (1) odbywają się wykłady on-line (2) przebiega bieżąca komunikacja - chat, forum, (4) zamieszczane są zadania (zgłoszenie propozycji tematyki pracy i praca zaliczeniowa), kryteria oceny i recenzja (5) odbywają się konsultacje zdalne (2 x 1 godz.). Ew. problemy z użytkowaniem zdalnych narzędzi proszę zgłaszać na adres mailowy osoby prowadzącej zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.