Wybrane systemy wsparcia osób z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-7F-WSN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane systemy wsparcia osób z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PN2_KK_W09 Zna na poziomie poszerzonym założenia koncepcyjne wspierania osób o zróżnicowanych potrzebach. PN2_KK_W09 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o systemach wsparcia osób o zróżnicowanych potrzebach, ich specyfice, uwarunkowaniach, procesach w nich zachodzących. PN2_KK_W10 Ma pogłębioną wiedzę o prawnych podstawach wspierania osób z niepełnosprawnością. PN2_KK_W09 Zna możliwości prowadzenia badań w obszarze systemów wsparcia osób z niepełnosprawnością. Umiejętności PN2_KK_U02 Potrafi spójnie wypowiedzieć się na temat systemów i metod wsparcia, wykorzystując wybrane ujęcia koncepcyjne. Kompetencje społeczne PN2_KK_K04 Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i zgodnie z zasadami etyki w zakresie wspierania osób z niepełnosprawnością. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - ocena przygotowanych referatów na zadany temat dotyczący instytucjonalnego wsparcia osoby z niepełnosprawnością, umiejętności - umiejętność skonstruowania indywidualnego programu wsparcia dla osoby z niepełnosprawnością, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia systemów i metod wsparcia w pracy z osobami z niepełnosprawnością. |
|
Pełny opis: |
1. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w kontekście polityki społecznej państwa, jego ustroju polityczno-ekonomicznego. 2. Filozoficzne aspekty wsparcia społecznego - od Darwina do Kropotkina. 3. Kontrowersje wokół koncepcji sprzecznych ze wsparciem społecznym - socjaldarwinizm i eugenika. 4. Model macierzy wsparcia - faza wejścia, faza procesu i faza wyjścia. Aspekt jednostkowy, lokalny i globalny. 5. Instytucje wsparcia społecznego: pomoc socjalna, system rentowy, środowiskowe domy pomocy społecznej, hostele, warsztaty terapii zajęciowej. 6. Ekonomia społeczna jako forma aktywizacji osób nieprzystosowanych społecznie do rynku pracy. 7. Pomoc psychologiczna - stres, fazy stresu, interwencja kryzysowa i psychoterapia. 8. Formy wsparcia instytucjonalnego na szczeblu Unii Europejskiej. |
|
Literatura: |
- Kropotkin, P. (2006). Pomoc wzajemna jako czynnik rozwoju. Poznań: Biblioteka Klasyków Anarchizmu. - Marzec-Holka, K. (red.) (2005). Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. - Piketty, T. (2015a). Kapitał w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. - Piketty, T. (2015b). Ekonomia nierówności. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. - Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami bezdomnymi. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. - Podgórska-Jachnik, D. (2014). Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. - Podgórska-Jachnik, D., Pietras, T. (2014). Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. - Sipowicz, K., Najbert. E., Pietras, T. (2017). Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce. Będzin: Wyd. e-bookowo. - Spicker, P. (2014). Polityka społeczna - teoria. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. - Standing, G. (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Thornicroft, G., Tansella, M. (2010). W stronę lepszej psychiatrycznej opieki zdrowotnej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. - Therborn, G. (2015). Nierówność, która zabija. Jak globalny wzrost nierówności niszczy życie milionów i jak z tym walczyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - przygotowanie i prezentacja referatów przez studentów (30 godz.) Ocenie poddana jest: - wiedza na temat wybranych systemów i metod wsparcia. Nakład pracy własnej studenta: - analiza zalecanej literatury przedmiotu (30 godz.) - przygotowanie referatów (60 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.