Statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-7F-STA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie wiadomości i umiejętności koniecznych do opracowania wyników badawczej pracy magisterskiej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PN2_KK_W06 Zna metody, techniki i narzędzia pozyskiwania danych, właściwe dla nauk społecznych, pozwalające na prowadzenie badań empirycznych. PN2_KK_W06 Zna podstawowe wskaźniki opisu statystycznego, wnioskowania statystycznego oraz testy statystyczne. Umiejętności PN2_KK_U08 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego. PN2_KK_U04 Umie obliczyć i zinterpretować podstawowe wskaźniki opisu statystycznego. Potrafi je dobierać uwzględniając specyfikę analizowanych danych (jakościowe, porządkowe, ilościowe). Umie obliczyć i zinterpretować dane uzyskiwane z testów statystycznych. Potrafi dobierać testy do problemu badawczego uwzględniając specyfikę analizowanych danych. Kompetencje społeczne PN2_KK_K06 Potrafi określić zasady służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. PN2_KK_K02 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi współdziałać w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie kolokwiów i prac domowych. Każdy student musi zaliczyć e- learning: ścieżka Opis statystyczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do opracowania statystycznego wyników badawczej pracy magisterskie jSposoby pomiaru efektów kształcenia - test wiadomości i / lub kolokwia cząstkowe, prace domowe - ocena prac zaliczających umiejętność doboru , liczenia i interpretacji wskaźników i testów statystycznych - każdy student musi zaliczyć kurs e-learningu: ścieżka Opis statystyczny |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia do wykładu 1. Wprowadzenie do statystyki podstawowe pojęcia: populacja, próba, strategia badawcza, próba reprezentatywna prosta i warstwowo- kwotowa, cechy i skale pomiarowe, przekształcanie skal, ciągłość pomiaru, typy rozkładów danych 2. Wprowadzenie do opisu statystycznego: rodzaje wskaźników, sposób prezentacji danych z opisu 3. Porównawcza struktura danych 4. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego: istota wnioskowania rodzaje testów, procedura testowa 5. Analiza przykładów opracowania danych Zagadnienia do ćwiczeń 1. Opis statystyczny dla danych nominalnych- wskaźniki położenia i rozproszenia: kategoria modalna, częstość kategorii modalnej, dyspersja względna klasyfikacji 2. zależność cech jakościowych: różne rodzaje wskaźników siły związku 3. Wskaźniki dla cech porządkowych:mediana, rozstęp, współczynnik korelacji rangowej 4. Wskaźniki położenia i rozproszenia dla danych ilościowych: średnia arytmetyczna, dominanta, mediana, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności 5. Wskaźniki asymetrii i współzależności dla danych ilościowych: współczynniki skośności i asymetrii, współczynnik korelacji liniowej 6. Istotność różnic dla danych jakościowych: test porównywania częstości 7.Istotność różnic dla danych porządkowych- test Manna- Whitney'a 8. Istotność różnic dla danych ilościowych: test Studenta dla 1 średniej, test Fishera i test Studenta dla 2 średnich niezależnych, Test Studenta dla 2 średnich zależnych 9. Zależność cech jakościowych: test chi kwadrat w wersji 4- polowej i ogólnej 10. Zależność cech ilościowych: test szacowania istotności r Pearsona |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -- Bedyńska S., Cypryańska M. / red./ " Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego" Wyd. Akademickie Sedno Warszawa 2013 Literatura uzupełniająca: -Francuz P., Mackiewicz R. " Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce" Wyd. KUL Lublin 2007 - Góralski A. Wiarygodne wnioskowanie z danych. Poradnik humanisty, Warszawa: Universitas rediviva 2016 G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński Statystyka Analiza badań społecznych Wyd. Scholar Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - wykład aktywizujący z elementami ćwiczeń - praktyczne przykłady liczenia i interpretacji wskaźników i wyników testów -zaliczenie kursu e-learningu ( ścieżka Opis statystyczny) NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe wykład: - 30 h 2. Przygotowanie prac zaliczeniowych: - 30 h 3. Kurs e- learningu 20h 4. Przygotowanie się do kolokwiów / testu wiadomości - 20 h 5. Lektury - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 ECTS - - - ' |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.