Krytyka artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6S-KRA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krytyka artystyczna |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. EP, specjalność artystyczna (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma wiedzę na temat zagadnień sztuki współczesnej i nowoczesnej (XIX – XXI w.). 2. Student zna główne tendencje i nurty krytyki artystycznej, reprezentatywnych krytyków sztuki, podstawowe elementy warsztatu krytyki artystycznej. Umiejętności: 1. Student potrafi wyszukiwać źródła informacji potrzebne do uprawiania krytyki artystycznej. 2. Student potrafi sformułować i uargumentować samodzielną ocenę krytyczną dzieła sztuki ustnie i pisemnie. Kompetencje: 1. Student potrafi krytycznie odnieść się do zjawisk sztuki współczesnej jako jej odbiorca i jako animator kultury. 2. Student potrafi w sposób komunikatywny dla nieprofesjonalistów mówić i pisać o sztuce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Durda-Dmitruk, Przemysław Radwański | |
Prowadzący grup: | Magdalena Durda-Dmitruk, Przemysław Radwański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Metody pomiaru efektów kształcenia: - odpowiedź ustna lub pisemna na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości zagadnień omówionych na wykładach oraz lektur - ocena referatu, prezentacji - ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji - pytania testujące wiedzę |
|
Pełny opis: |
1. Narodziny krytyki artystycznej, główni przedstawiciele, tendencje, dyskusje, spory, zjawiska artystyczne, instytucje kulturalne XVIII-XIX w. (m.in.: spór: klasycy-romantycy, wokół akademizmu, l’art pour l’art, l’art social, teksty: D. Diderot, J. Reynolds, J. W. Goethe, J. A. D. Ingres, E. Delacroix, T. Gautier, T. Thore, Ch. Baudelaire) 2. Artysta jako krytyk i krytyk jako artysta (m.in. J. Ruskin, O. Wilde, S. Witkiewicz, J. Robakowski, G. Muir) 3. Największe skandale sztuki XIX - XXI w. (m.in. W. Podkowiński, K. Kozyra, D. Nieznalska, A. Serrano, A. Baumgart, YBA [Young British Artists], sztuka krytyczna) 4. Krytyka - instancja mediująca pomiędzy artystą, dziełem a odbiorcą, jej znaczenie w kreacji mód, trendów, indywidualności w sztuce (np. K. Kozyra, Z. Beksiński, W. Sansnal) 5. Wydarzenia współczesne a krytyka artystyczna (omawianie aktualnie odbywających się wydarzeń w galeriach i muzeach np. Corpus) 6. Krytyka a rynek sztuki (przypadki m.in.: A. Kleczkowska i artyści Abbey House, galeria Raster) 7. O zjawiskach krytyki współczesnej posiłkującej się tradycyjnymi i nowymi mediami (telewizja, radio i prasa, internet, portale społecznościowe itp.). 8. Zapoznanie z różnymi sposobami patrzenia i oceny dzieła sztuki/zjawiska/artysty/twórczości oraz różnymi, zmieniającymi się na przestrzeni wieków formami zapisu: opisami, esejami, tekstami krytycznymi, realizacjami multimedialnymi itp. poprzez czytanie i analizę historycznych tekstów krytycznych XVIII – I poł. XX w., czy współczesnych realizacji multimedialnych 9. Zagadnienia warsztatu krytyka - omówienie wybranych dzieł nowożytnej i współczesnej sztuki oraz analiza tekstów im poświęconych 10. Mitotwórcze działanie krytyki – analiza przypadku 11. Analiza wybranych przypadków krytyki w internecie, na blogach, w telewizji, radiu i prasie 12. Analiza i ocena współczesnych dyskusji i debat krytycznych o sztuce 13. Samodzielna prezentacja uzgodnionych tematów (wypowiedź, tekst, działanie na portalu społecznościowym, fb, czy blogu) dyskusja grupowa nad przypadkiem 14. Krytyka własnej twórczości/projektu/ dzieła/ wystawy - dyskusja grupowa nad przypadkiem |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kowalczyk I., Ciało i władza.Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002 Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008 Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004 Moderniści o sztuce, opr. E. Grabska, Warszawa 1971. Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013 Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, red.: G. Borkowski, M. Mazur, M. Branicka, Warszawa 2007 Ruskin J., Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład J. Szczuka, Gdańsk 2011 Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009 Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, opr. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1974. Truszkowski J., Sztuka krytyczna w Polsce, Poznań 1999 Wilde O., Krytyk jako artysta. [w:] Eseje; Opowiadania; Bajki; Poematy prozą, Warszawa 1957. Pisma o sztuce współczesnej (np. „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Art &Business“, portale poświęcone sztuce np. artinfo.pl; fotografiakolekcjonerska.pl; portale społecznościowe o sztuce, pisma on-line, blogi itp.) Literatura uzupełniająca: Benjamin W., Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej, [w:] J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak, Wiedza o kulturze. Część IV. Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 1993, s. 273-284. Benjamin W., Twórca jako wytwórca, [w:] S.Skwarczyńska (red.), Teoria badań literackich za granicą, t. II., Kraków 1986 Cotton Ch., Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010. Czartoryska U., Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1966. Czapski J., Patrząc, Kraków 2004. Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. Geron M., Malinowski J., Warszawa 2009 Eco U., Sztuka, Kraków 2008 Morawska H., Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, t. 1. W poszukiwaniu nowoczesności, t. 2. Antologia. Romantyzm, t. 3. Antologia. Realizm, Warszawa 1977. Porębski M., Krytycy i metoda, 1977. Porębski M., Pożegnanie z krytyką, Kraków 1966; Rola krytyki [w:] ibidem, Ikonosfera, Warszawa 1972. Potocka M. A., Estetyka kontra sztuka, Warszawa 2007 Sztuka współczesna i jej filozoficzne komentarze, red. Kostyrko T., Dziamski G., Zydorowicz J., Poznań 2004 Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, red. W. Jaworska, W. Juszczak, Wrocław 1976. Z dziejów polskiej krytyki i teorii sztuki, t. 1, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, opr. E. Grabska, S. Morawski, t. 2, Spór o rację bytu polskiej sztuki narodowej (1857-1891), opr. I. Jakimowicz, Warszawska krytyka artystyczna (1875-1890), opr. A. Porębska, Warszawa 1961. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład / konwersatorium oraz ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI / LICZBA GODZIN Godziny kontaktowe np. wykład: 30 h i ćwiczenia: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 h Przygotowanie się do egzaminu 30 h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 h Inne formy 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 6 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.