Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krytyka artystyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6S-KRA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Krytyka artystyczna
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. EP, specjalność artystyczna (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student ma wiedzę na temat zagadnień sztuki współczesnej i nowoczesnej (XIX – XXI w.).

2. Student zna główne tendencje i nurty krytyki artystycznej, reprezentatywnych krytyków sztuki, podstawowe elementy warsztatu krytyki artystycznej.

Umiejętności:

1. Student potrafi wyszukiwać źródła informacji potrzebne do uprawiania krytyki artystycznej.

2. Student potrafi sformułować i uargumentować samodzielną ocenę krytyczną dzieła sztuki ustnie i pisemnie.

Kompetencje:

1. Student potrafi krytycznie odnieść się do zjawisk sztuki współczesnej jako jej odbiorca i jako animator kultury.

2. Student potrafi w sposób komunikatywny dla nieprofesjonalistów mówić i pisać o sztuce.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk, Przemysław Radwański
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk, Przemysław Radwański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Metody pomiaru efektów kształcenia:

- odpowiedź ustna lub pisemna na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości zagadnień omówionych na wykładach oraz lektur

- ocena referatu, prezentacji

- ocena wypowiedzi na zajęciach, udziału w dyskusji

- pytania testujące wiedzę

Pełny opis:

1. Narodziny krytyki artystycznej, główni przedstawiciele, tendencje, dyskusje, spory, zjawiska artystyczne, instytucje kulturalne XVIII-XIX w. (m.in.: spór: klasycy-romantycy, wokół akademizmu, l’art pour l’art, l’art social, teksty: D. Diderot, J. Reynolds, J. W. Goethe, J. A. D. Ingres, E. Delacroix, T. Gautier, T. Thore, Ch. Baudelaire)

2. Artysta jako krytyk i krytyk jako artysta (m.in. J. Ruskin, O. Wilde, S. Witkiewicz, J. Robakowski, G. Muir)

3. Największe skandale sztuki XIX - XXI w. (m.in. W. Podkowiński, K. Kozyra, D. Nieznalska, A. Serrano, A. Baumgart, YBA [Young British Artists], sztuka krytyczna)

4. Krytyka - instancja mediująca pomiędzy artystą, dziełem a odbiorcą, jej znaczenie w kreacji mód, trendów, indywidualności w sztuce (np. K. Kozyra, Z. Beksiński, W. Sansnal)

5. Wydarzenia współczesne a krytyka artystyczna (omawianie aktualnie odbywających się wydarzeń w galeriach i muzeach np. Corpus)

6. Krytyka a rynek sztuki (przypadki m.in.: A. Kleczkowska i artyści Abbey House, galeria Raster)

7. O zjawiskach krytyki współczesnej posiłkującej się tradycyjnymi i nowymi mediami (telewizja, radio i prasa, internet, portale społecznościowe itp.).

8. Zapoznanie z różnymi sposobami patrzenia i oceny dzieła sztuki/zjawiska/artysty/twórczości oraz różnymi, zmieniającymi się na przestrzeni wieków formami zapisu: opisami, esejami, tekstami krytycznymi, realizacjami multimedialnymi itp. poprzez czytanie i analizę historycznych tekstów krytycznych XVIII – I poł. XX w., czy współczesnych realizacji multimedialnych

9. Zagadnienia warsztatu krytyka - omówienie wybranych dzieł nowożytnej i współczesnej sztuki oraz analiza tekstów im poświęconych

10. Mitotwórcze działanie krytyki – analiza przypadku

11. Analiza wybranych przypadków krytyki w internecie, na blogach, w telewizji, radiu i prasie

12. Analiza i ocena współczesnych dyskusji i debat krytycznych o sztuce

13. Samodzielna prezentacja uzgodnionych tematów (wypowiedź, tekst, działanie na portalu społecznościowym, fb, czy blogu) dyskusja grupowa nad przypadkiem

14. Krytyka własnej twórczości/projektu/ dzieła/ wystawy - dyskusja grupowa nad przypadkiem

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kowalczyk I., Ciało i władza.Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002

Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008

Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004

Moderniści o sztuce, opr. E. Grabska, Warszawa 1971.

Muir G., Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists, Kraków 2013

Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, red.: G. Borkowski, M. Mazur, M. Branicka, Warszawa 2007

Ruskin J., Niewinne oko. Szkice o sztuce, wybór i przekład J. Szczuka, Gdańsk 2011

Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Warszawa 2009

Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, opr. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1974.

Truszkowski J., Sztuka krytyczna w Polsce, Poznań 1999

Wilde O., Krytyk jako artysta. [w:] Eseje; Opowiadania; Bajki; Poematy prozą, Warszawa 1957.

Pisma o sztuce współczesnej (np. „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Art &Business“, portale poświęcone sztuce np. artinfo.pl; fotografiakolekcjonerska.pl; portale społecznościowe o sztuce, pisma on-line, blogi itp.)

Literatura uzupełniająca:

Benjamin W., Dzieło sztuki w dobie możliwości jego reprodukcji technicznej, [w:] J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak, Wiedza o kulturze. Część IV. Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 1993, s. 273-284.

Benjamin W., Twórca jako wytwórca, [w:] S.Skwarczyńska (red.), Teoria badań literackich za granicą, t. II., Kraków 1986

Cotton Ch., Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010.

Czartoryska U., Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1966.

Czapski J., Patrząc, Kraków 2004.

Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce, red. Geron M., Malinowski J., Warszawa 2009

Eco U., Sztuka, Kraków 2008

Morawska H., Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, t. 1. W poszukiwaniu nowoczesności, t. 2. Antologia. Romantyzm, t. 3. Antologia. Realizm, Warszawa 1977.

Porębski M., Krytycy i metoda, 1977.

Porębski M., Pożegnanie z krytyką, Kraków 1966; Rola krytyki [w:] ibidem, Ikonosfera, Warszawa 1972.

Potocka M. A., Estetyka kontra sztuka, Warszawa 2007

Sztuka współczesna i jej filozoficzne komentarze, red. Kostyrko T., Dziamski G., Zydorowicz J., Poznań 2004

Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, red. W. Jaworska, W. Juszczak, Wrocław 1976.

Z dziejów polskiej krytyki i teorii sztuki, t. 1, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, opr. E. Grabska, S. Morawski, t. 2, Spór o rację bytu polskiej sztuki narodowej (1857-1891), opr. I. Jakimowicz, Warszawska krytyka artystyczna (1875-1890), opr. A. Porębska, Warszawa 1961.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład / konwersatorium oraz ćwiczenia wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI / LICZBA GODZIN

Godziny kontaktowe np. wykład: 30 h i ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 h

Przygotowanie się do egzaminu 30 h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 30 h

Inne formy 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)