Etyka zawodowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6S-ETY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodowa |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. EP, specjalność artystyczna (2-l) stacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla II r. EP, specjalność: arteterapia (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (2 godz.) 2. Społeczny wizerunek artysty, animatora kultury, arteterapeuty – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (2 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (2 godz.) 5. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej (3 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym, nowe media (2 godz.) |
|
Literatura: |
1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl. 7. Kodeks Etyki Lekarskiej 8. Kodeks Etyki Nauczycielskiej (1995), PTN, Warszawa. 9. Kodeks Etyczny Nauczyciela – wzór , (2008), CEO, WSAP. 10. Kodeks Pracownika Socjalnego. 11. Kodeks Etyczny Muzykoterapeuty. 12. Kodeks Etyczny Arteterapeutów 13. Kodeks Etyczny Psychologa 14. Kwartalnik Respublica Nowa, "Zawód Animator", nr 21/2013. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.