Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doktryny artystyczne XX w. - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-6F-DA2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doktryny artystyczne XX w. - 2
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla II r. EP, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie się z tekstami źródłowymi z zakresu doktryn artystycznych i manifestów dot. kierunków i nurtów w sztuce oraz teoriami, kontekstami i perspektywami sztuki II połowy XX w. i początku XXI w.

Wymagania wstępne: znajomość kierunków w sztuce II poł. XX w.

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot:

- ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), omówienie wybranego manifestu, egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości zagadnień omówionych na wykładach;

Pełny opis:

Grupy zagadnieniowe:

1. Wybrane manifesty kierunków i grup art. (wraz z terminologią)

po 1945 r. do współczesności:

a. w Polsce (np.: manifest grupy 55, T. Kantor, Manifest Asambażu, Galeria Foksal - Teoria miejsca, O. Hansen - Forma otwarta; A. Kostałowski, J. Kozłowski - NET manifest, A. Partum - Manifest zwierzęcy, Kwiekulik – sztuka pasożytnicza, sztuka komentarza, sztuka ze złości, manifesty Łodzi Kaliskiej, grupy Luxus, E. Krasiński - niebieska linia, grupa Azorro, Artur Żmijewski - Stosowane sztuki społeczne)

b. na świecie (np. surrealizm i neosurrealizm, manifesty: Claes Oldenburg, Andy Warhol i Valerie Solanas, Yves Klein, nowy realizm, George Maciunas i Fluxus, Gilbert & George, Ad Reinhardt, Gustav Metzger, Donna Haraway, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, Martine Syms, Tania Bruguera, Aaron Swartz i Guerilla Girls Manifesto)

2. Wybrane teorie, konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w. (np. materializm, feminizm, psychoanaliza, poststrukturalizm, postmodernizm)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogucki J. (1983) Sztuka Polski Ludowej. Warszawa.

Czartoryska U. (1973) Od pop-artu do sztuki konceptualnej. Warszawa.

D’Alleva A.(2008) Metody i teorie historii sztuki. Kraków

Filozofia Warhola od A do B i z powrotem (2005) przeł. Joanna Raczyńska, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl. Warszawa

Janicka K. (1985) Surrealizm. Warszawa

Kuryluk Ewa (1983) Hiperrealizm - Nowy realizm. Warszawa.

Truszkowski Jerzy (1999) Sztuka krytyczna w Polsce. Cz. 1. Kwiek.Kulik. KwieKulik 1967-1998. Poznań.

Manifesty na stronach interentowych: Łodź Kaliska, kwiekulik, Claes Oldenburg, Valerie Solanas, Yves Klein, nowy realizm, George Maciunas i Fluxus, Gilbert & George, Ad Reinhardt, Gustav Metzger, Donna Haraway, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, Martine Syms, Tania Bruguera, Aaron Swartz i Guerilla Girls itp.

Np.

https://archive.org/stream/GuerillaOpenAccessManifesto/Goamjuly2008_djvu.txt

https://www.stuckism.com/stuckistmanifesto.html

https://users.wfu.edu/~laugh/painting2/oldenburg.pdf

https://users.wfu.edu/~laugh/painting2/reinhardt.pdf

https://www.taniabruguera.com/cms/files/manifesto_on_artists_rights_-_eng.pdf

Literatura uzupełniająca:

Banasiak J., Zmęczeni rzeczywistością. Rozmowy z artystami, Warszawa 2009

Bóg zazdrości nam pomyłek (grupa artystyczna Łódź Kaliska). Łódź 1998.

Narracje, estetyki, geografie: Fluxus w trzech aktach, Warszawa 2014

Springer F., Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Warszawa 2013

Sztuka świata t. X.

Taborska A., Spiskowcy Wyobraźni. Surrealizm, Gdańsk 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna teoretyczne i historyczne podstawy wybranych kierunków i ugrupowań w sztuce XX w.

2. Student zna cechy odróżniające poszczególne ugrupowania artystyczne.

Umiejętności:

1. Student potrafi podać cechy formalne i stylistyczne odpowiadające doktrynie danego kierunku, ugrupowania, dzieła.

2. Student umie dokonać krytycznej oceny założeń teoretycznych danego ugrupowania, kierunku sztuki XX w.

3. Student dostrzega dziejowy charakter sztuki, przenikania się tradycji i nowoczesności, potrafi dowieść tego przez odwołanie się do wiedzy o doktrynach artystycznych XX w.

Kompetencje:

1. Student potrafi publicznie omawiać wybrane manifesty artystyczne i założenia programowe.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

- ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), omówienie wybranego manifestu, egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości zagadnień omówionych na wykładach;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)