Doktryny artystyczne XX w. - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-6F-DA2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doktryny artystyczne XX w. - 2 |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. EP, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie się z tekstami źródłowymi z zakresu doktryn artystycznych i manifestów dot. kierunków i nurtów w sztuce oraz teoriami, kontekstami i perspektywami sztuki II połowy XX w. i początku XXI w. Wymagania wstępne: znajomość kierunków w sztuce II poł. XX w. Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: - ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), omówienie wybranego manifestu, egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości zagadnień omówionych na wykładach; |
Pełny opis: |
Grupy zagadnieniowe: 1. Wybrane manifesty kierunków i grup art. (wraz z terminologią) po 1945 r. do współczesności: a. w Polsce (np.: manifest grupy 55, T. Kantor, Manifest Asambażu, Galeria Foksal - Teoria miejsca, O. Hansen - Forma otwarta; A. Kostałowski, J. Kozłowski - NET manifest, A. Partum - Manifest zwierzęcy, Kwiekulik – sztuka pasożytnicza, sztuka komentarza, sztuka ze złości, manifesty Łodzi Kaliskiej, grupy Luxus, E. Krasiński - niebieska linia, grupa Azorro, Artur Żmijewski - Stosowane sztuki społeczne) b. na świecie (np. surrealizm i neosurrealizm, manifesty: Claes Oldenburg, Andy Warhol i Valerie Solanas, Yves Klein, nowy realizm, George Maciunas i Fluxus, Gilbert & George, Ad Reinhardt, Gustav Metzger, Donna Haraway, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, Martine Syms, Tania Bruguera, Aaron Swartz i Guerilla Girls Manifesto) 2. Wybrane teorie, konteksty i perspektywy sztuki XX i pocz. XXI w. (np. materializm, feminizm, psychoanaliza, poststrukturalizm, postmodernizm) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogucki J. (1983) Sztuka Polski Ludowej. Warszawa. Czartoryska U. (1973) Od pop-artu do sztuki konceptualnej. Warszawa. D’Alleva A.(2008) Metody i teorie historii sztuki. Kraków Filozofia Warhola od A do B i z powrotem (2005) przeł. Joanna Raczyńska, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl. Warszawa Janicka K. (1985) Surrealizm. Warszawa Kuryluk Ewa (1983) Hiperrealizm - Nowy realizm. Warszawa. Truszkowski Jerzy (1999) Sztuka krytyczna w Polsce. Cz. 1. Kwiek.Kulik. KwieKulik 1967-1998. Poznań. Manifesty na stronach interentowych: Łodź Kaliska, kwiekulik, Claes Oldenburg, Valerie Solanas, Yves Klein, nowy realizm, George Maciunas i Fluxus, Gilbert & George, Ad Reinhardt, Gustav Metzger, Donna Haraway, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, Martine Syms, Tania Bruguera, Aaron Swartz i Guerilla Girls itp. Np. https://archive.org/stream/GuerillaOpenAccessManifesto/Goamjuly2008_djvu.txt https://www.stuckism.com/stuckistmanifesto.html https://users.wfu.edu/~laugh/painting2/oldenburg.pdf https://users.wfu.edu/~laugh/painting2/reinhardt.pdf https://www.taniabruguera.com/cms/files/manifesto_on_artists_rights_-_eng.pdf Literatura uzupełniająca: Banasiak J., Zmęczeni rzeczywistością. Rozmowy z artystami, Warszawa 2009 Bóg zazdrości nam pomyłek (grupa artystyczna Łódź Kaliska). Łódź 1998. Narracje, estetyki, geografie: Fluxus w trzech aktach, Warszawa 2014 Springer F., Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Warszawa 2013 Sztuka świata t. X. Taborska A., Spiskowcy Wyobraźni. Surrealizm, Gdańsk 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna teoretyczne i historyczne podstawy wybranych kierunków i ugrupowań w sztuce XX w. 2. Student zna cechy odróżniające poszczególne ugrupowania artystyczne. Umiejętności: 1. Student potrafi podać cechy formalne i stylistyczne odpowiadające doktrynie danego kierunku, ugrupowania, dzieła. 2. Student umie dokonać krytycznej oceny założeń teoretycznych danego ugrupowania, kierunku sztuki XX w. 3. Student dostrzega dziejowy charakter sztuki, przenikania się tradycji i nowoczesności, potrafi dowieść tego przez odwołanie się do wiedzy o doktrynach artystycznych XX w. Kompetencje: 1. Student potrafi publicznie omawiać wybrane manifesty artystyczne i założenia programowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska. - ocena na podstawie: czynnego udziału w zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów), omówienie wybranego manifestu, egzamin pisemny bądź ustny na zakończenie cyklu zajęć ze znajomości zagadnień omówionych na wykładach; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Durda-Dmitruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.