Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-WRA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Zna specyfikę funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z autyzmem i jej uwarunkowania PC2_KS_W01 Zna cele, formy, metody i zasady współpracy z rodzina dziecka Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować kontrakt z rodzicami i dostosować jego zapisy do indywidualnych uwarunkowań PC2_KS_U02 Potrafi zaplanować i poprowadzić tematyczny warsztat dla rodziców/rodzeństwa Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Dostrzega potrzebę współpracy z rodziną dziecka/osobą dla osiągnięcia indywidualnych celów edukacji i terapii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ocena aktywności studentów w trakcie zajęć ćwiczeniowych; zaangażowanie w omawiane treści tematyczne oraz przygotowanie prac cząstkowych; kolokwium pisemne . |
|
Pełny opis: |
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. 2. Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne oraz ich konsekwencje dla rozwoju dziecka oraz zakresu współpracy ze szkoła, nauczycielami i specjalistami. Cele, zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. 3. Zasoby rodzinne w procesie wspierania rozwoju dziecka z autyzmem. 3. Narzędzia diagnostyczne; „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” M. Ziemska; Inwentarz postaw „W moim domu" B. Markowskiej, "Skala postaw rodzicielskich" – M. Plopa. Opracowywanie kontraktu współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem reprezentującymi negatywne i pozytywne postawy rodzicielskie. 4. Formy wsparcia rodziny z dzieckiem z autyzmem. Formy współpracy z rodziną dziecka z autyzmem: indywidualne (rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia) i grupowe (spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje dla rodziców, warsztaty, szkolenia, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych). Opracowywanie planu współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem. |
|
Literatura: |
Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin. Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.