Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-WRA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 Zna specyfikę funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z autyzmem i jej uwarunkowania

PC2_KS_W01 Zna cele, formy, metody i zasady współpracy z rodzina dziecka

Umiejętności

PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować kontrakt z rodzicami i dostosować jego zapisy do indywidualnych uwarunkowań

PC2_KS_U02 Potrafi zaplanować i poprowadzić tematyczny warsztat dla rodziców/rodzeństwa

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Dostrzega potrzebę współpracy z rodziną dziecka/osobą dla osiągnięcia indywidualnych celów edukacji i terapii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: ocena aktywności studentów w trakcie zajęć ćwiczeniowych; zaangażowanie w omawiane treści tematyczne oraz przygotowanie prac cząstkowych; kolokwium pisemne .

Pełny opis:

1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem.

2. Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne oraz ich konsekwencje dla rozwoju dziecka oraz zakresu współpracy ze szkoła, nauczycielami i specjalistami. Cele, zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego.

3. Zasoby rodzinne w procesie wspierania rozwoju dziecka z autyzmem.

3. Narzędzia diagnostyczne; „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” M. Ziemska; Inwentarz postaw „W moim domu" B. Markowskiej, "Skala postaw rodzicielskich" – M. Plopa. Opracowywanie kontraktu współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem reprezentującymi negatywne i pozytywne postawy rodzicielskie.

4. Formy wsparcia rodziny z dzieckiem z autyzmem. Formy współpracy z rodziną dziecka z autyzmem: indywidualne (rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia) i grupowe (spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje dla rodziców, warsztaty, szkolenia, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych). Opracowywanie planu współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem.

Literatura:

Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA.

Jakoniuk – Diallo A. Kubiak H. (2010) O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP

Kulesza M.(2017) Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa: Difin.

Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Prokopiak A., Palak Z. (2017) Autyzm i rodzina, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń

Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz.

Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz.

Liczba punktów: 1 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)