Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w dorosłym życiu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-WOA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspieranie osoby z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w dorosłym życiu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W01 Zna cele, zasady i formy wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną

PC2_KS_W01 Zna cele i zadania asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością intelektualną

PC2_KS_W05 Potrafi określić sytuacje trudne, w których mogą znaleźć się osoby dorosłe (m.in. odczuwanie potrzeb seksualnych, doświadczanie przemocy, brak wsparcia społecznego, brak możliwości decydowania o sobie)

Umiejętności

PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować i wdrożyć strategie radzenia sobie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w sytuacjach trudnych

PC2_KS_U02 Potrafi dostosować formę wsparcia do indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Kompetencje społeczne

PC2_KK_K04 Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie wspierania osoby w dorosłym życiu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Majewska-Bielska
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma pomiaru efektów kształcenia:

praca pisemna.

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonej pracy pisemnej w czasie edukacji zdalnej poprzez aplikację Forms lub w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS.

Pełny opis:

Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością. Wspieranie osób w kontaktach z rodziną i środowiskiem lokalnym.

Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne zadania działalność;

Wybrane zagadnienia dorosłości osób z niepełnosprawnością: ubezwłasnowolnienie i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje; seksualność osób z niepełnosprawnością.

Literatura:

Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006

Gajdzica Z.(2007).(red.).Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gałęziak, J.(2004).Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa. Wyd. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.).Rehabilitacja społeczna i zawodowa-od bierności do aktywności. Kraków. Wyd. Naukowe AKAPIT.

Rzezicka, A., Kobylańska,K.(2003).(red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Żuraw, H.(2008).Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa. Wyd. Żak.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, warsztaty, praca indywidualna, praca w grupach, metoda zdalna na czas edukacji na odległość

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury, wykonanie prac - 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Na czas edukacji on-line udostępnianie studentkom materiałów elektronicznych z komentarzem oraz zagadnień do samodzielnego opracowania z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje z prowadzącą poprzez aplikację Microsoft Teams lub poprzez pocztę elektroniczną APS.

EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ

Prowadząca zajęcia: mgr Klaudia Majewska

Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 18 i 25 marca, 1, 8, 15, 22, 29 kwietnia, 6, 13, 20 maja 2020

Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu:

Drogą mailową zostały systematycznie przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych).

Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS oraz przez aplikację Microsoft Teams. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/

Szczegółowe informacje w zakładce Ćwiczenia -> Więcej informacji -> Szczegóły

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)