Wspieranie osoby z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w dorosłym życiu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-WOA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie osoby z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w dorosłym życiu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Zna cele, zasady i formy wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną PC2_KS_W01 Zna cele i zadania asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością intelektualną PC2_KS_W05 Potrafi określić sytuacje trudne, w których mogą znaleźć się osoby dorosłe (m.in. odczuwanie potrzeb seksualnych, doświadczanie przemocy, brak wsparcia społecznego, brak możliwości decydowania o sobie) Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi zaprojektować i wdrożyć strategie radzenia sobie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem w sytuacjach trudnych PC2_KS_U02 Potrafi dostosować formę wsparcia do indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną Kompetencje społeczne PC2_KK_K04 Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie wspierania osoby w dorosłym życiu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma pomiaru efektów kształcenia: praca pisemna. Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonej pracy pisemnej w czasie edukacji zdalnej poprzez aplikację Forms lub w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS. |
|
Pełny opis: |
Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością. Wspieranie osób w kontaktach z rodziną i środowiskiem lokalnym. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne zadania działalność; Wybrane zagadnienia dorosłości osób z niepełnosprawnością: ubezwłasnowolnienie i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje; seksualność osób z niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006 Gajdzica Z.(2007).(red.).Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. Gałęziak, J.(2004).Osoby niepełnosprawne na rynkach w krajach Unii Europejskiej. Warszawa. Wyd. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.).Rehabilitacja społeczna i zawodowa-od bierności do aktywności. Kraków. Wyd. Naukowe AKAPIT. Rzezicka, A., Kobylańska,K.(2003).(red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. Żuraw, H.(2008).Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa. Wyd. Żak. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, praca indywidualna, praca w grupach, metoda zdalna na czas edukacji na odległość Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury, wykonanie prac - 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Na czas edukacji on-line udostępnianie studentkom materiałów elektronicznych z komentarzem oraz zagadnień do samodzielnego opracowania z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje z prowadzącą poprzez aplikację Microsoft Teams lub poprzez pocztę elektroniczną APS. EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ Prowadząca zajęcia: mgr Klaudia Majewska Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 18 i 25 marca, 1, 8, 15, 22, 29 kwietnia, 6, 13, 20 maja 2020 Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu: Drogą mailową zostały systematycznie przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych). Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS oraz przez aplikację Microsoft Teams. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/ Szczegółowe informacje w zakładce Ćwiczenia -> Więcej informacji -> Szczegóły |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.