Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MZK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W04 Wykazuje się znajomością podstaw prawnych regulujących zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach PC2_KS_W01 Klasyfikuje fazy diagnozy i dokonuje interpretacji modelu optymalnego postępowania diagnostycznego PC2_KS_W03 Wyjaśnia zasady projektowania, prowadzenia i wyznaczania kierunku działań diagnostycznych oraz terapeutycznych z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi badawczych PC2_KS_W05 Analizuje i interpretuje problemy edukacyjne uczniów w celu zaplanowania procesu terapeutycznego zgodnie z metodyką zajęć korekcyjno - kompensacyjnych Umiejętności PC2_KS_U02 Proponuje różnorodne rozwiązania terapeutyczne gwarantujące efektywność terapii PC2_KS_U03 Projektuje strategie działań diagnostycznych i terapeutycznych z zakresu oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych i przewiduje skutki planowanych działań Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 PC2_KS_K02 Prezentuje odpowiedzialną postawę za przygotowanie się do swojej pracy, projektowanie i wykonywanie działań pedagogicznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (zaburzenia i odchylenia rozwojowe w tym specyficzne trudności w uczeniu się), - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 5. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 6. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 7. Tworzenie programów terapii. 8. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 45 Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska, Maja Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej na zadany temat, - przygotowanie przez studenta programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (zaburzenia i odchylenia rozwojowe w tym specyficzne trudności w uczeniu się), - przygotowanie przez studenta scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Zasady terapii. 5. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. 6. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. 7. Tworzenie programów terapii. 8. Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 40 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 25 Inne formy - przygotowanie scenariusza zajęć - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.