Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W02 zna cele, zasady, metody i formy zajęć rewalidacyjno - wychowawczych, Umiejętności PC2_KS_U02 potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną oraz scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych PC2_KS_U02 potrafi skonstruować indywidualny program rewalidacyjno-wychowawczy, PC2_KS_U03 PC2_KS_U02 potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia. Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2.Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonego scenariusza zajęć oraz egzaminu przeprowadzonego w czasie edukacji zdalnej poprzez aplikację Forms lub w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS. |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka głębokiej niepełnosprawności intelektualnej, wybrane problemy w funkcjonowaniu poznawczym, emocjonalnym i społecznym. 2.Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze-strategia postępowania. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Stymulacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Wybrane metody pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 7. Komunikacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. 9. Wybrane problemy egzystencjalne rodzin wychowujących osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - metodyka postępowania. |
|
Literatura: |
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - dialog -praca zdalna UMIEJETNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne - prezentacja multimedialna -praca zdalna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja -praca zdalna NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć -10h Przygotowanie się do egzaminu - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 55h Liczba punktów ECTS - 3 Na czas edukacji on-line udostępnianie poprzez pocztę elektroniczną studentkom i studentom materiałów elektronicznych z komentarzem oraz zagadnień do samodzielnego opracowania z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje z prowadzącą poprzez aplikację Microsoft Teams lub poprzez pocztę elektroniczną APS. Szczegóły dla grupy w zakładce Ćwiczenia. EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ Prowadząca zajęcia: mgr Klaudia Majewska Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 17, 24, 31 marca, 7, 21, 27 kwietnia, 5, 12, 19 maja 2020 Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu: Drogą mailową zostały systematycznie przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych) oraz zadania z instrukcją do wykonania. Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS oraz przez aplikację Microsoft Teams. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Majewska-Bielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Test z treści przedmiotu 2.Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonego scenariusza zajęć oraz egzaminu przeprowadzonego w czasie edukacji zdalnej poprzez aplikację Forms lub w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS. |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka głębokiej niepełnosprawności intelektualnej, wybrane problemy w funkcjonowaniu poznawczym, emocjonalnym i społecznym. 2.Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze-strategia postępowania. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Stymulacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Wybrane metody pracy z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 7. Komunikacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. 9. Wybrane problemy egzystencjalne rodzin wychowujących osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - metodyka postępowania. |
|
Literatura: |
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw.Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszaa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - ćwiczenia: 15h Przygotowanie się do zajęć -10h Przygotowanie się do egzaminu - 10h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 35h Liczba punktów ECTS - 3 OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca indywidualna praca w grupach działania praktyczne metoda sytuacyjna praca zdalna Na czas edukacji on-line udostępnianie poprzez pocztę elektroniczną studentkom i studentom materiałów elektronicznych z komentarzem oraz zagadnień do samodzielnego opracowania z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje z prowadzącą poprzez aplikację Microsoft Teams lub poprzez pocztę elektroniczną APS. Szczegóły dla grupy w zakładce Ćwiczenia. EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ Prowadząca zajęcia: mgr Klaudia Majewska Daty edukacji na odległość z prowadzonego przedmiotu: 14 i 28 marca, 18 kwietnia, 9 maja 2020 Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu: Drogą mailową zostały systematycznie przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych) oraz zadania z instrukcją do wykonania. Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS oraz przez aplikację Microsoft Teams. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/ |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.