Metody wspierania rozwoju komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MRK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody wspierania rozwoju komunikacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W05 Zna cechy rozwoju procesu komunikacji u osób z autyzmem PC2_KS_W02 Zna metody wpierania rozwoju komunikacji Umiejętności PC2_KS_U01 PC2_KS_U03 Potrafi ocenić przydatność zastosowania poszczególnych metod wpierania rozwoju komunikacji w terapii osoby z autyzmem PC2_KS_U05 Potrafi zastosować wybrane metody wspierania rozwoju komunikacji Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Potrafi pracować w grupie zadaniowej PC2_KS_K02 Dostrzega potrzebę współpracy środowiska dla osiągnięcia kompetencji komunikacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: frekwencja (dozwolona 1 nieobecność), - ocena studentów podczas pracy w grupie (prezentacja poszczególnych metod w twórczym działaniu), scenariusze prowadzonych zajęć |
|
Pełny opis: |
1. Komunikacja i proces komunikowania się: kompetencje komunikacyjne, kompetencje językowe, analiza wybranego modelu komunikacji, funkcje znaków komunikacyjnych, kanały komunikacyjne (komunikacja, werbalna i niewerbalna), rodzaje komunikatów, kodowanie i dekodowanie komunikatów, kontekst komunikacyjny, szum komunikacyjny, dialog, rozmowa. 2. Komunikacja osób ze spektrum autyzmu: możliwości komunikacyjne osób z zespołem Aspergera, (analiza z uwzględnieniem kryteriów diagnostycznych ICD-10 i DSM-V). 3. Prezentacja metod wspierających rozwój komunikacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Analiza metod i narzędzi komunikacji wspomagającej i komunikacji alternatywnej. 4. Teoretyczne i praktyczne przedstawienie wybranych metod i technik: - Techniki wykorzystujące fantazję, oparte na udawaniu oraz na kierowaniu wyobraźnią i fantazją - Techniki oparte na opowiadaniu historyjek, ilustrujące wykorzystanie różnych gier i metod poprawiający werbalizację u dzieci - Techniki ekspresji poprzez sztukę, zawierające różnorodne artystyczne środki wyrazu, które pomagają dzieciom w radzeniu sobie z trudnymi przeżyciami - Techniki zabawowe w formie gier, wykorzystujące w całości przyjęte lub samodzielnie stworzone gry, pomagające dzieciom radzenie sobie z emocjami, w tym techniki zabawowe z zastosowaniem kukiełek, za pomocą których dzieci mogą wyrażać sprzeczne emocje, techniki wykorzystujące różne zabawki i przedmioty, ilustrujące ich zastosowanie oraz przydatność w zabawie terapeutycznej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bissinger - Ćwierz U. (2007). Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą. Lublin: Wydawnictwa KLANZA Błeszyński J., (1998). Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Słupsk: WSP Błeszyński J., (2013). Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Bobkowicz-Lewartowska L. (2000). Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Kaduson H., Schaefer Ch. (2003). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk: GWP Kaja B., (2001).Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego Konieczna I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Warszawa: Wydawnictwo APS Pisula E., (2010). Autyzm Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Vopel K.W. (2002) Gy i zabawy interakcyjne. Kielce: Wydawnictwo Jedność Vopel K.W. (2003). Kreatywne rozwiązywanie konfliktów. Zabawy i ćwiczenia dla grup. Kielce: Jedność |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna dyskusja działania praktyczne analiza przypadku NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia i warsztaty - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania do zaliczenia 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.