Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wspierania rozwoju komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-MRK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody wspierania rozwoju komunikacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W05 Zna cechy rozwoju procesu komunikacji u osób z autyzmem

PC2_KS_W02 Zna metody wpierania rozwoju komunikacji

Umiejętności

PC2_KS_U01 PC2_KS_U03 Potrafi ocenić przydatność zastosowania poszczególnych metod wpierania rozwoju komunikacji w terapii osoby z autyzmem

PC2_KS_U05 Potrafi zastosować wybrane metody wspierania rozwoju komunikacji

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 Potrafi pracować w grupie zadaniowej

PC2_KS_K02 Dostrzega potrzebę współpracy środowiska dla osiągnięcia kompetencji komunikacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

frekwencja (dozwolona 1 nieobecność),

- ocena studentów podczas pracy w grupie (prezentacja poszczególnych metod w twórczym działaniu), scenariusze prowadzonych zajęć

Pełny opis:

1. Komunikacja i proces komunikowania się: kompetencje komunikacyjne, kompetencje językowe, analiza wybranego modelu komunikacji, funkcje znaków komunikacyjnych, kanały komunikacyjne (komunikacja, werbalna i niewerbalna), rodzaje komunikatów, kodowanie i dekodowanie komunikatów, kontekst komunikacyjny, szum komunikacyjny, dialog, rozmowa.

2. Komunikacja osób ze spektrum autyzmu: możliwości komunikacyjne osób z zespołem Aspergera, (analiza z uwzględnieniem kryteriów diagnostycznych ICD-10 i DSM-V).

3. Prezentacja metod wspierających rozwój komunikacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Analiza metod i narzędzi komunikacji wspomagającej i komunikacji alternatywnej.

4. Teoretyczne i praktyczne przedstawienie wybranych metod i technik:

- Techniki wykorzystujące fantazję, oparte na udawaniu oraz na kierowaniu wyobraźnią i fantazją

- Techniki oparte na opowiadaniu historyjek, ilustrujące wykorzystanie różnych gier i metod poprawiający werbalizację u dzieci

- Techniki ekspresji poprzez sztukę, zawierające różnorodne artystyczne środki wyrazu, które pomagają dzieciom w radzeniu sobie z trudnymi przeżyciami

- Techniki zabawowe w formie gier, wykorzystujące w całości przyjęte lub samodzielnie stworzone gry, pomagające dzieciom radzenie sobie z emocjami, w tym techniki zabawowe z zastosowaniem kukiełek, za pomocą których dzieci mogą wyrażać sprzeczne emocje, techniki wykorzystujące różne zabawki i przedmioty, ilustrujące ich zastosowanie oraz przydatność w zabawie terapeutycznej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bissinger - Ćwierz U. (2007). Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą. Lublin: Wydawnictwa KLANZA

Błeszyński J., (1998). Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Słupsk: WSP

Błeszyński J., (2013). Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Bobkowicz-Lewartowska L. (2000). Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Kaduson H., Schaefer Ch. (2003). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk: GWP

Kaja B., (2001).Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego

Konieczna I. (2019). Komunikacja osoby dorosłej z dzieckiem rozpoczynającym edukację - o wzajemności w rozmowie. Warszawa: Wydawnictwo APS

Pisula E., (2010). Autyzm Przyczyny, symptomy, terapia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Vopel K.W. (2002) Gy i zabawy interakcyjne. Kielce: Wydawnictwo Jedność

Vopel K.W. (2003). Kreatywne rozwiązywanie konfliktów. Zabawy i ćwiczenia dla grup. Kielce: Jedność

Uwagi:

Metody kształcenia:

prezentacja multimedialna

dyskusja

działania praktyczne

analiza przypadku

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia i warsztaty - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20

liczba godzin przygotowania do zaliczenia 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)