Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole podstawowej i gimnazjum - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MN2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole podstawowej i gimnazjum - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na drugim i trzecim etapie edukacyjnym, PC2_KS_W02 zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na drugim i trzecim etapie edukacyjnym, PC2_KS_W02 PC2_KS_W01 zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na drugim i trzecim etapie edukacyjnym, PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 zna dokumentację edukacyjno - terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na drugim i trzecim etapie edukacyjnym, PC2_KS_W05 zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania, PC2_KS_W03 zna środki informatyczne możliwe do wykorzystania w edukacji i rehabilitacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Umiejętności PC2_KS_U03 potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną, PC2_KS_U02 potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na drugim i trzecim etapie edukacyjnym, Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania, |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte i zamknięte - protokoły z hospitacji 3. KOMPETENCJE - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte i zamknięte |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. 6. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacji. 7. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. 6.Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 liczba godzin hospitacji - 15 tylko studia stacjonarne sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Agnieszka Żabińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte i zamknięte - protokoły z hospitacji 3. KOMPETENCJE - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte i zamknięte |
|
Pełny opis: |
Treści wykładów: 1. Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 3. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji. 4. Kształcenie zintegrowane w edukacji początkowej. 5. Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. 6. Cele i treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacji. 7. Zasady kształcenia i uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacji. Treści ćwiczeń: 1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Kształcenie zintegrowane uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. 4.Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. 6.Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 30 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.