Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem w szkole podstawowej, gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MKA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem w szkole podstawowej, gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W01 Zna cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej PC2_KS_W01 Zna metody i formy kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem na I, II, III i IV etapie nauczania PC2_KS_W01 Zna zasady kształcenia i wychowania uczniów z autyzmem na I, II, III i IV etapie nauczania PC2_KS_W01 Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym na I, II, III i IV etapie edukacyjnym PC2_KS_W05 Potrafi wymienić specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z autyzmem Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia. PC2_KS_U02 Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych I, II, III i IV etapie edukacyjnym PC2_KS_U02 Potrafi opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia autyzmem Kompetencje społeczne PC2_KS_K02 Potrafi współpracować w grupie zadaniowej PC2_KS_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie kształcenia i wychowania ucznia z autyzmem PC2_KS_K02 Jest gotowy do współpracy z nauczycielami i specjalistami w zakresie planowania i realizacji kształcenia i wychowania ucznia z autyzmem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia - egzamin pisemny (test wyboru), obecność, aktywność i przygotowanie do ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wprowadzenie i omówienie sylabusa zajęć. 2. Podstawy prawne edukacji uczniów z autyzmem (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe; Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół. Cele i zadania edukacji uczniów z autyzmem na I, II i III etapie edukacyjnym. Dokumentacja ucznia z autyzmem w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej (wykład) 3. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z autyzmem (charakterystyka ucznia z autyzmem). Omówienie konsekwencji zaburzeń ze spektrum autyzmu dla uczenia się na sposób szkolny. Zasady pracy z uczniem z autyzmem w kontekście dysfunkcji komunikacyjnych, społecznych, poznawczych, sensorycznych (wykład) 4. Teoria umysłu, funkcje wykonawcze i centralna koherencja u osób z autyzmem (wykład). Ćwiczenia: 1. Diagnoza funkcjonalna ucznia z autyzmem, diagnoza edukacyjna – narzędzia diagnozy: Profil Psychoedukacyjny E. Schoplera, Lista Umiejętności Ucznia (LUM), Kwestionariusz do Oceny Funkcjonalnej Zachowań Trudnych J. Kozłowski. 2. Wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem - metody, formy i środki pracy z uczniem (m.in. Integracja sensoryczna, Metoda M.C. Kepharta, Metoda 3i, Terapia Handle, treningi słuchowe, Metoda Krakowska). 3. Komunikacja uczniów z autyzmem. 4. Podstawowe zasoby ucznia z autyzmem: umiejętność naśladowania, dzielenie wspólnego pola uwagi. 5. Dostosowanie pomocy dydaktycznych do potrzeb i możliwości ucznia z autyzmem. 6. Scenariusze zajęć dydaktycznych i zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kossewska, J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Pągowska, M.(2017). Dydaktyka specjalistyczna ukierunkowana na spektrum autyzmu. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN, s.239. 3. Kaczmarek, B.B. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: AAC. 4. Bowen, Maggie (2012). Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne : poradnik. Warszawa : Fundacja SYNAPSIS. 5. Myers, Jennifer (2016). Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera. Gdańsk : Harmonia Universalis. Literatura uzupełniająca: 1. McClannahan, Lynn E. Plany aktywności dla dzieci z autyzmem: uczenie samodzielności. (2016). Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka 2. McClannahan, Lynn E. Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji : metoda skryptów i ich wycofywania. (2016). Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka 3. Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. 4. Wilde, K.(2016). Logistyka autyzmu : przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk : Harmonia Universalis. 5. Barbera, Mary Lynch (2017). Metoda zachowań werbalnych : jak uczyć dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa : Fundacja Scolaris. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praktycznego działania, prezentacja. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, wykłady) - 30 h Przygotowanie się do zajęć - 45h Przygotowanie się do egzaminu - 25h Studiowanie literatury – 25h Sumaryczna liczba punktów ECTS 6 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.