Metodyka wspomagania rozwoju osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MGN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wspomagania rozwoju osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC 2-KS-W05 Zna specjalne potrzeby edukacyjno–terapeutyczne osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością PC 2-KS-W01 Zna cele i zasady edukacyjno-terapeutyczne osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością PC 2-KS-W01 Zna metody i formy edukacji i terapii osób z głęboką , wieloraką niepełnosprawnością Umiejętności PC 2-KS-U02 Potrafi dostosować proces edukacji i terapii do indywidualnych , specjalnych potrzeb osób z głęboka, wieloraką niepełnosprawnością PC 2-KS-U02 Potrafi opracować indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny i scenariusz zajęć dla osób z głęboką ,wieloraką niepełnosprawnością Kompetencje społeczne PC 2-KS-K02 Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie edukacji i terapii osób z głęboka, wieloraką niepełnosprawnością PC 2-KS-K02 Umie współpracować w grupie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
CW
N CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Zaliczenie pisemne z omawianych podczas zajęć treści 2. praca pisemna:2 scenariusze zajęć z osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną na podstawie charakterystyk |
|
Pełny opis: |
1. Etiologia głębokiej niepełnosprawności intelektualnej i diagnoza funkcjonalna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną 2. Funkcjonowanie dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w świetle bioekologicznej teorii systemów Bronfenbrennera. 3. Wybrane metody pracy terapeutycznej; stymulacja bazalna Frohlicha, SensoPaka, program SPH Knillów, Poranny krąg 4. Metodyka wsparcia dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w czynnościach życia codziennego: zasady karmienia, przenoszenia, higieny, trening potrzeb fizjologicznych, pozycjonowanie 5. Specyfika komunikacji z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Fazy rozwoju dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną wg teorii Piageta 7. Problemy behawioralne w głębokiej niepełnosprawności intelektualnej. 8. Efektywna współpraca rodzic - dziecko - terapeuta. |
|
Literatura: |
Fröhlich, A., Edukacja bazalna : nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, GWP, Sopot, 2016. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, wyd. GWP, Sopot, 2013 Kielin, J. (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, wyd. GWP, Sopot, 2014 Kopeć, D., Rzeczywistość nie edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, wyd. Naukowe UAM, Poznań, 2013 Lausch – Żuk J., Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym, [W:] W. Dykcik, Pedagogika specjalna. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2002, s. 149 – 151. Olechnowicz, H., Metody aktywizowania głębiej upośledzonychumysłowo, WSiP, Warszawa, 1983. Prysak, D, Od zredukowanej do poszerzonej rzeczywistości uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – analiza działań edukacyjnych, [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 14,wyd. UG, Gdańsk, 2014. Różańska-Gał, A., Kuś, J., Mój dzień. Program zajęć stymulująco- terapeutycznych dla dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Harmonia, Gdańsk, 2017a Różańska-Gał, A., Kuś, J., Ja i moje potrzeby. Program kinestetyczno-komunikacyjny dla dzieci ze znaczną lub głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Harmonia, Gdańsk, 2017b Wrona, S., Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji, Impuls, 2011 |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do kolokwium: 10 ects: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.