Metodyka wspomagania rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-MDD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wspomagania rozwoju dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KS_W05 Zna uwarunkowania specyficznych potrzeb i możliwości dzieci z mpdz. PC2_KS_W01 Zna uwarunkowania specyficznych celów edukacji i terapii dzieci z mpdz. PC2_KS_W02 Zna zasady, metody i formy edukacji i terapii dzieci z mpdz. PC2_KS_W03 Zna specyficzne środki możliwe do wykorzystania w edukacji i terapii dzieci z mpdz. Umiejętności PC2_KS_ U02 PC2_KS_ U03 Potrafi określić obszary funkcjonalnych skutków mpdz. PC2_KS_ U02 PC2_KS_ U03 Potrafi dostosować proces edukacji i terapii do indywidualnych potrzeb dzieci z mpdz. Kompetencje społeczne PC2_KS_K04 Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań edukacyjno -terapeutycznych PC2_KS_K02 Potrafi współpracować w grupie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
LAB
N CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Urszula Fila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (warunki zaliczenia): Ćwiczenia: aktywność podczas zajęć, kolokwium pisemne pytań otwartych, Warsztaty: aktywność podczas zajęć, prezentacja, prace pisemne |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia, warsztaty: 1. Mózgowe porażenie dziecięce: terminologia, etiologia, postacie i stopnie zaburzenia 2. Postać porażenia a poziom funkcjonowania dziecka. Diagnoza funkcjonalna obejmująca opis różnych sfer funkcjonowania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym 3. Wybrane metody rehabilitacji ruchowej, pedagogicznej, psychologicznej 4. Pielęgnacja i codzienna opieka nad dzieckiem z mpd - zasady postępowania (przenoszenie, ubieranie, karmienie, trening czystości) 5. Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem z mpd 6. Zasady efektywnego wykorzystania materiałów dydaktycznych, środków rehabilitacyjnych i zaopatrzenia ortopedycznego we wspomaganiu rozwoju dziecka z mpd 7. Współpraca z rodziną dziecka z mpd |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Borkowska M. (red.), (1989), ABC rehabilitacji dzieci, Cz. 2, Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa: Wydawnictwo „Pelikan” Borkowska M. (red.), (2012), Dziecko z niepełnosprawnością ruchową. Jak wspomagać rozwój psychoruchowy, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL Michałowicz R., (2001), Mózgowe porażenie dziecięce., Warszawa: wyd. PZWL Król, M., (2010), Mózgowe porażenie dziecięce. Księga pytań i odpowiedzi, Gdańsk: Harmonia Levitt S., (2015), Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL Loska M., (2005), Uczniowie z mózgowym porażeniem dziecięcym: osiągnięcia edukacyjne., Warszawa: WSiP Mazanek E. (red.), (1998), Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Cz. 3. Wychowanie i nauczanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, Warszawa: WSiP Mazanek E., (2003), Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy psychologiczno-pedagogiczne, Warszawa: Wydawnictwo APS Nosko-Goszczycka M., (2019), AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Baran, J. (1996), Terapia zabawą, czyli usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego, Warszawa: CMPP-P MEN Ziątek K., Jaszczuk J., (2004), Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności, Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro Błeszyński J. (red.), (2006), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji., Kraków: Impuls Grycman M., (2009), Sprawdź, jak się porozumiewam, Kraków: Kuria Prowincjalna Zakonu Pijarów Grycman M., (2014), Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców, Kwidzyn: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania Smyczek A., Bolon B., Bobińska – Domżał A., Guzik J., (2006), „Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC)”, Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez Słów” Martinsen H. M., Tetzchner von S., (2002), Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych metod porozumiewania się., Kraków: Stowarzyszenie „Mówić bez Słów” Warrick A., (1999), Porozumiewanie się bez słów., Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez Słów” Biuletyny Stowarzyszenia “Mówić bez Słów” Grycman M., Kaczmarek B. B. (2014), Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej), Kraków: Impuls Kaczmarek B. B. (red), (2014), Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, Kraków: Impuls Bal A. (2006), Jak radzić sobie z atetozą, Warszawa: Stowarzyszenie „Po pierwsze rodzina” Kossowska A. (2015), Duże sprawy w małych głowach, Opole: Stowarzyszenie Terapeutów Zależnych Błaszkiewicz A., Rzążewska O. (2011), Inaczej mówiąc, Warszawa: Stowarzyszenie „Koncentrat” |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Podające, problemowe, praktycznego działania. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.