Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-KPE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat konstruowania programów edukacyjno - terapeutycznych dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

Pełny opis:

1) Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

(2) Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).

(3) Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

− analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

− zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

− opracowanie IPET.

Samodzielnie opracowany IPET.

(4) Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

− analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

− zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

− opracowanie IPET.

Samodzielnie opracowany IPET.

(5) Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych.

(6) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

− sformułowanie celów,

− dobór metod terapeutycznych,

− dobór środków,

− stosowanie zasad .

Samodzielnie opracowany scenariusz.

(7) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

− sformułowanie celów,

− dobór metod terapeutycznych,

− dobór środków,

− stosowanie zasad.

Samodzielnie opracowany scenariusz.

(8) Ewaluacja IPET:

− cele,

− zasady,

− sposoby.

Literatura:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(z wyłączeniem rozdziałów: I, II, IV)

2. Marcinkowska, B.(2011). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne- propozycja konstrukcji . W: J. Głodkowska (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_KS_W02 PC2_KS_W04 zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,

Umiejętności

PC2_KS_U02 potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny,

PC2_KS_U02 potrafi skonstruować kartę indywidualnych potrzeb ucznia i plan działań wspierających,

PC2_KS_K02 prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.

Kompetencje społeczne

PC2_KS_K02 potrafi współpracować w grupie realizując zadania,

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

1. Obecność na zajęciach

2. Pozytywnie ocenione prace: samodzielnie opracowany (na podstawie orzeczenia i WOPFU) IPET osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

pozytywnie ocenione prace:

- samodzielnie opracowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu: lekkim; umiarkowanym lub znacznym;

- samodzielnie opracowany (na podstawie orzeczenia) IPET osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.

Pełny opis:

(1) Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

(2) Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).

(3) Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

 analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

 zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

 opracowanie IPET.

Samodzielnie opracowany IPET.

Zajęcia z dnia 18 marca:

-Studenci otrzymali materiał wraz z komentarzem do samodzielnej analizy.

Zadaniem studentów jest opracowanie IPETu dla ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Materiał został wysłany na adres mailowy wskazany przez studentów.

(4) Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

 analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

 zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

 opracowanie IPET.

Zajęcia z dnia 25 marca:

-Studenci otrzymali orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla ucznia z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną.

Zadaniem studentów jest analiza dokumentu oraz zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.

Materiał został wysłany na adres mailowy wskazany przez studentów.

(5) Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych.

(6) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

 sformułowanie celów,

 dobór metod terapeutycznych,

 dobór środków,

 stosowanie zasad .

Zajęcia z dnia 1 kwietnia:

-Studenci otrzymali materiał wraz z komentarzem do samodzielnej analizy.

Zadaniem studentów jest przygotowanie scenariusza zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.

Materiał został wysłany na adres mailowy wskazany przez studentów.

(7) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

 sformułowanie celów,

 dobór metod terapeutycznych,

 dobór środków,

 stosowanie zasad.

(8) Ewaluacja IPET:

 cele,

 zasady,

 sposoby.

Zajęcia z dnia 8 kwietnia:

-Studenci otrzymali materiał wraz z komentarzem do samodzielnej analizy.

Tematyka zajęć: Ewaluacja IPETu. Omówienie celów, zasad oraz sposobów.

Materiał został wysłany na adres mailowy wskazany przez studentów.

Studenci przesyłają prowadzącemu wykonane zadania w wyznaczonych terminach. Studenci otrzymują informację zwrotną dotyczącą wykonania zadań.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(z wyłączeniem rozdziałów: I, II, IV)

2. Marcinkowska, B.(2011). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne- propozycja konstrukcji . W: J. Głodkowska (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype (według możliwości obu stron).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Monika Gałkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

(1) kolokwium pisemne - test,

(2) pozytywnie ocenione prace:

- samodzielnie opracowany scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu: lekkim; umiarkowanym lub znacznym;

- samodzielnie opracowany (na podstawie orzeczenia) IPET osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.

Pełny opis:

(1) Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

(2) Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).

(3) Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

 analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

 zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

 opracowanie IPET.

Samodzielnie opracowany IPET.

(4) Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

 analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU),

 zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,

 opracowanie IPET.

Samodzielnie opracowany IPET.

(5) Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych.

(6) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

 sformułowanie celów,

 dobór metod terapeutycznych,

 dobór środków,

 stosowanie zasad .

Samodzielnie opracowany scenariusz.

(7) Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

 sformułowanie celów,

 dobór metod terapeutycznych,

 dobór środków,

 stosowanie zasad.

Samodzielnie opracowany scenariusz.

(8) Ewaluacja IPET:

 cele,

 zasady,

 sposoby.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(z wyłączeniem rozdziałów: I, II, IV)

2. Marcinkowska, B.(2011). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne- propozycja konstrukcji . W: J. Głodkowska (red.). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.

3. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

4. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

5. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype (według możliwości obu stron).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)