Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza funkcjonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-5S-DFU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza funkcjonalna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura:

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2-KS-W01 teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej

PC2-KS-W05 zna cechy dobrej diagnozy

PC2-KS-W05 zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej

PC2-KS-W05 zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych

PC2-KS-W05 zna zasady przeprowadzania rozmowy

PC2-KS-W05 zna zasady interpretacji orzeczeń

Umiejętności

PC2-KS-U03 potrafi opracować kwestionariusz wywiadu

PC2-KS-U03 potrafi opracować arkusze obserwacyjne

PC2-KS-U02 potrafi interpretować dane diagnostyczne

Kompetencje społeczne

PC2-KK-K04 jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

Pełny opis:

Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), metody socjometryczne.

Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością.

Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład, dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

Godziny kontaktowe

Wykład 15

Ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 45

Przygotowanie się do egzaminu 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.00

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)