Diagnoza funkcjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5S-DFU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza funkcjonalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura: |
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2-KS-W01 teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej PC2-KS-W05 zna cechy dobrej diagnozy PC2-KS-W05 zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej PC2-KS-W05 zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych PC2-KS-W05 zna zasady przeprowadzania rozmowy PC2-KS-W05 zna zasady interpretacji orzeczeń Umiejętności PC2-KS-U03 potrafi opracować kwestionariusz wywiadu PC2-KS-U03 potrafi opracować arkusze obserwacyjne PC2-KS-U02 potrafi interpretować dane diagnostyczne Kompetencje społeczne PC2-KK-K04 jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte |
|
Pełny opis: |
Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), metody socjometryczne. Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej. Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych. Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV) 2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej 3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny 4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia 5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa 2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”. 3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. 4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład, dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTÓW Godziny kontaktowe Wykład 15 Ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 Przygotowanie się do egzaminu 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: I. Egzamin pisemny - test. II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac: (1) scenariusza rozmowy/wywiadu, (2) planu obserwacji; (3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej; (4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim; (5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: (1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. (2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. (3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. (4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej. (5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych. (6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej. Tematyka ćwiczeń: (1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany). (2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. (3) Ocena poziomu funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. (4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV) 2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej 3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny 4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia 5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. 7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa 2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”. 3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. 4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 ćwiczenia - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 Liczba punktów ETCS - 6.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.