Autorstwo życia a niepełnosprawność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-5F-AZN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Autorstwo życia a niepełnosprawność |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC2_KK_W02 Ma usystematyzowany zasób terminologiczny obejmujący pojęcia: niepełnosprawność, dysfunkcje adaptacji społecznej, zasoby osobowe i społeczne człowieka, trajektoria niepełnosprawności, zadania rozwojowe, koherencja, wsparcie PC2_KK_W05 Zna teorie psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej. Potrafi wskazać podstawowe założenia poznanych teorii oraz ich implikacje w projektowaniu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji PC2_KK_W05 Wymienia filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do teoretycznych podstaw rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji PC2_KK_W04 Ma poszerzoną wiedzę o uczestnikach rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji oraz o metodach diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług PC2_KK_W05 Zna teksty źródłowe teoretyczne oraz wyniki przykładowych badań dotyczących procesu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji oraz podmiotowych i społecznych zasobów osób z niepełnosprawnością oraz umie je zaprezentować Umiejętności PC2_KK_U03 Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia proble-mów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych PC2_KK_U03 Wyjaśnia założenia psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej w kontekście życia osób z grup mniejszościowych, wykluczonych PC2_KK_U04 Uzasadnia stosowanie paradygmatu jakościowego i założeń fenomenologicznych w badaniach nad zasobami osobistymi niepełnosprawnych PC2_KK_U02 Wyjaśnia, analizuje i interpretuje trajektorie niepełnosprawności na podstawie indywidualnych przypadków Kompetencje społeczne PC2_KK_K03 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami pedagogiki specjalnej PC2_KK_K03 Przejawia wrażliwość na sytuację i problemy życiowe osób z niepełnosprawnością PC2_KK_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za rozwój osób potrzebujących wsparcia oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Mazurek, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Ocena zakładanych efektów kształcenia na podstawie egzaminu z treści wykładów przeprowadzonego za pomocą aplikacji Forms oraz na podstawie opracowanych projektów grupowych na wybrany temat z zakresu problematyki autorstwa życia osób z niepełnosprawnością. Szczegółowe zagadnienia, pytania problematyzujące obejmujące treści wykładów obowiązujące na egzaminie zamieszczone są w informacjach dla grupy wykładowej, dostępne są również w aplikacji OneDrive i przesłane na adres e-mail grup studentów. Egzamin obejmuje 20 pytań testowych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Odbędzie się 21 kwietnia 2020 r. godz. 15.30 z wykorzystaniem aplikacji Forms. Link do egzaminu przekazano na adresy mailowe studentów w domenie USOSmail, adresy grup studentów oraz w aplikacji Teams. OCENA PROJEKTÓW: ocena realizacji poszczególnych zadań i końcowego projektu oraz aktywny udział w komunikacji na odległość. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI WYKŁADÓW: 1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Wprowadzenie w problematykę i ustalenie terminologiczne. Normalizacja jako proces ukierunkowany na rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Normalizacja jako przeciwieństwo nietolerancji społecznej, napiętnowania, stygmatyzacji i wykluczenia. Teoria piętna i przemiany dotyczące wymiaru i znaczenia piętna społecznego. 2. Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności: analiza modeli niepełnosprawności, bariery i sytuacje trudne doświadczane przez osoby z niepełnosprawnościami. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego). ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w zzczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 3. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, temporalny, funkcjonalny. Analiza terminologii podmiotowość, autonomia, niezależność, samostanowienie, realizacja zadań rozwojowych. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt personalistyczny Podmiotowe doświadczenia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt temporalny. Realizacja zadań rozwojowych adekwatnych do wieku - przesłane elektronicznie w dniu 17.03.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 17.03.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo: artykuł Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9., dostępny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EYXSbf981lNDsArflS2dtKQBVLIlXTvWHnakY5IU2xR_ww?e=HVXcHK 4. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: eudajmoniczny - implikacje psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, teroia dobrostanu; pomocowy -teoria wsparcia społecznego. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt eudajmoniczny autorstwa życia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt pomocowy autorstwa życia osób z niepełnosprawnością - przesłane elektronicznie w dniu 24.03.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 24.03.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo filmy z obszaru analizowanej problematyki zamieszczone w aplikacji OneDrive 24.03.2020 r., dostępne pod linkami: "Ja też" - https://apsedupl-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/ETWym5GwtvVFvIv_818QZWIB-zjhnXfsYzGQdp0wpmNj8A?e=eGiN75 oraz "Motyl" - https://apsedupl-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EQwfP-3ICUlAmg9jh7VgeC0Bj-GwTs2bMcH78C291jCDug?e=f32rzN. 5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt eudajmoniczny autorstwa życia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt pomocowy autorstwa życia osób z niepełnosprawnością - przesłane elektronicznie w dniu 31.03.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 31.03.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo uzupełnieniem wykładu są artykuły: 1. Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. ; dostępny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/ESC-VqrWAwNGvQeoTDynoEkBZ6LoY7lZb2b8JSjf0LzKOA?e=dIby3h 2. Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33; dostępny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EZHP_Ti3lXhGqJi8lTKcP6IBVIn-hZM_aDZEyebVIsKmZA?e=RnD9E2 6. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych. Prezentacje w Power Point z komentarzem pisemnym: 1. Aspekt eudajmoniczny autorstwa życia osób z niepełnosprawnością; 2. Aspekt pomocowy autorstwa życia osób z niepełnosprawnością - przesłane elektronicznie w dniu 07.04.2020 na adres mailowy grup studentów oraz zamieszczone w aplikacji OneDrive 07.04.2020r., dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/EnrB4EA7RjpNgdiMMfdYIFABRh40UsBc_lftIusByJDN4g?e=C1twgc Dodatkowo uzupełnieniem treści wykładu jest artykuł: Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55; dostepny pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/mpagowska_aps_edu_pl/Ed-NXJuDmfFEjs0AarSQZn8BHd0WDrRBfvDIn88srRi0bQ?e=guwhfL 7. Egzamin pisemny (test wyboru). Przekaznie linku do egzaminu utworzonego w aplikacji Forms na adresy USOSmail studentów, adresy e-mail grupowe studentów oraz udostępnienie w aplikacji Teams. Przekazanie wyników egzaminów poprzez aplikację Teams. TREŚCI ĆWICZEŃ: W trakcie zajęć ćwiczeniowych studenci przygotowują projekty podejmujące problematykę wybranych aspektów autorstwa życia osób z niepełnosprawnościami. Treści ćwiczeń: 1. Zajęcia wprowadzające. 2. Rozpoznanie koncepcji autorstwa życia osoby z niepełnosprawnością. praca projektowa: 3. Konceptualizacja wybranej problematyki z obszaru niepełnosprawności. 4. Diagnoza środowiskowa problemu. 5. Opracowanie projektu oddziaływania na wybrany obszar autorstwa życia osób z niepełnosprawnościami ze szczególnym uwzględnieniem szans i zagrożeń projektu oraz przewidywanych efektów działania. 6. Prezentacja opracowania na forum grupy, omówienie przebiegu prac koncepcyjnych. INFORMACJE O ZDALNEJ KONTYNUACJI ĆWICZEŃ: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń: w ramach ćwiczeń prowadzonych zdalnie komunikacja będzie prowadzona poprzez pocztę e-mail. Studentki i studenci w ramach zajęć odbywających się w drugim cyklu opracowują pod kierunkiem prowadzącej projekty zespołowe konsultując je na bieżąco z prowadzącą i modyfikując uwzględniając dyskusję i wskazówki. W zależności od postępów prac danego zespołu, trwają prace nad: - rozpoznania koncepcji autorstwa własnego życia (16.04, 23.04) - wstępną konceptualizacją zakresu tematycznego projektów (23.04, 30.04) - identyfikacją i uszczegółowieniem odniesień projektów do konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością (30.04, 07.05) - analizą literatury i badań związanych z tematyką projektu, wnioskowaniem na tej podstawie o sytuacji, której dotyczy projekt (07,05, 14.05) - diagnozą środowiska związanego z projektem (07.05, 14.05) - określeniem założeń i celów projektu (14.05, 21.05) - opracowaniem działań projektowych (21.05, 28.05) - określeniem efektów, szans i zagrożeń związanych z projektem, wraz ze sposobami radzenia sobie z nimi (28.05, 4.06). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/620994/czlowiek_2014_01-23.pdf) Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS. Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. (http://www.cns.aps.edu.pl/media/678937/czlowiek_2014_03-25.pdf) Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. (https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=58881&language=pl) Literatura udostępniona w procesie kształcenia na odległość na adres mailowy grupy: 17 marca 2020r. Pągowska, M. (2018). Paradygmat podmiotowości w pedagogice specjalnej – rozważania w kontekście autonomii, samostanowienia i autorskiego życia osób z niepełnosprawnością. W: Joanna Głodkowska, Kasper Sipowicz, Iwona Patejuk-Mazurek (red.), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa: Wydawnictwo APS. ISBN 978-83-64953-98-9; 24 marca 2020r. Pągowska, M.(2017). Disability Studies in the scientific and didactics perspective - sources and didactics perspective - sources and interpretation. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.). Studies on disability – international theoretical, empirical and didactics experiences. Warszawa: Wydawnictwo: APS (wesja w języku polskim). 31 marca 2020r. Wlazło, M.(2017). Disability Studies wobec natury postaw dyskryminujących. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18. (https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/13692) Podgórska-Jachnik, D.(2016). Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, 15-33. 07 kwietnia 2020r. Zaorska, M.(2017). Strategie podwyższania jakości życia a możliwości uzyskiwania dobrostanu przez osoby z niepełnosprawnością w wymiarze działalności otganizacji pozarządowych Funkcjonujących na rzecz osób niepełnosprawnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXX, 2017: 43–55. (http://journals.pan.pl/Content/103932/PDF/Marzenna+Zaorska.pdf?handler=pdf) Literatura udostępniona w ramach ćwiczeń: Antosz, W. (2018). "Normalność nienormalnych". Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie filozofii Michela Foucaulta. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa (fragmenty) |
|
Uwagi: |
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: ----------------------------------------------------------------------------------------------- 1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów: Przesłanie prezentacji Power Point z wykładów, opracowanych materiałów WORD z rozszerzonym komentarzem na adresy mailowe grup studentów oraz systematyczne zamieszczanie w aplikacji One Drive. Konsultacje indywidulane za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach dyżurów oraz dodatkowe konsultacje w godzinach ustalonych w wykładowcą, możliwość zadawania pytań. Udostępnienie dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję treści wykładu oraz filmów na adresy e-mail grup studentów oraz w aplikacji OneDrive. 2. Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń: w ramach ćwiczeń prowadzonych zdalnie komunikacja będzie prowadzona poprzez pocztę e-mail. Studentki i studenci do w ramach zajęć odbywających się w marcu opracowują pod kierunkiem prowadzącej projekty zespołowe konsultując je na bieżąco z prowadzącą i modyfikując uwzględniając dyskusję i wskazówki. W zależności od postępów prac danego zespołu, w marcu trwają prace nad: - identyfikacją i uszczegółowieniem odniesień projektów do konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością, - analizą literatury i badań związanych z tematyką projektu, wnioskowaniem na tej podstawie o sytuacji, której dotyczy projekt, - diagnozą środowiska związanego z projektem, - określeniem założeń i celów projektu, - zaprojektowaniem działań projektowych, - określenia efektów, szans i zagrożeń związanych z projektem, wraz ze sposobami radzenia sobie z nimi. Metody kształcenia, w tym metody pracy na odległość: wykład, metoda projektów, dyskusja, prezentacja multimedialna, praca z tekstami źródłowymi, film poglądowy. Godziny kontaktowe : wykład, ćwiczenia - 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 40h Przygotowanie się do egzaminu - 30h Przygotowanie , prezentacji - 10h ------------------------------------------------------------------------------- Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Edyta Nieduziak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Ocena zakładanych efektów kształcenia na podstawie egzaminu z treści wykładów przeprowadzonego za pomocą aplikacji Forms, egzamin testowy. Ogólne informacje dotyczące przygotowania do egzaminu zostały przesłane na maile grupowe. Sposoby pomiaru efektów kształcenia (okres zawieszenia zajęć): egzamin w formie testu wyboru (zostanie przeprowadzony 24.05.20 o godz. 11.00 ; formularz testowy zostanie udostępniony poprzez aplikację Forms APS) Uwaga: Linki do testów zostaną udostępnione na dzień przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy konstruktu „autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością”. Ustalenie terminologiczne. Społeczny i medyczny model niepełnosprawności. Implikacje psychologii humanistycznej i psychologii pozytywnej dla rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Kategoria Innego ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 2. Normalizacja życia osób z niepełnosprawnością. Wymiary konstruktu autorstwa własnego życia osoby z niepełnosprawnością: personalistyczny, eudajmoniczny, temporalny, funkcjonalny, pomocowy oraz ich interpretacja w świetle teorii personalizmu pedagogicznego, psychologii pozytywnej, teorii optymalnego funkcjonowania, teorii zadań rozwojowych, teorii wsparcia społecznego. Jakość życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Ustalenie terminologiczne, analiza wybranych badań empirycznych. Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) przesłana na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 23.03.2020 i 24.03.2020 Ponadto, na prośbę studentów przesłane pliki pdf. z artykułami Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96. Głodkowska, J. (2014). Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 91-109. Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), s. 29-43. Dostępne pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/personal/enieduziak_aps_edu_pl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fenieduziak%5Faps%5Fedu%5Fpl%2FDocuments%2FAttachments 3. Studia nad zasobami osobistymi osób z niepełnosprawnością. Ekosystem osoby z niepełnosprawnością. Bariery życiowe a niepełnosprawność. Warunki środowiska wychowania (rodzinnego, instytucjonalnego, środowiska lokalnego). Kategorie: podmiotowości i potencjału rozwojowego. Rehabilitacja jako proces indywidualnie zróżnicowany, umożliwiający spełnianie zadań rozwojowych od wczesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Jakość przestrzeni rehabilitacyjnej w wyznaczaniu jakości życia osób z niepełnosprawnością. Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) przesłana na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 20.04.2020. Dodatkowo materiały w formacie PDF i Word, jako załączniki do wiadomości; E. Węcek, F. Czech, Kultura Głuchych, Znak 2014, nr 713. A. Mikrut, O integracji społecznej osób z niepełnosprawnością w kontekście podmiotowości człowieka, Niepełnosprawność 2010, nr 4, 122-134. Spotkania na Tak Materiały z międzynarodowych konferencji poświęconych podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną, Poznań 2014. 4. Diagnoza potrzeb i modele wsparcia osób z niepełnosprawnością. Studia nad wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych. Usługi świadczone na rzecz osób z niepełnosprawnością i możliwości ich oceny. Kategorie tożsamości i samostanowienia. Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) oraz link do materiałów uzupełniających przesłane na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 01.05.2020 Dodatkowo bibliografia uzupełniająca B. Szczupał Samostanowienie i integracja społeczno zawodowa dorosłych osób z niepełnosprawnością na przykładzie zastosowania programu Centrum Wspierania Edukacji Zawodowej (PACE) w USA W: Wielowymiarowość integracji społeczno zawodowej studentów z niepełnosprawnością, red. B. Szczupał, K. Kutek Sładek, Kraków 2016. T. Żółkowska Normalizacja – niedokończona teoria praktyki, "Niepełnosprawność” 2011, nr 5. A. Krause, Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2016, nr 21 R. Smoleń, Poczucie jakości życia u młodzieży z upośledzeniem umysłowym, „Zeszyty Nauko we Małopolskie j Wyższe j Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, 2011, t. 18, nr 1. J. Janiak, O poznańskich spotkaniach z Janiną i Zygmuntem Baumanami, „Zeszyty Artystyczne” nr 23. J-D Bauby, Skafander i motyl – fragm. A. Twardowski, Znaczenie spuścizny naukowej profesor Ireny Obuchowskiej dla współczesnej polskiej pedagogiki specjalnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo” 2018, nr 3(41), s.86. J. Głodkowska, Aksjologiczne filary współczesnej pedagogiki specjalnej. Nie pytamy tylko o to, dokąd idziemy – pytamy, jak wartościom nadać kształt rzeczywisty? W: Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich, (red.) J. Głodkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek APS, Warszawa 2018. R. Kijak, Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Kraków 2016. E. Grzelecka, Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych podstawą aktywizacji społeczno-kulturalnej osób z niepełnosprawnością W: W: Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich, (red.) J. Głodkowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek, APS, Warszawa 2018. A.Żyta, Samostanowienie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnej Polsce – pozory czy rzeczywistość?, „Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo” 2013, nr 4. M. Rękosiewicz, Właściwości tożsamości młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Studia Psychologiczne, t. 50 (2012), z. 3. D. Żuchowska-Skiba, Integracja, emancypacja czy afirmacja? Tożsamości osób z niepełnosprawnościami we współczesnej Polsce, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2018, nr Dodatkowe materiały uzupełniające i prezentacja dostępne przez link https://apsedupl-my.sharepoint.com/personal/enieduziak_aps_edu_pl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fenieduziak%5Faps%5Fedu%5Fpl%2FDocuments%2Frezentacja%204%20artyku%C5%82y%20dodatkowe 5. Studia nad niepełnosprawnością (disability studies). Interdyscyplinarne analizy empiryczne fenomenu niepełnosprawności – do zrealizowania (zjazd 9 maja) Prezentacja w Power Point (z komentarzem oraz linkami do dodatkowych materiałów audiowizualnych, audialnych, wizualnych oraz tekstów) oraz link do materiałów uzupełniających przesłane na adresy mailowe grupy (adresy grup specjalizacyjnych oraz indywidualne) w dniu 12.05.2020. Dodatkowe materiały uzupełniające i prezentacja dostępne w folderze pod linkiem https://apsedupl-my.sharepoint.com/personal/enieduziak_aps_edu_pl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fenieduziak%5Faps%5Fedu%5Fpl%2FDocuments%2Fdisability%20studies&ct=1589361764893&or=OWA-NT&cid=3354b09f-9cbe-c735-5429-227bdd07c7e7&originalPath=aHR0cHM6Ly9hcHNlZHVwbC1teS5zaGFyZXBvaW50LmNvbS86ZjovZy9wZXJzb25hbC9lbmllZHV6aWFrX2Fwc19lZHVfcGwvRWxNUHVoOVcxTDVGc1VsMV9xblRyQlFCRWhHQ1pMOHdvRzNRZXhQX01vQTRCUT9ydGltZT1wM3JaTXhfMzEwZw |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Artykuły: Głodkowska J. (2003): Przestrzeń rehabilitacyjna w otoczeniu osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie koncepcyjne. Ruch Pedagogiczny, nr 5-6, s. 7-23. Głodkowska, J.(2014). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1(23), s. 75-96. Głodkowska, J.(2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności, pod red. J. Głodkowskiej. S. 110-134. Warszawa: APS. Głodkowska, J.(2014). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), s. 87-106. Głodkowska, J.(2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(260, s. 29-43. Literatura uzupełniająca: Flanczewska-Wolny, M. (red.) (2007): Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywistość. Warszawa, Impuls. Kirenko J.(2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin. Ossowski, R.(1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: WSP. Palak Z., Lewicka A., Bujnowska A. [red.] (2006), Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty psychopedagogiczne. Lublin: Wydaw. UMCS. |
|
Uwagi: |
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Przesłanie prezentacji z wykładów z rozszerzonym komentarzem na adres mailowy grupy studentów albo kontakt przez USOSmail. Wskazanie dodatkowej lektury ułatwiającej recepcję wykładu wraz z zadaniami do realizacji. Metody kształcenia: wykład, praca z materiałem źródłowym, przentacja multimedialna. Godziny kontaktowe : wykład, 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 45h Przygotowanie się do egzaminu - 35h ------------------------------------------------------------------------------- Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.