Współczesny etos twórczości artystycznej i działalności kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-WET |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesny etos twórczości artystycznej i działalności kulturowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W07 - Ma pogłębioną wiedzę o znaczeniu etosu dla budowania więzi społecznych i jego wychowawczego znaczenia. PE2_W13 - Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działalności artystycznej i kulturalnej podejmowanej w różnych środowiskach wychowawczych. PE2_W18 - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie twórczości artystycznej i animacji kulturalnej. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U01 - Posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat etosu twórczości i animacji kulturowej. PE2_U05 - Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w obszarze twórczości teatralnej i animacji kulturowej, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. PE2_U07 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych w obszarze działalności artystycznej i kulturalnej. PE2_U11 - Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników działalności artystycznej i kulturalnej oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy. PE2_U12 - Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele w zakresie działalności artystycznej i kulturalnej; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K05 - Jest przekonany o konieczności i przestrzegania zasad etyki w twórczości i działalności artystycznej oraz kulturalnej. PE2_K07 - Jest wrażliwy na problemy edukacyjne związane z twórczością artystyczną i kulturalną oraz gotowy do komunikowania się i współpracy w obszarze kultury. PE2_K09 - Wykazuje wrażliwość i gotowość do działania, w zgodzie z etosem twórczości artystycznej i kulturalnej, na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy nabytej na wykładzie: pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wprowadzenie metodologiczne – moralność, etyka, etos, etos deklarowany, etos realizowany (2 godz.) 2. Etos twórczości artystycznej i działalności kulturowej jako suma wartości artystycznych, estetycznych i moralnych (2 godz.) 3. Etos twórczości artystycznej i działalności kulturowej jako wyraz realizacji prawa człowieka do aktywnego uczestnictwa w kulturze, tworzenia oraz odbioru sztuki. Człowiek jako centrum działań artystycznych i kulturowych (2 godz.) 4. Wolności artystyczna a odpowiedzialność społeczna edukatora, animatora kultury. Krytyka ustalonych norm społecznych, walka z uprzedzeniami i stereotypami, skandalizacja jako elementy wyznaczające kierunek działań twórczych (2 godz.) 5. Sztuka (dla) społeczeństwa czy sztuka tworzona (wespół z) społeczeństwem, czyli wartości i postawy budujące etos twórczości artystycznej i działalności kulturowej – uspołecznienie, współpraca, wspólnotowość, wzajemna pomoc, solidarność, równość, humanitaryzm, świadomość obywatelska (4 godz.) 6. „Być” czy „mieć”? Rola edukatora i animatora kultury w dzisiejszym świecie – konsumpcja, globalny kapitalizm, kryzys kultury, prymat wartości materialnych, estetyzacja życia codziennego, kultura obnażania, nowy indywidualizm jako główne wyzwania pracy artystycznej i działalności kulturowej (2 godz.) 7. Podsumowanie (1 godz.) Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie metodologiczne – specyfika etosu twórczości artystycznej i działalności kulturowej na tle innych etosów. Próba zarysowania horyzontu współczesnego etosu twórczości artystycznej i działalności kulturowej (2 godz.) 2. Pozycja artysty, twórcy, edukatora i animatora kultury w społeczeństwie – analiza przekazów medialnych (2 godz.) 3. Aksjologiczna mapa twórczości artystycznej i działalności kulturowej – analiza wybranych manifestów twórczych, programów artystycznych oraz przykładów działań twórczych pod kątem odróżniania komponentów artystycznych, estetycznych i moralnych: Antonin Artaud i Teatr Okrucieństwa, Jerzy Grotowski i Teatr Laboratorium, Tadeusz Kantor i Teatr Cricot 2, Teatr Ósmego Dnia, Grzegorz Jarzyna, polska sztuka krytyczna, polska szkoła dokumentu na przykładzie twórczości Kazimierza Karabasza i Krzysztofa Kieślowskiego, Dogma 95 na przykładzie fragmentów filmów Larsa Von Teriera i Thomasa Vinterberga (2 godz.) 4. Czy twórcy wolno więcej? Próba wyznaczenia granic wolności artystycznej i odpowiedzialności społecznej artystów, edukatorów i animatorów kultury na wybranych przykładach: Anders Serrano, Orlan, Dorota Nieznalska, Katarzyna Kozyra, Grzegorz Jarzyna, Andrzej Raczkowski, Grzegorz Pacek – dokument „Jestem zły”, Marcin Koszałka – dokument „Takiego pięknego syna urodziłam” (2 godz.) 5. Społeczna misja twórców, edukatorów i animatorów kultury – rozbudowanie siatki wartości, cnót oraz postaw budujących współczesny etos twórczości artystycznej i działalności kulturowej (2 godz.) 6. Jak kształtować kompetencje etyczne za pośrednictwem kultury i sztuki? - analiza na podstawie wybranych działań i projektów edukacyjnych: m. in. Platforma Kultury przy Narodowym Centrum Kultury, projekt Eduakcje CSW Toruń, projekt „Podwórko” i inne działania płockiego Stowarzyszenia „OTO JA”, lokalne teatry alternatywne dla dzieci i młodzieży oraz przykłady innych projektów realizowanych w ośrodkach kultury w województwie mazowieckim (4 godz.) 7. Podsumowanie (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca: 1. „Edukacja + Animacja”, praca zbiorowa, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012, (wybrane artykuły). 2. „Edukacja kulturalna”, praca zbiorowa, Warszawa 2008, (wybrane artykuły) 3. „Etyka i Estetyka”, „Kwartalnik Filmowy”, 2000, nr 29-30, (wybrane artykuły). 4. „Gdy inni włączają, ja wyłączam kamerę. Z Jackiem Bławutem rozmawia Tadeusz Szyma”, [w:] „Kino”, nr 5/2004. 5. „Nowe media + Edukacja kultury”, praca zbiorowa, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013, (wybrane artykuły). 6. „Strategia Rozwoju Kultury w województwie mazowieckim na lata 2013-2020”, red. Wojciech Kłosowski, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2013. 7. Artaud Antonin, „Teatr i jego sobowtór”, Warszawa 1978 8. Dziemidok Bohdan, „O potrzebie odróżniania artystycznego i estetycznego wartościowania sztuki”, [w:] „Główne kontrowersje estetyki współczesnej”, PWN, Warszawa 2002. 9. Grotowski Jerzy, „Ku teatrowi ubogiemu”, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2007. 10. Jankiewicz Paweł, „Etos sztuki a prawo”, racjonalista.pl. 11. Karabasz Kazimierz, „Bez fikcji – z notatek filmowego dokumentalisty”, Warszawa 1985. 12. Knaś Piotr, „Animator kultury. Terapia grupowa, aktywizacja, lokalizacja, kapitalizacja”, [w:] „Zawód: Animator”, kwartalnik Res Publica Nowa, nr 21/2013. 13. Kubecka Magdalena, „Animator kultury – zawód czy sposób ulepszania świata?”, [w:] „Zawód: Animator”, kwartalnik Res Publica Nowa, nr 21/2013. 14. Mauricio Paulo, Teodoro Ana, „Animator społeczno-kulturowy w społeczeństwie opartym na wiedzy”, [w:] „Zawód: Animator”, kwartalnik Res Publica Nowa, nr 21/2013. 15. Moriarty Gerri, „Community arts a kwestia jakości”, [w:] „Zawód: Animator”, kwartalnik Res Publica Nowa, nr 21/2013. 16. Ossowska Maria „Ethos rycerski i jego odmiany”, różne wydania, (fragmenty). 17. Ossowska Maria, „Moralność mieszczańska”, różne wydania, (fragmenty). 18. Ossowska Maria, „Ocena moralna i ocena estetyczna”, [w:] „Podstawy nauki o moralności”, różne wydania. 19. Ossowska Maria, „Zróżnicowania społeczne wpływające na zróżnicowanie ethosu”, „Moralność i sztuka”, [w:] „Socjologia moralności”, różne wydania. 21. "Lokalnie: Animacja kultury/ Community Arts", Instytut Kultury Polskiej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2008. 22. "Kierunek Kultura: uwaga na podmioty", red. Wojciech Kłosowski, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawa 2012. 23. Czyżewski Krzysztof, "Etos Amatora", www.slot.art.pl. strony internetowe: 1. www.filmotekaszkolna.pl 2. www.ninateka.pl 3. www.platformakultury.pl |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: wykład, dyskusja, praca w grupach, praca z tekstami kultury (literatura przedmiotu, twórczość artystyczna, film, spektakle teatralne, projekty artystyczne i edukacyjne), analiza tekstów kultury, prezentacje multimedialne, metody waloryzacyjne (eksponujące wartości) nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30 godz. przygotowanie się do zajęć: 30 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 30 godz. inne zadania: 30 sumaryczna liczba godzin: 120 godz. = 4 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.