Organizacja pracy pedagoga szkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4S-OPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja pracy pedagoga szkolnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE2_W19 - Zna i opisuje zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego. - Zna i charakteryzuje program wychowawczy i opiekuńczy szkoły. PE2_W21 - Zna i wymienia zakres oddziaływań instytucji pozaszkolnych współpracujących ze szkołą w obszarze szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Zna i opisuje proces opieki nad uczniem zdolnym w szkole. UMIEJĘTNOŚCI PE2_U03 - Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z instytucjami współpracującymi ze szkołą (fundacje, ośrodki pomocy, organy samorządowe, policja itp.). PE2_U07 - Diagnozuje indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów. - Potrafi rozpoznać syndrom nieadekwatnych osiągnięć i przyczyny problemów wychowawczych. - Poprawnie dokumentuje napotkane sytuacje wychowawczo-dydaktyczne. PE2_U11 - Przygotowuje i prowadzi zajęcia rozwijające predyspozycje i/lub umożliwiające wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K02 - Angażuje się we współpracę z nauczycielami w celu zdobycia pogłębionej wiedzy o uczniach i ich sytuacji społeczno-ekonomicznej. - Z wytrwałością podejmuje działania związane z organizacją opieki i pomocy materialnej uczniom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Korbecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Korbecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobu pomiaru efektów kształcenia: Ocena wypowiedzi ustnej Ocena pisemnej wypowiedzi (praca indywidualna) Ocena referatu (indywidualna prezentacja) Ocena projektu (praca indywidualna oraz w grupie) Opis pomiaru efektów kształcenia zdalnego - cząstkowe oceny prac przesyłanych w aplikacji MS TEAMS oraz za pośrednictwem poczty uczelnianej lub grupowej |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Zadania i obowiązki pedagoga szkolnego, wsparcie nauczycieli w diagnozie indywidualnych potrzeb uczniów, metody pracy pedagoga szkolnego (wywiad, wywiad środowiskowy, obserwacja, analiza przypadków, analiza dokumentów), rozpoznanie problemów wychowawczych (uzależnienia, niepowodzenia szkolne, problemy zdrowotne, problemy psychospołeczne) 2. metodyka lekcji wychowawczych: opracowanie prelekcji, dyskusji, prezentacji 3. metodyka zajęć korekcyjnych: metody i środki dydaktyczne, wyrównywanie braków w nauce, pokonywanie trudności rozwojowych 4. wspomaganie pracy pedagogów specjalnych w klasach specjalnych, w klasach integracyjnych oraz w nauczaniu indywidualnym 5. zadania pedagoga w czasie wywiadówek oraz rad pedagogicznych, wydawanie opinii i zaleceń, porady i konsultacje pedagogiczne, 6. doradztwo zawodowe: diagnozowanie zainteresowań, ukierunkowanie wyboru dalszego kształcenia i wyboru zawodu; 7. organizowanie pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży (zasiłki, stypendia i inne formy pomocy), współpraca z organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi pomocy materialnej 8. współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi szkołami, policją, sądami; rozwiązania prawne w przypadku wykroczeń uczniowskich 9. dokumentacja pracy (dziennik, teczki uczniów, dokumentacja badań, itp.) 10. doskonalenie zawodowe: kursy, konferencje, szkolenia |
|
Literatura: |
Zajęcia zdalne realizowane za pomocą narzędzi poczty APS oraz MS Teams. Kontakt ze studentami przez e-mail grupowy USOSweb, pocztę APS oraz MS Teams Literatura obowiązkowa: 1. Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin: 2016. 2. Bąk, J., Wiewióra-Pyka, E., Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej. Rubikon. Kraków: 2003. 3. Dudziak, U. Wychowanie w klasie szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych dla szkół ponadpodstawowych. WSiP, Warszawa: 2002. 4. Dyrda, B. Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne. Wyd. Akademickie Żak. Warszawa: 2012. 5. Jabłonowska M., Łukasiewicz-Wieleba J. Zdolności i twórczość. Wyd. APS, Warszawa: 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Rokicka, B. Poradnik pedagoga szkolnego: gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna. Josef Raabe spółka Wydawnicza. Warszawa: 2009 (aktualizowany) 2. Babiuch, M. Jak współpracować z rodzicami „trudnych” dzieci?, WSiP, Warszawa 2002 3. Danielewska, J. Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa 2007 4. Gurycka A., Stosowana psychologia wychowawcza. Wybrane zagadnienia, wyd. PWN, Warszawa 1980. 5. Limont W., Uczeń zdolny, Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Wyd. GWP, Gdańsk 2005 6. Łuczak, B. Niepowodzenia w nauce – przyczyny, skutki, zapobieganie, Oficyna Wyd. G&P, 2000 7. Pyżalski, J. Nauczyciele-Uczniowie – dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007 8. Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2012 9. Materiały opublikowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (strona internetowa: www.ore.edu.pl) |
|
Uwagi: |
Proszę odblokować dostęp do kont pocztowych APS - link do informacji http://www.aps.edu.pl/aktualno%C5%9Bci/jak-odblokowa%C4%87-dost%C4%99p-do-konta-e-mail/ oraz o instalację aplikacji MS Teams. Zajęcia prowadzone asynchronicznie z wykorzystaniem uczelnianej poczty elektronicznej, maila grupowego, wewnętrznej poczty aplikacji MS TEAMS, ogłoszeń/postów w aplikacji MS TEAMS. Metody kształcenia: - metody problemowe, pokaz, pogadanka - zdalna praca nad podanymi zagadnieniami - indywidualne konsultacje z wykorzystaniem czatu lub wideoczatu - metody ćwiczebne i zadaniowe - elementy wykładu, dyskusja UWAGI: - instrukcje i zadania umieszczane są przez prowadzącą w zakładce ZADANIA w aplikacji MS TEAMS oraz wysyłane na e-mail grupowy. Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.