Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja pracy pedagoga szkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4S-OPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja pracy pedagoga szkolnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W19

- Zna i opisuje zakres obowiązków i oddziaływań pedagoga szkolnego.

- Zna i charakteryzuje program wychowawczy i opiekuńczy szkoły.

PE2_W21

- Zna i wymienia zakres oddziaływań instytucji pozaszkolnych współpracujących ze szkołą w obszarze szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Zna i opisuje proces opieki nad uczniem zdolnym w szkole.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U03

- Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z instytucjami współpracującymi ze szkołą (fundacje, ośrodki pomocy, organy samorządowe, policja itp.).

PE2_U07

- Diagnozuje indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów.

- Potrafi rozpoznać syndrom nieadekwatnych osiągnięć i przyczyny problemów wychowawczych.

- Poprawnie dokumentuje napotkane sytuacje wychowawczo-dydaktyczne.

PE2_U11

- Przygotowuje i prowadzi zajęcia rozwijające predyspozycje i/lub umożliwiające wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K02

- Angażuje się we współpracę z nauczycielami w celu zdobycia pogłębionej wiedzy o uczniach i ich sytuacji społeczno-ekonomicznej.

- Z wytrwałością podejmuje działania związane z organizacją opieki i pomocy materialnej uczniom.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Korbecka
Prowadzący grup: Katarzyna Korbecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobu pomiaru efektów kształcenia:

Ocena wypowiedzi ustnej

Ocena pisemnej wypowiedzi (praca indywidualna)

Ocena referatu (indywidualna prezentacja)

Ocena projektu (praca indywidualna oraz w grupie)

Opis pomiaru efektów kształcenia zdalnego

- cząstkowe oceny prac przesyłanych w aplikacji MS TEAMS oraz za pośrednictwem poczty uczelnianej lub grupowej

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Zadania i obowiązki pedagoga szkolnego, wsparcie nauczycieli w diagnozie indywidualnych potrzeb uczniów, metody pracy pedagoga szkolnego (wywiad, wywiad środowiskowy, obserwacja, analiza przypadków, analiza dokumentów), rozpoznanie problemów wychowawczych (uzależnienia, niepowodzenia szkolne, problemy zdrowotne, problemy psychospołeczne)

2. metodyka lekcji wychowawczych: opracowanie prelekcji, dyskusji, prezentacji

3. metodyka zajęć korekcyjnych: metody i środki dydaktyczne, wyrównywanie braków w nauce, pokonywanie trudności rozwojowych

4. wspomaganie pracy pedagogów specjalnych w klasach specjalnych, w klasach integracyjnych oraz w nauczaniu indywidualnym

5. zadania pedagoga w czasie wywiadówek oraz rad pedagogicznych, wydawanie opinii i zaleceń, porady i konsultacje pedagogiczne,

6. doradztwo zawodowe: diagnozowanie zainteresowań, ukierunkowanie wyboru dalszego kształcenia i wyboru zawodu;

7. organizowanie pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży (zasiłki, stypendia i inne formy pomocy), współpraca z organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi pomocy materialnej

8. współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi szkołami, policją, sądami; rozwiązania prawne w przypadku wykroczeń uczniowskich

9. dokumentacja pracy (dziennik, teczki uczniów, dokumentacja badań, itp.)

10. doskonalenie zawodowe: kursy, konferencje, szkolenia

Literatura:

Zajęcia zdalne realizowane za pomocą narzędzi poczty APS oraz MS Teams. Kontakt ze studentami przez e-mail grupowy USOSweb, pocztę APS oraz MS Teams

Literatura obowiązkowa:

1. Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin: 2016.

2. Bąk, J., Wiewióra-Pyka, E., Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej. Rubikon. Kraków: 2003.

3. Dudziak, U. Wychowanie w klasie szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych dla szkół ponadpodstawowych. WSiP, Warszawa: 2002.

4. Dyrda, B. Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne. Wyd. Akademickie Żak. Warszawa: 2012.

5. Jabłonowska M., Łukasiewicz-Wieleba J. Zdolności i twórczość. Wyd. APS, Warszawa: 2010

Literatura uzupełniająca:

1. Rokicka, B. Poradnik pedagoga szkolnego: gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna. Josef Raabe spółka Wydawnicza. Warszawa: 2009 (aktualizowany)

2. Babiuch, M. Jak współpracować z rodzicami „trudnych” dzieci?, WSiP, Warszawa 2002

3. Danielewska, J. Agresja u dzieci – szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa 2007

4. Gurycka A., Stosowana psychologia wychowawcza. Wybrane zagadnienia, wyd. PWN, Warszawa 1980.

5. Limont W., Uczeń zdolny, Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Wyd. GWP, Gdańsk 2005

6. Łuczak, B. Niepowodzenia w nauce – przyczyny, skutki, zapobieganie, Oficyna Wyd. G&P, 2000

7. Pyżalski, J. Nauczyciele-Uczniowie – dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007

8. Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2012

9. Materiały opublikowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (strona internetowa: www.ore.edu.pl)

Uwagi:

Proszę odblokować dostęp do kont pocztowych APS - link do informacji http://www.aps.edu.pl/aktualno%C5%9Bci/jak-odblokowa%C4%87-dost%C4%99p-do-konta-e-mail/ oraz o instalację aplikacji MS Teams.

Zajęcia prowadzone asynchronicznie z wykorzystaniem uczelnianej poczty elektronicznej, maila grupowego, wewnętrznej poczty aplikacji MS TEAMS, ogłoszeń/postów w aplikacji MS TEAMS.

Metody kształcenia:

- metody problemowe, pokaz, pogadanka

- zdalna praca nad podanymi zagadnieniami

- indywidualne konsultacje z wykorzystaniem czatu lub wideoczatu

- metody ćwiczebne i zadaniowe

- elementy wykładu, dyskusja

UWAGI:

- instrukcje i zadania umieszczane są przez prowadzącą w zakładce ZADANIA w aplikacji MS TEAMS oraz wysyłane na e-mail grupowy.

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 5

Przygotowanie się do egzaminu 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2 pkt.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)