Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-4F-PRU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopatologia rozwoju
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zaburzenia rozwoju omawiane są w kolejności zgodnej z wiekiem, w którym najczęściej są diagnozowane. W okresie prenatalnym szczególny nacisk położony jest na rolę teratogenów i zagadnienia związane z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Omawianie zaburzeń okresu niemowlęcego i wczesnego dzieciństwa koncentruje się wokół: roli więzi i zaburzeń przywiązania, całościowych zaburzeń rozwoju, upośledzenia umysłowego i zespołu Downa. Wśród zaburzeń najczęściej diagnozowanych w młodszym wieku szkolnym omawiane są problemy związane z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) i zaburzenia zachowania. W okresie adolescencji uwaga poświęcana jest m.in. zaburzeniom emocjonalnym, zaburzeniom rozwoju seksualnego, depresji, zachowaniom samobójczym, ryzykownym (ze szczególnym uwzględnieniem używania substancji psychoaktywnych) oraz zaburzeniom odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość).

Pełny opis:

1. Teratogeny

• zasady działania teratogenów, przykłady

• pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej

• Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS)

• Płodowy Efekt Alkoholowy

2. Zaburzenia okresu dzieciństwa

• typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci

• ruminacje, pica

• czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca)

• zaburzenia snu u dzieci

• moczenie mimowolne

• mimowolne zanieczyszczanie się kałem

• schizofrenia dziecięca

3. Całościowe zaburzenia rozwoju

• Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia)

• rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia

• specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem

• Zespół Retta

• Zespół Aspergera

4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi,

• przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD

• zaburzenia współwystępujące

• rodzina dziecka z ADHD

• rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła)

• pomoc dziecku z ADHD

5. Tiki, zaburzenia zachowania

• etiologia, rodzaje tików

• Zespół Tourette'a

• modele kształtowania się zachowań u dziecka

• zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD)

• zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD)

• zaburzenia zachowania a ADHD

• zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem

6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe)

• strach i lęk

• zespół uogólnionego lęku

• zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne

• fobie specyficzne i społeczne

• zespół paniki z agorafobią i bez niej

• lękowe zaburzenia separacyjne

7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze

• depresja wielka i dystymia

• rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci

• zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej

• zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane

• podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży

• społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży

Literatura:

Literatura podstawowa

1, Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 i 3. Warszawa: PWN.

2. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca:

1. Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

2. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar.

3. Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP.

4. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S.(2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP.

5. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar.

6. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.

7. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL.

8. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 1. Warszawa: PWN.

9. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

10. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu student:

WIEDZA

PE2_W06

- charakteryzuje modele patologii rozwoju

PE2_W11

- wskazuje kryteria różnicowania zjawisk normatywnych od symptomatycznych

- opisuje przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U01

- posiada umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju oraz interpretowania ich do działań pedagogicznych

PE2_U04

- potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju człowieka

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K01

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju i jej znaczenia w realizacji zadań pedagogicznych

PE2_K06

- wykazuje się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie wiedzy psychologicznej

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot ma 3 punkty ECTS.

Nakład pracy Studenta:

25 godzin - 1 punkt ECTS - przygotowanie się do egzaminu testowego.

25 godzin - 1 punkt ECTS - czytanie dodatkowej literatury przedmiotu w ramach pracy własnej.

20 godzin - bezpośredni udział w zajęciach dydaktycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)