Psychopatologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-4F-PRU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia rozwoju |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zaburzenia rozwoju omawiane są w kolejności zgodnej z wiekiem, w którym najczęściej są diagnozowane. W okresie prenatalnym szczególny nacisk położony jest na rolę teratogenów i zagadnienia związane z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS). Omawianie zaburzeń okresu niemowlęcego i wczesnego dzieciństwa koncentruje się wokół: roli więzi i zaburzeń przywiązania, całościowych zaburzeń rozwoju, upośledzenia umysłowego i zespołu Downa. Wśród zaburzeń najczęściej diagnozowanych w młodszym wieku szkolnym omawiane są problemy związane z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD), specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) i zaburzenia zachowania. W okresie adolescencji uwaga poświęcana jest m.in. zaburzeniom emocjonalnym, zaburzeniom rozwoju seksualnego, depresji, zachowaniom samobójczym, ryzykownym (ze szczególnym uwzględnieniem używania substancji psychoaktywnych) oraz zaburzeniom odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość). |
Pełny opis: |
1. Teratogeny • zasady działania teratogenów, przykłady • pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej • Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) • Płodowy Efekt Alkoholowy 2. Zaburzenia okresu dzieciństwa • typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci • ruminacje, pica • czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca) • zaburzenia snu u dzieci • moczenie mimowolne • mimowolne zanieczyszczanie się kałem • schizofrenia dziecięca 3. Całościowe zaburzenia rozwoju • Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia) • rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia • specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem • Zespół Retta • Zespół Aspergera 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, • przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD • zaburzenia współwystępujące • rodzina dziecka z ADHD • rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła) • pomoc dziecku z ADHD 5. Tiki, zaburzenia zachowania • etiologia, rodzaje tików • Zespół Tourette'a • modele kształtowania się zachowań u dziecka • zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD) • zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD) • zaburzenia zachowania a ADHD • zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem 6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe) • strach i lęk • zespół uogólnionego lęku • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne • fobie specyficzne i społeczne • zespół paniki z agorafobią i bez niej • lękowe zaburzenia separacyjne 7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze • depresja wielka i dystymia • rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci • zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej • zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane • podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży • społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1, Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 i 3. Warszawa: PWN. 2. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca: 1. Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. 2. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar. 3. Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP. 4. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S.(2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP. 5. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar. 6. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. 7. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL. 8. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 1. Warszawa: PWN. 9. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 10. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: WIEDZA PE2_W06 - charakteryzuje modele patologii rozwoju PE2_W11 - wskazuje kryteria różnicowania zjawisk normatywnych od symptomatycznych - opisuje przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym UMIEJĘTNOŚCI PE2_U01 - posiada umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju oraz interpretowania ich do działań pedagogicznych PE2_U04 - potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju człowieka KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE2_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju i jej znaczenia w realizacji zadań pedagogicznych PE2_K06 - wykazuje się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie wiedzy psychologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot ma 3 punkty ECTS. Nakład pracy Studenta: 25 godzin - 1 punkt ECTS - przygotowanie się do egzaminu testowego. 25 godzin - 1 punkt ECTS - czytanie dodatkowej literatury przedmiotu w ramach pracy własnej. 20 godzin - bezpośredni udział w zajęciach dydaktycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.