Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-3F-WS1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej I
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla III r. EP, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Omówienie wybranej problematyki sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki II poł. XX i pocz. XXI w.

Pełny opis:

Grupy tematyczne:

1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia itp.

2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale w Wenecji, Documenta, Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ itp.)

3. Definicje sztuki i artysty

4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne

5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej po 1945 roku - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, environment, happening, performance)

6. Polska Szkoła Plakatu

7. Rola skandalu w sztuce

8. Wybrane zagadnienia sztuki nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną)

9. Wybrane zagadnienia sztuki lat 90. oraz po 2000 r. (sztuka krytyczna, feministyczna, postfeministyczna, partycypacyjna, bioart itp.)

10. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2002.

Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999.

Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002.

Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989

Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6

Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.

Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.

Eco U., Sztuka, Kraków 2008.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975

Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008

Piwocki K., Dziwny świat współczesnych prymitywów, Warszawa 1980.

Porębski M., Granica współczesności, Warszawa 1989.

Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005.

Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.

Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Wybrane linki do materiałów w internecie, artykułów, filmów ((z dn. 10.10.2019):

https://www.youtube.com/watch?v=Z9muNnozFGY

https://www.youtube.com/watch?v=0wSfg4OICW4

https://www.youtube.com/watch?v=O8ouH6zhI_8

https://www.youtube.com/watch?v=NlH85Kgdnq0

https://www.moma.org/magazine/articles/50

https://www.youtube.com/watch?v=ep8bOYaLnN8

https://pl.khanacademy.org/partner-content/moma/moma-artist-interviews/v/schneemann-on-line

https://www.nowness.com/series/raw-materials/carolee-schneemann-clara-cullen

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej, zdalnie (kontakt online, mailowy, fb) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

Ocena na podstawie:

- czynnego udziału w zajęciach stacjonarnych, w plenerze (wyjścia do galerii, muzeów, na spotkania z twórcami itp.) oraz prowadzonych zdalnie (w nawiązaniu do zadanych do przejrzenia/przygotowania materiałów np. tekstów, filmów, prezentacji)

- przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu,

- egzamin pisemny bądź ustny po drugim semestrze zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Durda-Dmitruk
Prowadzący grup: Magdalena Durda-Dmitruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Omówienie wybranej problematyki sztuki współczesnej w odniesieniu do przykładów ze sztuki II poł. XX i pocz. XXI w.

Pełny opis:

Grupy tematyczne:

1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia itp.

2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale w Wenecji, Documenta, Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ itp.)

3. Definicje sztuki i artysty

4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne

5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej po 1945 roku - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, environment, happening, performance)

6. Polska Szkoła Plakatu

7. Rola skandalu w sztuce

8. Wybrane zagadnienia sztuki nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną)

9. Wybrane zagadnienia sztuki lat 90. oraz po 2000 r. (sztuka krytyczna, feministyczna, postfeministyczna, partycypacyjna, bioart itp.)

10. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2002.

Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999.

Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002.

Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989

Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6

Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.

Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.

Eco U., Sztuka, Kraków 2008.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975

Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008

Piwocki K., Dziwny świat współczesnych prymitywów, Warszawa 1980.

Porębski M., Granica współczesności, Warszawa 1989.

Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005.

Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.

Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Wybrane linki do materiałów w internecie, artykułów, filmów ((z dn. 10.10.2019):

https://www.youtube.com/watch?v=Z9muNnozFGY

https://www.youtube.com/watch?v=0wSfg4OICW4

https://www.youtube.com/watch?v=O8ouH6zhI_8

https://www.youtube.com/watch?v=NlH85Kgdnq0

https://www.moma.org/magazine/articles/50

https://www.youtube.com/watch?v=ep8bOYaLnN8

https://pl.khanacademy.org/partner-content/moma/moma-artist-interviews/v/schneemann-on-line

https://www.nowness.com/series/raw-materials/carolee-schneemann-clara-cullen

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej, zdalnie (kontakt online, mailowy, fb) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

Ocena na podstawie:

- czynnego udziału w zajęciach stacjonarnych, w plenerze (wyjścia do galerii, muzeów, na spotkania z twórcami itp.) oraz prowadzonych zdalnie (w nawiązaniu do zadanych do przejrzenia/przygotowania materiałów np. tekstów, filmów, prezentacji)

- przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu,

- egzamin pisemny bądź ustny po drugim semestrze zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.